Personeel en pensioen

25 tips HRM-beleid

HRM: Trends en ontwikkelingen

1. Er is krapte op de arbeidsmarkt, zorg ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever wordt en blijft
2. Digitalisering en technologische ontwikkelingen worden steeds belangrijker, omarm de technologie
3. Stel een goede arbeidsovereenkomst op, heroverweeg wellicht de arbeidsvoorwaarden.
4. Benut de vergrijzing door jongere werknemers te koppelen aan een oudere werknemer om kennisoverdracht te laten plaatsvinden
5. Zorg ervoor dat je bedrijf de jongere generatie ook aantrekt

Dossieropbouw

6. Zorg dat je alles vastlegt (dossieropbouw!)
7. Laat de werknemer alles lezen
8. Leg de huisregels/bedrijfsregels vast in een personeelsreglement of huishoudelijk reglement.
9. Zonder dossieropbouw of dringende reden kun je een werknemer lastig ontslaan.
10. Stuur de werknemer een schriftelijke waarschuwing bij het niet naleven of overtreden van bedrijfsregels

Arbeidsongeschiktheid en verzuim

11. Accepteer geen ziekmeldingen per sms of WhatsApp, een werknemer dient zich persoonlijk en telefonisch arbeidsongeschikt te melden bij de leidinggevende
12. Deel de verantwoordelijkheid met de werknemer (beide hebben een inspannings-verplichting)
13. Volg de wettelijke verplichtingen van de Wet Verbetering Poortwachter op om loonsancties te voorkomen
14. Voer frequent verzuimgesprekken bij frequent verzuim (3 of meer keer arbeidsongeschikt per jaar) om langdurig verzuim te voorkomen
15. Leg instructies, verplichtingen en verantwoordelijkheden omtrent arbeidsongeschiktheid vast in het verzuimreglement

Personeel

16. Zorg ervoor dat je je werknemer bind aan je bedrijf en blijft boeien om aan het werk te zijn voor jouw bedrijf
17. Functionerings- en beoordelingsgesprekken zijn een goede basis om disfunctioneren te bespreken en vast te leggen
18. Onderneem tijdig actie bij disfunctionerende werknemers: geef de werknemer een eerlijke kans om het functioneren te verbeteren
19. Beloon werknemers die hun werk goed uit voeren
20. Zorg voor een goede aansturing van het personeel door de leidinggevende

Arbeidsomstandigheden

21. Zorg voor goede arbeidsomstandigheden, deze dragen bij aan een goede werksfeer en meer productiviteit
22. Zorg voor een actuele Risico- inventarisatie – en evaluatie (RI&E), hiermee voldoe je als werkgever aan de wettelijke verplichting conform de Arbeidsomstandighedenwet
23. Zorg voor de aansluiting bij een Arbodienst die voldoet aan eisen van de nieuwe Arbowet (01-07-2017)
24. Geef werknemers aanwijzingen en instructies inzake de veiligheid en leg dit vast
25. Beroepsziekte nummer 1 zijn psychische beroepsziekten. Maak werkstress bespreekbaar, om overspanning en/of een burn-out te voorkomen.

Uiteraard is dit slechts een kleine greep uit al onze kennis over HR-zaken. Mocht je willen sparren of onze hulp nodig hebben? Schakel dan tijdig hulp in voor ondersteuning en neem direct contact op met jouw (HRM) contactpersoon van Omnyacc.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Arbodienstverlening
Hoe ga jij om met verzuim? Bij Omnyacc ben je aan het juiste adres voor een gezonde organisatie. Alle specialisten onder één dak.
Lees verder
arrow right
Team HR-Detachering
Op zoek naar een HR-adviseur voor jouw organisatie? Voor ons begint de samenwerking met een klik. Zonder kunnen we niet de band opbouwen die nodig is om jou op HR-vlak bij te staan. Maak kennis met onze HRM-adviseurs.
Lees verder
arrow right
Applicatiebeheerder
Ben jij de persoon die altijd paraat staat om je collega's te helpen bij IT-vraagstukken en hen helpt om efficiënter te werken? Bij Omnyacc willen wij ons team uitbreiden met een applicatiebeheerder die niet alleen geïnteresseerd is in technologie, maar ook in het verbeteren van onze processen en het ondersteunen van onze teams. Met vestigingen verspreid over Den Helder, Heerhugowaard, Leeuwarden, Schagen en Texel bieden we een dynamische werkomgeving waarin jouw vaardigheden volledig tot hun recht kunnen komen. Wil jij deel uitmaken van ons team en meewerken aan het versterken van onze organisatie? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Lees verder
arrow right
LinkedIn

Blijf op de hoogte en volg Omnyacc op LinkedIn

Omnyacc op LinkedIn volgen

Al ruim 2.000 ondernemers gingen je voor

ALTIJD BIJ JOU IN DE BUURT

Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 220 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?