Fiscaal advies

FINANCIËLE PLANNING: HELICOPTERVIEW OP HET HELE PLAATJE

Hoe ziet het financiële plaatje eruit als je stopt met jouw bedrijf? Welke keuzes heb je? Hoe groot is de pot met pensioen waar je straks van kunt leven? Hoe ziet jouw situatie eruit als jij of je partner arbeidsongeschikt raakt? Vaak werk je met veel professionals samen, zoals een notaris, assurantietussenpersoon, bank en belastingadviseur. Er is dan niemand die het hele spectrum overziet en op elkaar afstemt. Iedereen adviseert op zijn eigen vakgebied, zonder rekening te houden met het totaalplaatje. Je mist de helicopterview. Met financiële planning breng je inzicht en overzicht in je financiële huishouden, zodat jij de dingen kan doen die je wilt!

INZICHT EN RUST MET FINANCIËLE PLANNING

Je komt van school, je hebt je eerste baan of start een onderneming. Je koopt jouw eerste woning, gaat samenwonen, trouwen en er vindt gezinsuitbreiding plaats. Jouw leven loopt op rolletjes. Toch kan er veel in jouw leven veranderen waarbij geld een belangrijke rol speelt. Dit kan je onrustig en onzeker maken. Je wilt weten wat je hebt geregeld en of je nog zaken (anders) moet regelen. En is dit überhaupt nog mogelijk? Dat brengt rust. Met een financiële planning geven we antwoord op deze vragen:

  • Wat is er financieel geregeld wanneer jij of jouw partner komt te overlijden? Blijf(t) jij of jouw partner goed verzorgd achter?
  • Hoe ziet jouw financiële situatie eruit wanneer jij of jouw partner arbeidsongeschikt raakt?
  • Jullie willen groter gaan wonen, maar hebben jullie dan nog wel voldoende te besteden voor andere wensen?
  • Jullie kinderen gaan straks studeren, kunnen jullie hen financieel voldoende ondersteunen of starten zij hun carrière met een grote studieschuld?
  • Jij of jouw partner raakt mogelijk werkeloos en dan?
  • Jullie willen eerder stoppen met werken of het bedrijf verkopen of staken, kan dat (al)?
  • Wat heb jij te besteden wanneer je met pensioen bent?
  • Jij twijfelt over jullie relatie, maar wat betekent het financieel wanneer jullie uit elkaar gaan?
Financieel planner (winnaar Financieel planner verkiezing) en fiscalist

Sietze Alkema

“Ik houd mij (onder andere) bezig met het alloceren van inkomen. Dit houdt in dat ik bepaalde inkomsten naar voor of achter schuif om daarmee tariefvoordeel te behalen. Iets waar je zelf niet snel aan denkt. Een scheiding is helaas ook vaak de reden om een financieel plan te maken. Wat houd ik netto over aan alimentatie, wat betekent dit voor de lange termijn en voor de kinderen? Er zijn de nodige fiscale aftrekposten en vrijstellingen. Soms hou je meer over dan je denkt!”

HOE ZIET EEN FINANCIEEL PLAN ERUIT?

Een financieel plan bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Inventarisatie van jouw wensen en verwachtingen voor de toekomst
  2. Verzamelen van alle gegevens en inzicht geven in wat jij nu geregeld hebt
  3. Vertaling van huidige situatie naar de toekomst toe, het zogenaamde basisscenario. Aan de hand van dit basisscenario stellen we vast of jij de zaken goed geregeld hebt of dat er aanpassingen nodig zijn om jouw wensen te realiseren.
  4. Vertaling van jouw wensen naar één of meerdere zogenaamde adviesscenario’s. Zo kijken we hoe we jouw toekomstige financiële situatie kunnen verbeteren en hoe we jouw wensen (zoveel mogelijk) kunnen realiseren.
  5. Schrijven van een adviesnotitie met een toelichting op de diverse scenario’s en onze adviezen.
  6. Bespreken van het financieel plan en waar nodig samen uitvoering geven aan de adviezen die jij wilt opvolgen. Hoewel rationeel elk van de gegeven adviezen voordeel biedt, jij moet er uiteindelijk een goed gevoel bij hebben.

