Omnyacc

24-08-2026

Belastingdienst past formulieren voor loonheffingen aan

De Belastingdienst heeft de formulieren Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen aangepast. Hiermee wil de Belastingdienst voorkomen dat werknemers en uitkeringsgerechtigden de loonheffingskorting tegelijkertijd bij meerdere werkgevers of uitkeringsinstanties laten toepassen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat zij na de aangifte inkomstenbelasting moeten bijbetalen.

Het gaat om de volgende formulieren:

Deze formulieren zijn bedoeld om gegevens van de werknemer die van belang zijn voor de loonheffingen, door te geven aan de werkgever of uitkeringsinstantie. En om aan te geven of deze de loonheffingskorting moet toepassen. Studenten en scholieren kunnen met het formulier ook aangeven of zij de studenten- en scholierenregeling willen gebruiken of willen stopzetten.

Voorkomen van dubbele loonheffingskorting

Met de aangepaste formulieren kunnen werknemers en uitkeringsgerechtigden bewuster kiezen om de loonheffingskorting te laten toepassen. Ze mogen die korting maar door 1 werkgever of uitkeringsinstantie laten toepassen. De loonheffingskorting dubbel laten toepassen betekent vaak dat de werknemer of uitkeringsgerechtigde na de aangifte inkomstenbelasting moet bijbetalen.

Zo zijn de formulieren aangepast:

  • De vragen zijn verduidelijkt om te voorkomen dat werknemers en uitkeringsgerechtigden de loonheffingskorting dubbel laten toepassen.
  • De toelichtingen zijn uitgebreid met uitleg over hoe zij kunnen controleren of een andere werkgever of uitkeringsinstantie de loonheffingskorting al toepast.
  • Ook wordt uitgelegd hoe zij de toepassing van de loonheffingskorting bij een andere werkgever of uitkeringsinstantie kunnen stopzetten. 

Bron: Belastingdienst.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

12% pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s vanaf 2027
De 12% pseudo-eindheffing voor fossiele personenauto’s van de zaak lijkt er definitief te komen. De heffing is vorig jaar al in de wet opgenomen en treedt op 1 januari 2027 in werking. Op Prinsjesdag 2026 zijn nog enkele aanpassingen voorgesteld. Wat betekent deze heffing voor jou als werkgever en dga?
Lees verder
arrow right
Vrijstelling personeelskorting vervalt vanaf 2027
Krijgt jouw personeel korting op producten uit je eigen bedrijf? Hiervoor geldt nu nog een vrijstelling in de loonbelasting. In de belastingplannen voor 2027 is opgenomen dat deze vrijstelling vanaf 2027 vervalt. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer.
Lees verder
arrow right
Vaste kostenvergoedingen: waar moet je als werkgever op letten?
Je kunt je personeel een vaste kostenvergoeding geven. Het liefst doe je dit onbelast of op een fiscaal zo aantrekkelijk mogelijke manier. Met welke aandachtspunten moet je daarbij rekening houden?
Lees verder
arrow right