5 december 2022

Definitieve vaststelling NOW5 verlengd

De definitieve vaststelling van de NOW5 is verlengd. Dit betekent dat werkgevers langer de tijd krijgen om deze aan te vragen. De termijn is verlengd van 22 februari 2023 naar 2 juni 2023.

NOW

De NOW was een financiële tegemoetkoming voor de loonkosten van ondernemingen die vanwege de coronacrisis met een aanzienlijke omzetdaling werden geconfronteerd. De NOW werd in eerste instantie uitgekeerd als voorschot op basis van een geschat omzetverlies. Pas als het werkelijke omzetverlies bekend is, ontvangt de ondernemer de definitieve tegemoetkoming. Hiertoe moet het definitieve omzetverlies worden vastgesteld.

NOW5

De vijfde NOW-periode heeft betrekking op aanvragen van de NOW in de periode april tot en met juni 2021. Aanvragen hiervoor konden worden ingediend van 6 mei tot en met 30 juni 2021.

Gelijk met NOW6

De deadline om de NOW5 definitief vast te stellen, is nu gelijk getrokken met die voor de zesde NOW. De NOW6 kon worden aangevraagd voor de periode juli tot en met september 2021.

Het voordeel van het gelijktrekken van de uiterste vaststellingsdatum van NOW5 en NOW6 is dat accountants op basis van het gecombineerde accountantsprotocol bepaalde controlewerkzaamheden met betrekking tot de omzet kunnen combineren.

Let op!

Je dient dus de definitieve vaststelling van NOW5 én NOW6 uiterlijk op 2 juni 2023 in te dienen bij het UWV.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Zakendoen met je eigen bv 2025
Als directeur-grootaandeelhouder (dga) heb je unieke mogelijkheden om financiële transacties aan te gaan met je eigen bv. Denk aan lenen, beleggen of investeren in vastgoed. Dit kan fiscaal aantrekkelijk zijn, mits je je houdt aan zakelijke voorwaarden en heldere afspraken. In deze advieswijzer lees je hoe je fiscaal verantwoord zakendoet met je eigen bv en waar je op moet letten om verrassingen van de Belastingdienst te voorkomen.
Lees verder
arrow right
Strengere controle op zakelijke kosten in 2025
De Belastingdienst let in 2025 scherper op de zakelijkheid van aftrekposten bij zelfstandigen en dga’s van eenmans-bv’s. Zorg er daarom voor dat je privé- en zakelijke uitgaven duidelijk gescheiden houdt bij het doen van jouw aangifte.
Lees verder
arrow right
Nieuwe regels voor servicekosten huurwoningen vanaf 2026
Na goedkeuring door de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met een wetswijziging die meer duidelijkheid moet geven over servicekosten bij huurwoningen. In de wet is onder andere vastgelegd welke kosten wel en niet als servicekosten mogen worden gerekend. De nieuwe regels gelden vanaf 2026.
Lees verder
arrow right
Estate planning
Onze estate planners maken een plan op maat om jouw vermogen zo gunstig mogelijk over te dragen. Zo heb jij (financiële) rust.
Lees verder
arrow right
HR-detachering
Voor een kleine(re) onderneming geeft een eigen HRM-adviseur op de loonlijst hoge overheadkosten en als grote(re) ondernemer is het vaak lastig om een goede en ervaren HRM-adviseur aan te trekken en te behouden. Maar wij hebben goed nieuws! Detachering van onze ervaren HRM-adviseurs. Ons talent bij jou in huis.
Lees verder
arrow right