Omnyacc

9 oktober 2026

Bosbouwvrijstelling mogelijk afgeschaft per 2029

In het Belastingplan 2027 is voorgesteld om de bosbouwvrijstelling per 1 januari 2029 in één keer af te schaffen. Het voorstel bevat geen overgangsregeling.

Bosbouwvrijstelling

Voordelen uit bosbedrijf zijn bij toepassing van de bosbouwvrijstelling vrijgesteld van inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Door de brede definitie van de begrippen ‘voordelen’ en ‘bos’ kunnen zowel bosbouwbedrijven als niet-bosbouwbedrijven van de vrijstelling gebruik maken.

Voorbeelden van niet-bosbouwbedrijven die (deels) gebruik kunnen maken van de bosbouwvrijstelling zijn bedrijven die winst maken met de verkoop van kerstbomen- en takken, de verhuur of verkoop van grafrechten op natuurbegraafplaatsen en de verkoop van snoeisel, zoals taxushagen voor de farmaceutische industrie.

Afschaffing per 1 januari 2029

Het kabinet stelt voor om de bosbouwvrijstelling per 1 januari 2029 af te schaffen omdat onderzoeksbureau SEO de bosbouwvrijstelling negatief beoordeeld heeft op doeltreffendheid en doelmatigheid. Zo is ruim 99% van de gebruikers van de bosbouwvrijstelling een niet-bosbouwbedrijf. Het kabinet vindt bovendien dat de afschaffing van de bosbouwvrijstelling het belastingstelsel eenvoudiger maakt.

Geen overgangsrecht

Het voorstel is om de bosbouwvrijstelling in een keer af te schaffen zonder overgangsrecht.

Let op!

Het voorstel tot afschaffing van de bosbouwvrijstelling is opgenomen in het Belastingplan 2027. De Tweede en de Eerste Kamer moeten nog instemmen hiermee. De afschaffing per 2029 is dus nog niet definitief.

Volgt de landbouwvrijstelling en cultuurgrondvrijstelling ook?

Het Financieel Dagblad meldt dat in aanloop naar begrotingsbesprekingen in het voorjaar van 2027 verkend wordt hoe fiscale landbouwregelingen kunnen worden afgeschaft of hervormd. LTO meldt in reactie daarop dat Staatssecretaris Eerenberg van Financiën in de Algemene Financiële Beschouwingen heeft aangegeven op dit moment niet te willen tornen aan de landbouwvrijstelling.

Hoewel onderzoeksbureau SEO ook de landbouwvrijstelling negatief beoordeeld heeft op doeltreffendheid en doelmatigheid, lijkt het er op dit moment daarom niet op dat de landbouwvrijstelling in 2027 als volgende aan de beurt is om afgeschaft te worden.

Het is niet duidelijk of dit ook geldt voor de cultuurgrondvrijstelling in de overdrachtsbelasting bij aankoop van landbouwgrond. Ook deze vrijstelling is door onderzoeksbureau SEO negatief beoordeeld op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Btw op sierteeltproducten mogelijk naar 21% vanaf 2028
In het Belastingplan 2027 is voorgesteld om het btw-tarief op sierteeltproducten vanaf 1 januari 2028 te verhogen van 9% naar 21%.
Lees verder
arrow right
Lijfrente met einddatum 2025? Laat deze uiterlijk eind 2026 ingaan
De uiterste ingangsdatum van een lijfrente is vanaf 2026 gewijzigd. Volgens de Belastingdienst gelden deze nieuwe regels niet voor lijfrentes met een contractuele einddatum in 2025. Deze lijfrentes moeten daarom uiterlijk eind 2026 ingaan. Houd hier rekening mee.
Lees verder
arrow right
Fossiele auto inbrengen in je bv? Regel dit nog in 2026
Ben je van plan om je IB-onderneming in te brengen in een bv, of twijfel je daar nog over? Wil je daarbij ook een fossiele personenauto inbrengen, dan kan het verstandig zijn om de bv nog in 2026 op te richten en de onderneming in te brengen. Dit geldt zowel voor een ruisende als een geruisloze inbreng, waarvoor de termijn normaal gesproken tot 31 maart 2027 loopt.
Lees verder
arrow right