Advies in elke fase

STARTEN: VAN ONDERNEMINGSPLAN TOT FINANCIERING

Ben je van plan om een eigen bedrijf te beginnen? Dan komt er ontzettend veel op je af. Moet ik een ondernemersplan maken? Wat moet ik regelen met de Belastingdienst? Hoe kan ik mijn administratie het beste inrichten? Hoe vraag ik een financiering aan? Wat moet ik nu zelf regelen op het gebied van arbeidsongeschiktheid, overlijden of zelfs voor mijn pensioen? Denk verder ook aan alle fiscale regelingen waar je rekening mee moet houden en de uitdagingen met personeel. Allemaal aspecten waar je mee te maken hebt, maar waar je niet altijd kennis van hebt. Velen weten niet waar te beginnen en vaak zien we ook angst om te falen. Zonde! Heb jij zo’n goed idee en ben je in het bezit van lef, durf en doen? Dat zetten wij graag samen met jou de eerste stap tot succes!

DURF HULP IN TE SCHAKELEN ALS STARTENDE ONDERNEMER

Speciaal voor jou hebben we de belangrijkste zaken voor het starten van een onderneming op een rij gezet. Van voorbereiding, actie tot evaluatie. Wij bieden je graag de helpende hand met deskundig advies en ondersteuning. Ons motto: “Als je teveel op je schouders neemt, blijft er geen ruimte over voor schouderklopjes.”


VOORBEREIDING BIJ HET STARTEN VAN EEN ONDERNEMING

Je hebt een goed idee, en nu? Het is tijd voor de voorbereiding. Hieronder vind je de belangrijkste zaken bij het starten van een eigen onderneming.

Inschrijven bij de KvK

Ieder bedrijf in Nederland moet ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. De inschrijving bij de KvK is de officiële start van jouw bedrijf. Ook het moment dat je je bedrijfsnaam paraat moet hebben. Inschrijven moet uiterlijk één week nadat je gestart bent. Deze kosten, € 50, mag je aftrekken van de winst.

Kies de juiste rechtsvorm

Ga je aan de slag als eenmanszaak, bv en vof. De rechtsvorm is van invloed op de belastingverplichtingen, maar ook op de aansprakelijkheid. Het is bij het kiezen van een rechtsvorm dan ook belangrijk dat deze rechtsvorm past bij jouw onderneming en toekomstplannen.

Opstellen ondernemingsplan

Ruim 75% van de ondernemers maakt geen plan, maar is ‘gewoon’ begonnen met ondernemen.
Uiteraard is het doen, het hebben van lef en durf heel erg belangrijk, maar
een goede voorbereiding kan de kans van slagen aanzienlijk vergroten. Weet je niet waar je moet beginnen bij het maken van een ondernemingsplan? Het Business Model Canvas is een handige tool. Zo kun je in slechts één A4, door het invullen van 9 vragen, meer inzicht krijgen in jouw onderneming. Ook bij een bestaande organisatie is het aan te raden om dit model in te vullen. Je gaat weer met andere ogen naar zaken kijken, waardoor je verdere verbeteringen kunt doorvoeren. Hulp nodig om strategie op papier te krijgen? Onze partner in business, Raymond Krediet, helpt graag om jouw strategie visueel en daarmee inzichtelijk te maken.

Financiering regelen

Vroeger ging je naar ‘de bank’, vaak werkte daar dan een familielid die voor jou aan de slag ging met een financieringsaanvraag. Het onderdeel ‘geld’ was geregeld en jij kon aan de slag met jouw bedrijf. Appeltje, eitje. Tegenwoordig werkt het even wat anders en niet alle ondernemers slagen erin om een financiering te regelen. Weet jij niet waar je moet beginnen? Bekijk onze 25 handige tips voor het krijgen van een financiering

Logo, huisstijl en website

Als starter kun je niet omheen, een passende huisstijl en andere communicatiemiddelen. Brainstorm en doe onderzoek hoe je graag naar buiten wilt treden. Daarna is het heel logisch om een externe specialist te betrekken om dit vervolgens professioneel uit te werken.

Uurtarief voor jouw werkzaamheden

Het vaststellen van een uurtarief is best lastig. Te hoog kan klanten afschrikken, te laag kan juist weer te weinig inkomen als gevolg hebben. Waar moet je rekening mee houden bij het bepalen van het uurtarief?

  • Welke uurtarieven hanteren concurrenten?
  • In welke regio ga je aan de slag?
  • Wat lever jij? (in vergelijking met concurrenten)
  • Productcalculatie

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn de regels die gelden bij een overeenkomst. Bijvoorbeeld als jouw klant bij jou een product koopt of een dienst afneemt. De algemene voorwaarden maken duidelijk hoe het onder andere zit met garantie, aansprakelijkheid en betalen. Zorg voor goede algemene voorwaarden, die aansluiten bij de rechtsvorm en het soort bedrijf.

Verzekeringen afsluiten

Als ondernemer is het belangrijk om jezelf in te dekken tegen bepaalde risico’s, zoals het afdekken van wanbetaling bij openstaande facturen. Belangrijk: vanaf 2024 ben je als zzp’er verplicht om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Wij kunnen je helpen om te bepalen welke verzekeringen jij nodig hebt. Zo kun je via ons een werkgeverspakket met arbeidsongeschiktheid- en verzuimverzekeringen afsluiten. Voor de ondernemer heeft Omnyacc een speciaal inkomensplan ontwikkeld waarbij alle facetten meegenomen worden, inclusief het afsluiten en beheren van arbeidsongeschiktheid-, overlijdensrisico- en/of pensioenverzekeringen. Andere zakelijke verzekeringen nodig? Samen met onze assurantiepartners kunnen wij dit te regelen.