WAT KAN EEN FINANCIEEL PLAN JOU OPLEVEREN?

Het financieel plan wordt voor jou geschreven, op maat. Ieder mens is uniek, iedere ondernemer ook. Onze adviezen zijn geheel in jouw belang, want er is geen sprake van provisie of andere (financiële) voordelen voor ons. Sietze Alkema, financieel planner: “Ik merk dat er echt behoefte is aan een financieel coach. Iemand die onafhankelijk aangeeft wat er al goed gaat en wat nog geoptimaliseerd kan worden.” Onze adviezen zorgen vaak voor:

  • Kostenverlagingen: denk aan kosten van verzekeringsproducten en rente op leningen
  • Belastingbesparing: voor de inkomstenbelasting vaak door het juiste moment te kiezen waarop inkomen wordt genoten of vermogen anders te structureren, voor de erfbelasting door verzekeringspolissen, testament(en) en/of huwelijkse voorwaarden aan te passen
  • Aanpassingen: van financiële producten die niet meer aansluiten op de bestaande situatie (denk aan het aanpassen van de begunstiging in verzekeringspolissen na verbreking van een relatie of (overbodige) verzekeringen die nog zien op de financiering van een vorige woning);
  • Het opvullen van hiaten: denk aan een (extra) overlijdensuitkering voor jouw partner wanneer na jouw overlijden er nauwelijks of geen recht bestaat op een nabestaandenvoorziening

Het resultaat is dat je:

  • (eerder) kunt stoppen met werken
  • ruimer kunt leven na jouw pensioneren
  • jouw nabestaanden goed verzorgd achterlaat
  • jij en/of jouw partner kan blijven wonen in de huidige woning of eventueel naar een duurdere woning kan verhuizen
  • jouw kinderen in staat stelt om zonder studieschuld af te studeren
  • jouw erfgenamen een grotere erfenis nalaat
Registeraccountant

Rob Schouten

“En de grootste winst voor jou is dat jij weet dat je het goed geregeld hebt en weer rustig(er) verder kunt leven!”

Bekijk al onze specialisten >

HELICOPTERVIEW OP HET HELE PLAATJE

Niet iedereen kan zomaar een financieel plan maken. De materie is complex. Dit wordt nog wel eens vergeten. Het kost tijd om alle benodigde informatie door te nemen, te verwerken en vervolgens een goed advies te schrijven. Daar zit een kostenplaatje aan. Sietze: “Op dat moment is het kiezen tussen een vakantie of een goed advies. Als iedereen zich realiseert dat een goed doordacht financieel plan je uiteindelijk meer oplevert is mijn missie geslaagd!”

ALLES ONDER ÉÉN DAK LOONT

Onze financieel planners, fiscalisten en accountants kunnen je op breed vlak bijstaan. Wij overzien het hele spectrum en stemmen het op elkaar af. Deze 'helicopterview' werkt. Vanuit ons netwerk krijgen we regelmatig een doorverwijzing van tevreden klanten. 

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Bedrijfswaardering
Bij de verkoop of overname van een bedrijf is het belangrijk om de waarde van je bedrijf te bepalen. Benieuwd wat jouw bedrijf écht waard is? 
Lees verder
arrow right
Annette van Opzeeland

Annette van Opzeeland

Pensioen- en Inkomensadviseur

AO/IB
Wil jij jouw organisatie ook beter beheren en sturen? Houdt dan jouw Administratieve Organisatie eens tegen het licht. We voorzien je van tips en adviezen om jouw bedrijfsvoering verder te verbeteren.
Lees verder
arrow right
John van der Graaf

John van der Graaf

Accountant Administratieconsulent

Ondernemingsraad (OR)
Door de medezeggenschap en inspraak van medewerkers versterken zij jou bij het ondernemerschap.
Lees verder
arrow right
LinkedIn

Blijf op de hoogte en volg Omnyacc op LinkedIn

Omnyacc op LinkedIn volgen

Al ruim 2.000 ondernemers gingen je voor

ALTIJD BIJ JOU IN DE BUURT

Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 250 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?