Accountancy & administratie

FINANCIËLE ADMINISTRATIE: DIGITALISEREN LEVERT OP

Doe jij jouw financiële administratie op papier? En vergt dit ook zoveel tijd? Het digitaliseren van de financiële administratie is de oplossing. Het bespaart veel tijd, ruimte in het archief en het werkt efficiënter. Vennoot Simon Verduin: ”Digitale administratie versnelt de bedrijfsprocessen waardoor je je kunt bezighouden met datgene waar je goed in bent: ondernemen!”  Met de juiste tools is het mogelijk jouw eigen software, zoals voorraadsystemen, te koppelen met scan- en herkensoftware, boekhoud- en dashboardprogramma’s als Exact en Visionplanner. Zo heb je 24/7 inzicht in jouw cijfers. Onze specialisten leggen je uit hoe dit in zijn werk gaat.

FINANCIËLE ADMINISTRATIE: VAN ORDNER NAAR IPAD

Talloze ordners met bankafschriften, papieren handleidingen, schoenendozen met bewaarde kassabonnen en archiefkasten overvol. Dit zag je in de tijd van papieren financiële administratie. We leven nu in een tijdperk waarbij de digitalisatie van administratie in een stroomversnelling komt. Net als de implementatie van softwarepakketten die je onderling kunt koppelen. Administratie in ordners is tegenwoordig verplaatst naar de cloud, waardoor dit online via een iPad, computer of zelfs een telefoon overal en altijd toegankelijk is.

Een digitale administratie heeft veel voordelen:

  • Versnelt bedrijfsprocessen
  • Minder foutgevoelig
  • Veilig en overal benaderbaar
  • Meer overzicht door koppeling aan handige dashboard tools
  • Bespaart letterlijk ruimte
  • Is milieuvriendelijk
  • Voldoet gelijk aan de bewaarplicht van de Belastingdienst

HET JUISTE BOEKHOUDPROGRAMMA: KEUZES

Het kiezen van de juiste software voor jouw boekhouding is vaak een heel onderzoek. Wij kunnen ons voorstellen dat dit de nodige vragen oproept. Welk softwareprogramma past het beste bij mijn onderneming? Kan ik mijn bedrijfsprogramma’s, bijvoorbeeld van mijn voorraad, koppelen met deze software? Welke software is het meest gebruiksvriendelijk? Wegen deze keuzes op tegen de kosten? Bij de keuze voor het juiste softwareprogramma kunnen wij je helpen. Wij werken namelijk samen met diverse softwareleveranciers waarbij we onze eigen contactpersonen hebben. Hierdoor krijgen we snel antwoorden en assistentie bij het koppelen van jouw eigen bedrijfsprogramma’s, conversie of andere specifieke wensen. Wij werken met de volgende softwareprogramma’s:

HOE KAN IK MIJN FINANCIËLE ADMINISTRATIE OPTIMAAL DIGITALISEREN

De financiële administratie digitaliseren kan op veel verschillende manieren. Op het moment dat jij met ons in zee gaat, kijken we welke methode bij jouw onderneming het beste past. Elke situatie en elke onderneming is immers anders. Onze specialisten geven een voorbeeld hoe zo’n proces in zijn werk kan gaan:

Stap 1: Scan- en herkensoftware

Als eerste koppelen we je aan een scan- en herkensoftware om facturen en andere documenten te verwerken en op te slaan in een veilige online omgeving. Een zogenoemde document hub. Met deze software kun je al je pdf-bestanden naar jouw persoonlijke inbox sturen. Het maken van diverse boekingen (inkoop, verkoop etc.) wordt vanuit een pdf-document gemaakt. Daarnaast herkent zo’n programma automatisch aangeleverde facturen en doet een boekingsvoorstel die je vervolgens controleert, mogelijk aanpast en daarna accordeert. Het gaat om een zelflerend systeem, waardoor je steeds efficiënter werkt.

Stap 2: Een document hub inrichten

Een document hub richt je in door facturen digitaal te maken en op te slaan als pdf. Dit kan door het fotograferen of inscannen van facturen. Maar het meest eenvoudige is een digitale factuur, op te vragen bij jouw leveranciers, rechtstreeks in het programma in te laden. Schrijf je jouw leveranciers al aan met het verzoek om hun facturen niet meer per post te sturen maar te mailen naar jouw eigen factuur@emailadres.nl? Zelf factureer je natuurlijk compleet digitaal en niet meer vanuit Word of Excel.

Accountant

Sander Kaandorp

“Gebruik je al de ‘snelle stappen’ optie in Outlook, voor een geordend en snelle verwerking van jouw inkomende e-mails?”

Bekijk al onze specialisten >

Stap 3: koppel met het best passende boekhoudprogramma

De scan- en herkensoftware kan gekoppeld worden met verschillende boekhoudprogramma’s. De verzamelde documenten en gemaakte boekingen kunnen hierdoor automatisch naar het boekhoudprogramma worden doorgestuurd. Dit financiële programma download elke dag de bankafschriften en boekt de aanwezige betalingen automatisch op de juiste factuur. Door de koppeling van de scan- en herkensoftware met een van de financiële boekhoudprogramma’s bespaar je veel tijd op de administratie.

Stap 4: inzicht met een management dashboard

Door het digitaliseren van jouw administratie ontstaat er veel data. Het aflezen van deze data is erg belangrijk om inzicht te krijgen in jouw cijfers. Dit is makkelijk en overzichtelijk te doen door middel van dashboards. Visionplanner, onze partner, levert hier zeer geschikte online software voor. Denk bijvoorbeeld aan cijferopstellingen, grafieken, tellers en meters van jouw grootste klanten, de brutomarge, winstgevendheid en andere voor jouw onderneming specifieke prestatie-indicatoren.

DIGITALISEREN MET OMNYACC

Het digitaliseren van jouw financiële administratie kun je zien als een hele klus. En misschien is dat het ook wel, maar wat een van onze specialisten Rhona Wessels (op foto links) altijd zegt: “Opruimen kost minder tijd dan zoeken”. Wij helpen je graag bij het digitalisatieproces. Bij Omnyacc hebben we veel ervaring met digitalisering en ook met de verschillende boekhoudprogramma’s. Als je het moeilijk vindt om de schoenendoos buiten de deur te zetten, helpen wij je vertrouwen op te bouwen in de digitale software. Wij weten ook dat het oude vertrouwde soms moeilijk te doorbreken is en een veranderproces best eng kan zijn. Bij Omnyacc krijg je een vaste contactpersoon. Samen maken we een plan van aanpak. Wat doe je zelf en wat geef je liever uit handen? We zijn niet gebonden aan een hoofdkantoor of vast software, waardoor we de juiste methode voor jou op maat maken.

Benieuwd wat digitaliseren jou oplevert?
LinkedIn

Blijf op de hoogte en volg Omnyacc op LinkedIn

Omnyacc op LinkedIn volgen

Al ruim 2.000 ondernemers gingen je voor

ALTIJD BIJ JOU IN DE BUURT

Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 250 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?