ACTIES VOOR DE STARTENDE ONDERNEMER 

Het is tijd om de onderneming vorm te gaan geven. Hieronder sommen we op wat hier precies bij komt kijken.

Financiële (digitale) administratie inrichten

Vaak wordt er gedacht ‘Ik heb een goed idee, ik ga hier mee aan de slag en de administratie? Die doe ik er gewoon even bij!’ Toch is het heel belangrijk om een overzichtelijke administratie te hebben, bijvoorbeeld met behulp van ‘slimme ICT’. Denk hierbij aan handige online tools, het gebruik van apps voor het inscannen van bonnetjes en facturen die online verstuurd kunnen worden. Alles is mogelijk! Ook als bestaande ondernemer is het goed om soms een stap terug te zetten en te kijken naar de huidige processen. Is mijn administratie nu zo efficiënt mogelijk ingericht en ben ik minimale tijd kwijt? Wij kunnen je precies vertellen hoe je jouw administratie doelmatig kunt inrichten en je adviseren over de keuze van geschikte software.

Belasting betalen: liefst zo min mogelijk

Vroeg of laat word je als ondernemer geconfronteerd met een belastingaanslag. Of deze nu hoog of laag is, meestal ervaar je belasting betalen als vervelend. Het is dan prettig om te weten dat er allerlei belastingfaciliteiten zijn waarvan je gebruik kunt maken. Als je door de belastingbomen van de overheid het bos niet meer ziet, gidsen wij je naar de beste route en halen we het optimale rendement eruit.

Jaarrekening en advies

Sommige instanties hechten veel waarde aan een door een onafhankelijke accountant opgestelde jaarrekening. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers of kredietverlenende instanties als banken. De jaarrekening is het jaarlijkse sluitstuk van de financiële administratie. De jaarrekening geeft inzicht in hoe goed jouw bedrijf het afgelopen jaar heeft gedraaid. Ook volgen hier vaak verbeterpunten voor de organisatie uit. Advies om zeker ter harte te nemen. De meeste ondernemers willen eerder weten hoe de vork in de steel zit. Terecht!

Het lezen van cijfers met een dashboard

Indien gewenst zorgen wij voor een digitaal dashboard waardoor je iedere dag en op elk moment kan zien hoeveel omzet je gedraaid hebt of wat je kosten zijn. Daarnaast plaatsen wij de cijfers uit de administratie voor jou in de juiste context. Daarbij laten wij je de sterke en zwakke plekken in jouw bedrijfsvoering zien.

Personeel: wat doe je als je werkgever wordt?

Als er sprake is van personeel aannemen dan wordt het wel heel serieus; je wordt werkgever. Er moet salaris betaald worden, de Belastingdienst wil dat er bepaalde dingen geregeld gaan worden (door jou) en heb je al gedacht aan pensioenafdracht? Wat gebeurt er als jouw werknemer ziek wordt? En kies je voor vaste contracten of ga je voor variabel? Allemaal belangrijke vragen waar wij jou graag antwoord op geven. Hier vind je 25 HRM-tips om je op weg te helpen.

Tip!

Er zijn de nodige subsidies waar je gebruik van kunt maken. Kijk hier voor een overzicht.

EVALUATIE: MISSCHIEN WEL HET BELANGRIJKSTE ONDERDEEL

Neem in ieder geval één keer per jaar of vaker de tijd om, het liefst samen, te reflecteren. Wat ging er goed en wat kan beter? Hoe kunnen we de winst verder verhogen? Welke kosten liepen veel te hoog op? Deze fase wordt vaak onderschat, maar is misschien wel het meest belangrijk!

VALKUILEN: STOOT JIJ JE NIET AAN DEZELFDE STENEN?

Vaak zien we startende ondernemers in dezelfde valkuilen stappen. En eerlijk; niet alleen starters maken zich hier schuldig aan. Herken jij je in deze punten?

  • Niet betaalde facturen
  • Teveel gratis doen
  • Alles zelf willen doen
  • Teveel privé opnemen
  • Door de waan van de dag te weinig afstand nemen
  • Te weinig aandacht voor een contract
  • De concurrentie/markt niet in de gaten houden

WIL JIJ STARTEN EN JE DROOM WAARMAKEN?

Is de tijd rijp om jouw eigen bedrijf op te starten en heb je nog een hoop vragen? Stel ze gerust aan een van onze specialisten. Ze krijgen een kick om je te helpen bij de start van jouw droom. 

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Applicatiebeheerder
Ben jij de persoon die altijd paraat staat om je collega's te helpen bij IT-vraagstukken en hen helpt om efficiënter te werken? Bij Omnyacc willen wij ons team uitbreiden met een applicatiebeheerder die niet alleen geïnteresseerd is in technologie, maar ook in het verbeteren van onze processen en het ondersteunen van onze teams. Met vestigingen verspreid over Den Helder, Heerhugowaard, Leeuwarden, Schagen en Texel bieden we een dynamische werkomgeving waarin jouw vaardigheden volledig tot hun recht kunnen komen. Wil jij deel uitmaken van ons team en meewerken aan het versterken van onze organisatie? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Lees verder
arrow right
Begeleiden belastingcontrole
Staat de Belastingdienst binnenkort bij jou op de stoep voor een controle? Dat kan, want per jaar controleren zij tienduizenden ondernemers.
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2022
In de update van de lonenspecial 2022 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. 
Lees verder
arrow right
LinkedIn

Blijf op de hoogte en volg Omnyacc op LinkedIn

Omnyacc op LinkedIn volgen

Al ruim 2.000 ondernemers gingen je voor

ALTIJD BIJ JOU IN DE BUURT

Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 250 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?