Advies in elke fase

OVERDRAGEN: VAN FUSIE TOT BEDRIJFSOPVOLGING

Ga jij jouw bedrijf overdragen? Door een fusie, bedrijfsovername of familieopvolging? Dan komt er financieel, fiscaal en juridisch veel op je af. Hoe maak je jouw bedrijf verkoopklaar? Hoe zorg je voor een overdracht zonder fiscale afrekening? Wat is jouw bedrijf waard? Een overdrachtstraject is een langdurig proces met veel haken en ogen. Begin daarom op tijd, want dit neemt gemiddeld 4 tot 6 jaar in beslag. Denk jij aan het overdragen van jouw onderneming? Het is nooit te vroeg om bij ons aan te kloppen. Onze specialisten begeleiden je bij het ondernemerschap, de voorbereidingen van de overdracht en de overdracht zelf.

SOORTEN BEDRIJFSOVERDRACHT

Je bedrijf overdragen kan door een bedrijfsovername of bedrijfsopvolging. Ook kun je jouw bedrijf voor een deel verkopen door met een andere onderneming te fuseren.

Bedrijfsopvolging en bedrijfsovername

Een bedrijfsopvolging wordt meestal gezien als een interne overname. Een werknemer of een familielid neemt het bedrijf over. Bij een overname gaat het om een externe partij die het bedrijf koopt. Bij allebei de overdrachten komt er zowel zakelijk als emotioneel veel op je af. De waardering van je bedrijf bijvoorbeeld en hoe je dit kan verhogen. 


Familie-opvolging

Zorgvuldige communicatie en duidelijke afspraken zijn bij familie-opvolgingen van groot belang. Wie gaat het bedrijf overnemen? Zijn er meerdere kandidaten? Dit is een aspect waar op tijd over nagedacht moet worden. Ook om teleurstellingen bij de overige kandidaten te voorkomen. Alsnog blijft het vaak een emotioneel proces. Voor jou als ondernemer is de bedrijfscontinuïteit van groot belang. Onze specialisten kunnen je hierbij helpen. 


Fusie

Samen verder gaan door middel van een fusie kan veel voordelen hebben. Bijvoorbeeld als je een nieuwe markt wilt betreden of gaat voor lagere productiekosten. Krachten bundelen is soms ideaal. Maar welke fusie past bij jou? Onze specialisten helpen je met het maken van de juiste keuze.


BEDRIJFSOVERDRACHT: HOE GAAN WIJ TE WERK? 

Een bedrijfsoverdracht is altijd maatwerk. We gaan met elkaar in gesprek over jouw wensen wat betreft de onderneming. Ga je het verkopen, neemt een familielid het bedrijf over of ga je fuseren? Daarna kijken we wie het bedrijf gaat overnemen in welke vorm dan ook. Als het wordt overgenomen door familie, bepaal je wie geschikt is als opvolger. Is dit niet het geval, dan verkoop je je bedrijf. Onze Register Valuators rekenen jouw bedrijfswaardering voor je uit. Vervolgens kijken we samen hoe we jouw bedrijf verkoopklaar kunnen maken.

Jouw bedrijf verkoopklaar maken

Jouw bedrijf verkoopklaar maken duurt enkele jaren. Financieel kijken we hoe we de waarde van jouw onderneming kunnen verhogen en of de familieopvolger een financiering bij de bank nodig heeft. Fiscaal kijken we hoe je het meeste voordeel kunnen behalen, denk aan de overdrachtsbelasting van onroerende zaken of de bedrijfsopvolgingsregeling. Op juridisch gebied stellen we, indien nodig, een aandeelhoudersovereenkomst of een familiestatuut op. Alles voor een verkoopklare onderneming met een zo hoog mogelijke bedrijfswaardering. Houd er wel rekening mee dat voor alle vormen van overdracht enkele jaren nodig zijn. 

Senior advisor en registeraccountant

Rob Schouten

Het niet op tijd starten met het overdrachtsproces heeft een niet-verkoopklare onderneming tot gevolg. Ook kunnen familieleden ervan af zien. Daarnaast kan het fiscaal verkeerd uitpakken bij een onjuiste aanpak.”

OVERDRAGEN MET OMNYACC: EERLIJKHEID DUURT HET LANGST 

Bij Omnyacc werken we eerlijk en transparant. Dit doen we ook met het overdrachtstraject van jouw onderneming. Je houdt zelf de regie in handen maar wij begeleiden je waar nodig. Door een goed verzorgde bedrijfsoverdracht ervaar je rust en zekerheid.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant pre-audit
Ben jij de financieel expert met een scherp oog voor detail en een talent voor cijfers? Wil jij directe impact maken op de groei van ondernemers en bedrijven in diverse branches? Dan is deze rol iets voor jou.
Lees verder
arrow right
LinkedIn

Blijf op de hoogte en volg Omnyacc op LinkedIn

Omnyacc op LinkedIn volgen

Al ruim 2.000 ondernemers gingen je voor

ALTIJD BIJ JOU IN DE BUURT

Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 250 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?