15 mei 2023

Nieuwe brieven betaalinformatie Belastingdienst

Het is goed om te weten dat de Belastingdienst voortaan nieuwe brieven met betaalinformatie stuurt waarin staat hoe je jouw belastingen en toeslagen kunt betalen. Vanaf 1 juni 2023 is het niet meer mogelijk om per acceptgiro belastingen en toeslagen te betalen. Je ontvangt daarom geen brieven met acceptgiro’s meer.

Betaalinformatie

De brieven die de Belastingdienst stuurt, zien er anders uit dan je gewend bent. De titel van de brief is altijd ‘Betaalinformatie’. Daarnaast vind je in de brief of je in 1 keer of in meerdere termijnen kunt betalen en ook of dit via een automatische incasso kan. In een blauw blok in de brief zie je hoeveel je moet betalen, naar welk rekeningnummer je dit moet overmaken, welk betalingskenmerk je daarbij moet gebruiken en wanneer het bedrag op de rekening van de Belastingdienst moet staan.

Let op!

De Belastingdienst gebruikt meestal rekeningnummer NL86INGB0002445588. De Belastingdienst heeft echter meerdere rekeningnummers. Zie je een ander rekeningnummer in het blauwe blok staan, controleer dan hier of dit een rekeningnummer van de Belastingdienst is.

Betalen zonder acceptgiro

Vanaf 1 juni 2023 kun je nog op drie manieren betalen aan de Belastingdienst:

  • via mobiel of internetbankieren
  • via een overboekingskaart van jouw bank
  • via een automatische incasso

Betalen via een automatische incasso is mogelijk voor voorlopige aanslagen inkomstenbelasting, de zorgverzekeringswet en vennootschapsbelasting. Daarnaast kun je ook jouw motorrijtuigenbelasting via een automatische incasso betalen. Je moet de Belastingdienst wel machtigen via een machtigingsformulier voor de automatische incasso.

Tip!

De brief met betaalinformatie bevat sinds kort ook de terug te betalen toeslagen. Het toevoegen van de te ontvangen toeslagen aan deze brief staat nog op de planning van de Belastingdienst.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Btw-vraagstukken
Zit jij met een ingewikkelde btw-kwestie? Onze specialisten behandelen dagelijks btw-vraagstukken en kennen alle ins en outs van de complexe wetgeving. 
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Danique Kuster

Danique Kuster

Secretaresse

Margriet de Graaf

Margriet de Graaf

Salarisadviseur

Arbodienstverlening
Hoe ga jij om met verzuim? Bij Omnyacc ben je aan het juiste adres voor een gezonde organisatie. Alle specialisten onder één dak.
Lees verder
arrow right
Accountmanager Verzuim & Inkomen
Wil jij organisaties adviseren over verzuimmanagement en inkomensverzekeringen? Kansen signaleren én impact maken binnen een groeiend team? Bij Omnyacc bieden we jou de mogelijkheid om je expertise in te zetten en verder te ontwikkelen. Je geeft objectieve adviezen die passen bij de klant. Woon je in Friesland of Groningen? Dan is deze kans bij Omnyacc jou op het lijf geschreven!
Lees verder
arrow right