17 juni 2020

Toch vergoeding kosten eHerkenning

Met terugwerkende kracht, 1 januari 2020, kunnen ondernemers toch een compensatie ontvangen voor de kosten van eHerkenning. Het gaat om een compensatie van circa € 24 per jaar. De vergoeding kan vanaf augustus 2020 worden aangevraagd bij RVO.nl. 

Financiële compensatie

De Tweede Kamer had er eerder op aangedrongen de kosten voor ondernemers te compenseren, ervan uitgaande dat het doen van belastingaangifte gratis moet blijven. Er komt nu dus een regeling waarbij één eHerkenningsmiddel per organisatie per jaar wordt gecompenseerd. Dit schrijft staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer.

Compensatie € 24 per jaar

De regeling duurt twee jaar en wordt daarna geëvalueerd. De vergoeding wordt alleen betaald voor het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel en bedraagt ongeveer € 24 per jaar, de prijs van het goedkoopste abonnement.

Verplichting verder uitgesteld

EHerkenning is een veilig gedigitaliseerd communicatiemiddel waarmee inmiddels met enige honderden overheidsinstanties gecommuniceerd kan worden en is vanaf 1 januari 2020 verplicht voor onder meer het doen van de aangifte loonheffing. Ondernemers die eHerkenning niet eerder hebben gebruikt, hebben uitstel gekregen tot inmiddels 1 augustus 2020.

Let op!

De vergoedingsregeling geldt niet voor eenmanszaken. Zij kunnen namelijk bij de aangifte kosteloos gebruik maken van DigiD.

Ruimere vergoeding voor niet in te schrijven organisaties

Organisaties die niet kunnen worden ingeschreven in het Handelsregister, zoals ambassades, kunnen voor een ruimere vergoeding in aanmerking komen. Zij moeten voor de aangifte namelijk een beroep doen op een fiscaal dienstverlener of zelf commerciële software aanschaffen. De kosten hiervan worden in beginsel tot maximaal € 450 per jaar vergoed.

Accountant Hoorn
Ben jij op zoek naar een accountant of adviseur die je kan helpen in elke fase van het ondernemerschap? Dan ben je bij Omnyacc Hoorn aan het juiste adres. Onze accountants kunnen je helpen bij het starten van je onderneming, in de groeifase bij het aantrekken van personeel, arbodienstverlening en verzuim, bij de administratie of fiscale zaken, maar ook bij het overdragen van je bedrijf en je pensioen. Wij doen alles om jou als ondernemer zo goed mogelijk bij te staan. Wil je meer weten over Omnyacc Hoorn? Lees dan snel verder.
Lees verder
arrow right
HR-detachering
Voor een kleine(re) onderneming geeft een eigen HRM-adviseur op de loonlijst hoge overheadkosten en als grote(re) ondernemer is het vaak lastig om een goede en ervaren HRM-adviseur aan te trekken en te behouden. Maar wij hebben goed nieuws! Detachering van onze ervaren HRM-adviseurs. Ons talent bij jou in huis.
Lees verder
arrow right
Arbodienstverlening
Hoe ga jij om met verzuim? Bij Omnyacc ben je aan het juiste adres voor een gezonde organisatie. Alle specialisten onder één dak.
Lees verder
arrow right
WMO-verklaring
Voor financiering vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en Jeugdwet geldt een plicht tot accountantscontrole. Benieuwd hoe onze aanpak voor jou werkt en wat dit je kunt opleveren?
Lees verder
arrow right