Ga jij jouw activiteiten uitbreiden en zitten daar meer risico’s aan verbonden? Wil je een deel van jouw onderneming verkopen? Of denk je aan een fusie? Dit kunnen allemaal redenen zijn om jouw vennootschap te herstructureren. In sommige gevallen is het nodig om een nieuwe vennootschap op te richten, bijvoorbeeld wanneer je risico’s wilt spreiden of als je jouw bedrijf gaat splitsen. Bij herstructurering of oprichten van een vennootschap beland je direct in het fiscale landschap. Hoe zit het met belastingheffing, zoals overdrachtsbelasting? Onze fiscalisten helpen je om de juiste rechtsvorm te kiezen, zodat jouw bedrijf zich verder kan ontwikkelen.
Vaak zijn ondernemers bezig met de bedrijfsvoering van hun organisatie. Ze kijken niet meer naar de rechtsvorm die zij destijds hebben gekozen. Maar het kan voorkomen dat de rechtsvorm niet meer bij jouw onderneming past. Herstructurering of oprichting van een vennootschap kan dan uitkomst bieden. Dit kan handig zijn bij:
Het loont om de huidige en toekomstige structuur van jouw onderneming fiscaal en juridisch te onderzoeken. Door de juiste rechtsvorm te kiezen kun je veel belasting besparen. Wanneer je bijvoorbeeld meerdere activiteiten in één werkmaatschappij uitvoert, is risicospreiding handig. Je brengt de verschillende activiteiten onder in afzonderlijke bv’s. In de activiteiten schuilt goodwill dat bij overdracht voor vennootschapsbelasting zorgt. Door het toepassen van een fiscale faciliteit bij juridische splitsing van bv’s kan je veel belasting besparen. Zo zijn er nog meer fiscale methoden die we kunnen toepassen om belastingvoordeel te behalen met de juiste structuur. Denk aan een aandelenfusie, bedrijfsfusie, juridische fusie of binnen een fiscale eenheid.
Om belastingheffing te voorkomen kan je dus gebruik maken van fiscale faciliteiten. Maar zorg er wel voor dat je dit tijdig en correct vormgeeft voor een zo fiscaal voordelig mogelijke herstructurering.
Het is belangrijk om jouw rechtsvorm zo nu en dan tegen het licht te houden. In elke volgende fase van het ondernemerschap kan een aanpassing nodig zijn. Even checken kan altijd, toch? Onze specialisten helpen je bij de juiste keuze door de fiscale, juridische en commerciële voor- en nadelen inzichtelijk te maken.
Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 250 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?