SUBSIDIECONTROLE MET OMNYACC: WAT KUN JE VERWACHTEN?
Hieronder geven wij aan wat je van ons kunt verwachten bij een subsidiecontrole. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kan dit proces zo efficiënt mogelijk verlopen. Bij ons krijg je:
- veel ervaring met controleprotocollen op het gebied van subsidies
- een accountant die precies weet welke voorwaarden gelden voor subsidiebeschikkingen
- een efficiënt proces waardoor je geen geld en tijd verliest
- duidelijke communicatie vooraf en daarmee zo min mogelijk herstel achteraf
- advies over de uit te voeren werkzaamheden en hoe je zoveel mogelijk zelf kunt oppakken
- hulp bij wat niet lukt, waarbij vooraf duidelijk is wat wij precies oppakken
Wij zijn verder de juiste partner voor jou als je:
- graag werkt met een vast team, jaar in jaar uit
- houdt van papierloze dossiers en verdere digitalisering waar mogelijk
- niet graag werkt met ingewikkelde portals en jouw stukken nog per e-mail kunt sturen naar jouw contactpersoon
- graag persoonlijk contact hebt met jouw team doordat ze bij jou op locatie werken
- samen wilt gaan voor een optimale samenwerking en een efficiënt werkproces
STAPPENPLAN CONTROLEREN SUBSIDIEVERANTWOORDING
Wil je een idee krijgen hoe zo’n proces bij ons verloopt? Ons controleproces bestaat globaal uit vijf stappen. Dit zijn geen afgebakende stappen, ze lopen vaak in elkaar over. We sommen ze voor je op:
Stap 1 Opdrachtacceptatie: in deze eerste fase maken we de opdracht formeel. We gaan na of niets in de weg staat om de opdracht op een goede manier te kunnen uitvoeren. In bepaalde gevallen nemen we ook contact op met de vorige accountant om daar gegevens te verkrijgen. Ook maken we samen afspraken over team, planning en budget.
Stap 2 Risicoanalyse en planning: in deze fase van de opdracht voeren we een uitgebreide risicoanalyse uit. Dit vormt de basis van de inrichting van onze werkzaamheden. Hiervoor hebben we kennis van jou en jouw onderneming nodig. We gaan in deze fase dus vooral met elkaar in gesprek over jouw organisatie waarna we op kantoor vormgeven aan onze aanpak van de controle. Eén van de onderwerpen die hierbij aan bod komt is onze inschatting voor afwijkingen van een materieel belang als gevolg van fraude. Hoewel ons onderzoek zich niet specifiek richt op het ontdekken van fraude bespreken wij onze inschattingen en bevindingen met jou. Indien wij bij de uitvoering van onze opdracht aanwijzingen van fraude verkrijgen verrichten wij aanvullend onderzoek ongeacht de mogelijke omvang.
Stap 3 Controle van AO/IB: tijdens de uitvoering van de AO/IB-controle stellen wij het bestaan en de (continue) werking van interne beheersingsmaatregelen en het interne informatiesysteem vast. De focus van deze controle kan van jaar tot jaar worden gewijzigd. In overleg met jou, kunnen op roulerende basis jaarlijks andere processen worden doorgelicht voor wat betreft de werking van de systemen van interne beheersing. Uiteraard geldt dit ook voor de geautomatiseerde omgeving. De AO/IB-controle wordt bij jou uitgevoerd. De exacte data van uitvoering bepalen we samen.
Wat leer je concreet?
- Aanwezige knelpunten of problemen
- Mogelijke risico’s die daaruit volgen
- De nodige verbeteringen
- Effecten van ingevoerde maatregelen
- De kwaliteit van jouw kwaliteitsmanagementsysteem
Stap 4 Cijfermatige controle: in deze fase richtingen wij ons op de inhoud van de subsidieverantwoording. Hierbij controleren we of de subsidieverantwoording juist is opgesteld en of de subsidie rechtmatig is besteed. Ook stellen we vast dat de subsidieverantwoording voldoet aan de vereisten.