Je hebt een goed product of dienst op de markt gebracht, een doel voor ogen en je weet jezelf te onderscheiden van de huidige markt. Het gevolg: je onderneming groeit! Een ontwikkeling waar je terecht heel erg trots op bent. Maar, ineens maak je je zorgen; ‘oei ik groei en hoe nu verder?’ Onze specialisten adviseren jou in de volgende fase van het ondernemerschap.
Maak je een groei door? Dan is een helder doel voor ogen heel belangrijk. Groeien gaat namelijk niet (altijd) vanzelf. Daarnaast is het ook van belang dat je:
Maak je met jouw onderneming een groei door? Dan verandert er een hoop. Het is belangrijk om de consequenties van deze groei in kaart te brengen. Er komen namelijk allerlei zaken op je af die je hiervoor niet aan hoefde te denken of te regelen. Wij zetten ze voor je op een rij.
Ben je zo gegroeid dat je nu verplicht bent om verantwoording af te leggen aan de Belastingdienst? Dan is het tijd dat er voor jouw onderneming een jaarrekening wordt opgesteld. Misschien ben je zelfs zo gegroeid dat je ook een controle nodig hebt. Wij beschikken over de AFM-vergunning om deze wettelijke controles uit te voeren. Daarnaast leren wij jou de cijfers lezen en vertalen naar de business en bedrijfsvoering.
Nu jouw onderneming groeit is het belangrijk om grip te houden. Je wilt natuurlijk een stabiele onderneming opbouwen. Voor het maken van de juiste beslissingen is tijdig bijsturen van belang. Financiële rapportages kunnen je hierbij helpen. Ze geven je inzicht tot in detail. Met deze gedetailleerde informatie duurt het even om te weten te komen hoe jouw bedrijf ervoor staat. Daarom is dashboarding in het leven geroepen. Jouw financiële rapportages vertalen we in een online dashboard zodat jij in één oogopslag jouw cijfers inzichtelijk hebt. Deze visuele weergave kun je 24/7 bekijken. Hierdoor is snel schakelen naar de bedrijfsvoering makkelijker en kost het je minder tijd dan voorheen.
Ineens is het niet meer haalbaar om alle werkzaamheden zelf uit te voeren. Je hebt personeel nodig. Dit betekent dat je werkgever wordt. Allerlei personeelszaken komen op je af. Een strategisch personeelsplan zorgt voor de juiste balans van jouw personeelszaken. In eerste instantie moet je bepalen wie je nodig hebt en op welke posities, maar hoe doe je dit? En hoe moet je personeel werven en vind je de juiste werknemers met de juiste kwaliteiten? Een goed werving- en selectieproces is daarbij van groot belang. Met het aannemen van personeel kom je direct in aanraking met een arbeidsovereenkomst, personeelsreglement en arbeidsvoorwaarden. Het is belangrijk om hier goed naar te kijken. Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een pensioenregeling, dragen bij aan het behoud van je personeel. Ook bij ziekte en zeer ben je als werkgever financieel verantwoordelijk. Daarom is het investeren in duurzame inzetbaarheid en verzuim essentieel voor vitale, tevreden en gelukkige werknemers. De HRM-specialisten van Omnyacc kunnen jou daar bij helpen door het opzetten van een strategisch personeelsplan. Een stappenplan dat wordt afgestemd op jouw doelstellingen als ondernemer.
Wanneer je groeit en personeel in dienst hebt, is het belangrijk dat je als werkgever goed verzekerd bent. Wat als een medewerker een ongeval krijgt, arbeidsongeschikt of ziek wordt? Als werkgever ben je hier financieel verantwoordelijk voor. De kosten kunnen hoog oplopen. Daarom is het erg belangrijk dat je kijkt naar inkomens- en verzuimverzekeringen om de risico’s zo goed mogelijk te beperken.
Wanneer je personeel in dienst hebt moet je ook ineens een salarisadministratie bijhouden. Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie is essentieel. Een klein foutje kan grote gevolgen hebben. Het goed digitaliseren van je personeelsdossier en daarmee je personeelsbeleid is hierbij van belang. Wij helpen je hier graag bij.
Wanneer jouw onderneming groeit kan het zijn dat nieuwe kansen en mogelijkheden zich aanbieden. Je kunt bijvoorbeeld denken over uitbreiding van jouw onderneming of het overnemen van een ander bedrijf. Vaak heb je hier een aanvullende financiering voor nodig. Er zijn veel financieringsvormen, daarom kan het lastig zijn de juiste te kiezen. Onze specialisten weten hier raad mee.
Ook wanneer jouw onderneming een groei doormaakt, kun je te maken krijgen met juridische uitdagingen of soms zelf conflicten. Denk bijvoorbeeld aan ontslag en reorganisatie en het opbouwen van personeelsdossiers. Dan is het verstandig om advies te vragen. De wet- en regelgeving rondom arbeidsrecht verandert continu. Er komen jaarlijks, maandelijks of zelfs dagelijks wijzigingen voor in de wetgeving die jou als ondernemer raken. Ook hierbij kunnen we jou ondersteunen, van advies voorzien en samen kijken naar oplossingen.
Wanneer je groeit veranderen zaken ook fiscaal gezien. Bijvoorbeeld het indienen van belastingaangifte. Ook komen er misschien ingewikkelde btw-vraagstukken op je af. Wij kunnen je op fiscaal vlak adviseren hoe jij het meest fiscaal voordeel behaalt.
Wanneer je de groei van jouw onderneming niet goed begeleid zijn hier risico’s aan verbonden. Je bent zeker niet de enige als je in deze valkuilen stapt:
Maak jij groei door en beland je hierdoor in de volgende fase? Onze specialisten kunnen je in elke fase van het ondernemerschap begeleiden.
Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 250 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?