Lever je zorg? En heb je een Wtza-vergunning? Dan ben je vanuit de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht jaarlijks verantwoording af te leggen aan het CIBG over de manier waarop je het geld uit de Wet langdurige zorg (Wlz), Zorgverzekeringswet en/of VWS-subsidie besteedt. Daarnaast ben je gebonden aan specifieke verslaggevingsrichtlijnen. Zoek je een partij die samen met jou zorgt voor een juiste verantwoording die tijdig is ingediend? Dan is Omnyacc jouw partner in control!
Binnen de Wtza wordt met het oog op de jaarverantwoording onderscheid gemaakt naar rechtsvorm en omvang van de organisatie. Daarbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij bestaande verplichting, zoals de verplichtingen in het Burgerlijk Wetboek.
De omvang van de organisatie wordt bepaald aan de hand van drie criteria: omzet, balanstotaal en gemiddeld aantal medewerkers. Op basis van deze criteria is de organisatie aan te duiden als 'micro', ‘klein’, ‘middelgroot’, of ‘groot’. De organisatie valt in één van deze categorieën als in het voorgaande boekjaar aan tenminste twee van de drie criteria is voldaan.
Balans | Netto-omzet | ||
Micro | Huidig | € 350.000 | € 700.000 |
Bijgesteld | € 450.000 | € 900.000 | |
Toename | 28,6% | 28,6% | |
Klein | Huidig | € 6.000.000 | € 12.000.000 |
Bijgesteld | € 7.500.000 | € 15.000.000 | |
Toename | 25,0% | 25,0% | |
Middelgroot/Groot | Huidig | € 20.000.000 | € 40.000.000 |
Bijgesteld | € 25.000.000 | € 50.000.000 | |
Toename | 25,0% | 25,0% |
Bron: Europese Commissie (DG FISMA)
Kleine organisatie dienen een jaarrekening te deponeren bij het CIBG. Met de intreding van de Wtza hoeven deze organisaties geen accountantsverklaring meer aan te leveren. (Middel)grote zorgaanbieders dienen extra informatie toe te voegen aan de financiële verantwoording. Deze informatie omvat een bestuursverslag en een controleverklaring.
Indien er sprake is van een organisatie met Wtza-vergunning én een interne toezichthouder dient tevens een verslag van de interne toezichthouder bij de jaarverantwoording te worden aangeleverd.
“Verleen je geen zorg meer die valt onder de Wtza? Laat dan jouw Wtza-registratie zo snel mogelijk intrekken. Zo voorkom je mogelijk dat je een verantwoording nodig hebt. Je kunt daarna altijd een nieuwe toelating aanvragen.”
In het verleden hebben een groot aantal WTZi-toelating (de voorloper van de Wtza) te laat hun verantwoording aangeleverd. De Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd (IGJ) komt dan om de hoek kijken. Vaak moet je dan op korte termijn (meestal 4 weken) aan je verplichtingen voldoen. Lukt dit dan alsnog niet, dan kan er een boete worden opgelegd. Voorkom dit en zorg dat je dit tijdig regelt!
Het controleproces van de Wtza verantwoording is in grote lijnen gelijk aan een regulier controleproces. Indien er geen accountantsverklaring noodzakelijk is, ondersteunen wij u graag bij het samenstellen van de financiële verantwoording.
Kijk op de pagina’s hieronder en je weet welke stappen wij bij deze processen doorlopen:
Samenstelverklaring
Controleverklaring
“Wil je zo min mogelijk administratieve lasten? Je kunt dan ook kijken naar de mogelijkheid om je organisatie op te splitsen. Zo maak je onderscheid tussen zorg- en andere opbrengsten. Voor dit laatste deel gelden dan minder eisen.”
Zoek je een partner die alles weet van de wet- en regelgeving rondom de zorg? Waar Wtza, Wlz en WNT gesneden koek is? Mede door onze ervaren specialisten is een samenwerking heel efficiënt te noemen. Wij denken oplossingsgericht binnen de kaders. Papierloze dossiers en digitale processen maken het praktisch. Ingewikkelde portals waar je verplicht mee moet werken vind je hier niet. Je kunt je stukken gewoon naar jouw vaste contactpersoon sturen. Want ja die heb je bij Omnyacc, jaar in jaar uit. Een mix van ervaren collega’s en jong talent, die bij jou op locatie werken. Zo heb je direct contact en kunnen we het proces zo strak mogelijk laten verlopen. Heb je een verklaring nodig bij de jaarrekening in het kader van de Wtza? Of heb een je een andere verklaring nodig? Onze controlespecialisten maken zich graag sterk voor je.
Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 250 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?