Omnyacc

11 maart 2020

Geboorteverlof uitgebreid

Boven het betaalde verlof van één week, dat al sinds 2019 bestaat, heb je als partner vanaf 1 juli 2020 recht op maximaal vijf weken extra verlof bij de geboorte van een kind.

Uitkering

Voor deze periode van vijf weken krijgen partners via het UWV een uitkering van 70% van het dagloon tot het maximumdagloon. In de eerste verlofweek moet je als werkgever het loon gewoon doorbetalen.

Let op

Het UWV betaalt het geboorteverlof over de extra vijf weken rechtstreeks aan de werknemer of via jou als werkgever.

Wat betaal je?

Betaal je de UWV-uitkering zonder aanvulling door aan jouw werknemer, dan is er sprake van gedeeltelijk betaald verlof. Dit dien je aan te geven in de rubriek Code incidentele inkomstenvermindering met de waarde 'G' (Aanvullend geboorteverlof).

Aanvragen

Als een werknemer het extra geboorteverlof wil benutten, dien je dit voor hem of haar aan te vragen bij het UWV.

Let op

Het extra geboorteverlof dient binnen zes maanden na de geboorte van het kind te worden opgenomen. De eerste week geboorteverlof, die gewoon wordt doorbetaald, moet binnen vier weken na de geboorte worden opgenomen.

Ook bij complicaties

Het aanvullend geboorteverlof is ook mogelijk als het kind na de bevalling wordt opgenomen in het ziekenhuis of komt te overlijden.

Wil je meer weten over het aanvullend geboorteverlof? Neem dan gerust contact met ons op.

Inkomens- en verzuimverzekering
Als ondernemer kun je niet alle risico’s zelf dragen. Het verzuimrisico is daar een mooi voorbeeld van.
Lees verder
arrow right
Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right
Nog geen duidelijkheid over box 3 vanaf 2028
Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2026, anders dan eerder toegezegd, geen duidelijkheid gegeven over mogelijke aanpassingen van het nieuwe box 3-stelsel dat vanaf 2028 gepland is. Besluitvorming hierover is tot nader order uitgesteld en de aanpassingen zijn niet opgenomen in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting.
Lees verder
arrow right
12% pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s vanaf 2027
De 12% pseudo-eindheffing voor fossiele personenauto’s van de zaak lijkt er definitief te komen. De heffing is vorig jaar al in de wet opgenomen en treedt op 1 januari 2027 in werking. Op Prinsjesdag 2026 zijn nog enkele aanpassingen voorgesteld. Wat betekent deze heffing voor jou als werkgever en dga?
Lees verder
arrow right