WERVING EN SELECTIE: DE WERKWIJZE
Het werven en selecteren van de juiste werknemers is een complex en mogelijk langdurig proces. Wij gaan als volgt te werk:
Fase 1: profiel opmaken
In de eerste stap maken we een zo duidelijk mogelijk profiel van de perfecte werknemer die je zou willen aannemen in de openstaande functie. Met behulp van een organisatie-intake brengen wij de belangen van de functie en organisatie in kaart. Hierdoor krijgen we een beeld van jouw bedrijf, de medewerkers en het strategisch personeelsplan. Aan de hand hiervan stellen we een rolprofiel op. In dit profiel staan bijvoorbeeld de taken en verantwoordelijkheden die bij de functie horen, de competenties die een kandidaat moet bezitten en de harde criteria die essentieel zijn voor de functie. Vervolgens maken we hiervan de vacature die past bij de cultuur en identiteit van jouw organisatie.
Fase 2: werving
In de tweede stap gaan we over tot werving. Daarbij is het belangrijk dat je inzicht krijgt in het gedrag van jouw potentiële werknemers. Het plaatsen van een vacature is op de meeste en belangrijke vacaturekanalen niet kosteloos, waardoor het belangrijk is om te investeren in de relevante vacaturekanalen die jouw vacature versterken. Deze kanalen zijn afgestemd op jouw criteria van het rolprofiel, zodat de vacature de doelgroep aanspreekt. Daarnaast werken deze mediakanalen als pullfactoren voor latent werkzoekenden, waardoor de vacature een nog veel grotere doelgroep benadert. Ook is het effectief om te weten welke arbeidsvoorwaarden voor hen belangrijk zijn. Bij Omnyacc werven we via een job marketing platform waarbij we de juiste mediakanalen kunnen selecteren die past bij de juiste doelgroep. In de derde wervingsweek analyseren we de wervingscampagne. Hiermee kunnen we zien hoeveel mensen we bereikt hebben en of zij geïnteresseerd waren in de functie door op de vacature te klikken. Daarnaast wordt het resultaat per wervingskanaal in beeld gebracht.
Fase 3: selectie
In de derde fase worden een aantal kandidaten geselecteerd en uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Dit gebeurt aan de hand van de criteria in het opgemaakte rolprofiel het in fase. Bij het sollicitatiegesprek kunnen wij jou ondersteunen. Hierbij gebruiken wij onder andere een selectielijst die zorgt voor een verhoogde validiteit en betrouwbaarheid in het selectieproces. Daarnaast kun je de kandidaten een assessment voorleggen. Dit vergroot de kans op een goede match tussen werknemer en werkgever.
Fase 4: Onboarding
Wanneer je een goede werknemer hebt aangenomen is het van belang om deze te behouden. Een goed onboardingstraject zorgt voor lagere verloopaantallen binnen jouw organisatie. Onboarding is niet alleen goed voor het behouden van personeel, maar zorgt er ook voor dat de nieuwe werknemer sneller is ingewerkt en eerder productief is. Hierdoor zal de werknemer eerder van waarde zijn voor de organisatie. Een onboardingstraject bestaat uit:
- een inwerktraject waarbij jij samen met jouw werknemer een ontwikkelingsplan opstelt om de samenwerking te laten slagen. Hierbij worden afspraken gemaakt door beide partijen wat van hen mag worden verwacht en wat (essentiële) benodigdheden zijn.
- het voeren van coachingsgesprekken, zoals evaluatie- en functioneringsgesprekken.
- het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan: hierdoor kun je meten of de werknemer zijn doelstellingen op korte en lange termijn haalt.
WERF JIJ OMNYACC ALS PARTNER?
Onze HRM-specialisten staan klaar om samen met jou nieuwe werknemers te werven die bij jouw organisatie en toekomstplannen passen. Dit niet alleen. Bij Omnyacc kun je terecht voor al jouw HRM-zaken, want dit allemaal onder één dak. Van strategisch personeelsmanagement tot salarisadministratie. Allemaal in het verlengde van elkaar. Ben je al klant bij ons? Dan hebben wij een beeld bij jouw bedrijf, medewerkers en de cultuur. Dit hoef je niet opnieuw toe te lichten, waardoor we snel kunnen schakelen om de juiste mensen binnen te halen.