Personeel en pensioen

25 tips HRM-beleid

HRM: Trends en ontwikkelingen

1. Er is krapte op de arbeidsmarkt, zorg ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever wordt en blijft
2. Digitalisering en technologische ontwikkelingen worden steeds belangrijker, omarm de technologie
3. Stel een goede arbeidsovereenkomst op, heroverweeg wellicht de arbeidsvoorwaarden.
4. Benut de vergrijzing door jongere werknemers te koppelen aan een oudere werknemer om kennisoverdracht te laten plaatsvinden
5. Zorg ervoor dat je bedrijf de jongere generatie ook aantrekt

Dossieropbouw

6. Zorg dat je alles vastlegt (dossieropbouw!)
7. Laat de werknemer alles lezen
8. Leg de huisregels/bedrijfsregels vast in een personeelsreglement of huishoudelijk reglement.
9. Zonder dossieropbouw of dringende reden kun je een werknemer lastig ontslaan.
10. Stuur de werknemer een schriftelijke waarschuwing bij het niet naleven of overtreden van bedrijfsregels

Arbeidsongeschiktheid en verzuim

11. Accepteer geen ziekmeldingen per sms of WhatsApp, een werknemer dient zich persoonlijk en telefonisch arbeidsongeschikt te melden bij de leidinggevende
12. Deel de verantwoordelijkheid met de werknemer (beide hebben een inspannings-verplichting)
13. Volg de wettelijke verplichtingen van de Wet Verbetering Poortwachter op om loonsancties te voorkomen
14. Voer frequent verzuimgesprekken bij frequent verzuim (3 of meer keer arbeidsongeschikt per jaar) om langdurig verzuim te voorkomen
15. Leg instructies, verplichtingen en verantwoordelijkheden omtrent arbeidsongeschiktheid vast in het verzuimreglement

Personeel

16. Zorg ervoor dat je je werknemer bind aan je bedrijf en blijft boeien om aan het werk te zijn voor jouw bedrijf
17. Functionerings- en beoordelingsgesprekken zijn een goede basis om disfunctioneren te bespreken en vast te leggen
18. Onderneem tijdig actie bij disfunctionerende werknemers: geef de werknemer een eerlijke kans om het functioneren te verbeteren
19. Beloon werknemers die hun werk goed uit voeren
20. Zorg voor een goede aansturing van het personeel door de leidinggevende

Arbeidsomstandigheden

21. Zorg voor goede arbeidsomstandigheden, deze dragen bij aan een goede werksfeer en meer productiviteit
22. Zorg voor een actuele Risico- inventarisatie – en evaluatie (RI&E), hiermee voldoe je als werkgever aan de wettelijke verplichting conform de Arbeidsomstandighedenwet
23. Zorg voor de aansluiting bij een Arbodienst die voldoet aan eisen van de nieuwe Arbowet (01-07-2017)
24. Geef werknemers aanwijzingen en instructies inzake de veiligheid en leg dit vast
25. Beroepsziekte nummer 1 zijn psychische beroepsziekten. Maak werkstress bespreekbaar, om overspanning en/of een burn-out te voorkomen.

Uiteraard is dit slechts een kleine greep uit al onze kennis over HR-zaken. Mocht je willen sparren of onze hulp nodig hebben? Schakel dan tijdig hulp in voor ondersteuning en neem direct contact op met jouw (HRM) contactpersoon van Omnyacc.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Mogelijk 52% extra belasting op zakelijke auto met CO2-uitstoot
Vanaf 2027 wil het kabinet een extra belasting heffen op auto’s van de zaak met CO2-uitstoot. Werkgevers zouden dan te maken krijgen met een pseudo-eindheffing van 52% in de loonbelasting. De maatregel is onderdeel van de plannen om het gebruik van volledig elektrische auto's te stimuleren en maakt deel uit van het Belastingplan 2026.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant
Stel je voor: je stapt 's ochtends op de fiets en binnen no-time ben je op je werk. Geen stress in de file, geen overvolle treinen. Bij Omnyacc Hoorn bieden we je niet alleen een fantastische baan, maar ook de luxe van tijd. Tijd voor jezelf, je gezin, en je persoonlijke ontwikkeling. Want wij geloven dat een goede werk-privébalans essentieel is voor topprestaties. Ben jij de gedreven assistent accountant die graag zelfstandig wil werken en de ambitie heeft om je eigen klantenportefeuille op te bouwen? Dan hebben wij de perfecte uitdaging voor jou! In ons hechte team van 10 (assistent) accountants krijg je alle ruimte om je vleugels uit te slaan.
Lees verder
arrow right
Financieel administratief medewerker
Ben jij een nauwkeurige en gedreven professional die energie haalt uit het werken met cijfers? Bij Omnyacc Den Helder krijg je de kans om een onmisbare schakel te zijn binnen een betrokken en professioneel team waar afwisseling en klantgericht werken centraal staan.
Lees verder
arrow right
LinkedIn

Blijf op de hoogte en volg Omnyacc op LinkedIn

Omnyacc op LinkedIn volgen

Al ruim 2.000 ondernemers gingen je voor

ALTIJD BIJ JOU IN DE BUURT

Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 220 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?