3 maart 2020

Strenger toezicht Belastingdienst op zzp’ers bouw en zorg

De Belastingdienst start in een deel van de bouw- en zorgsector met specifiek toezicht voor wat betreft de vraag of er al dan niet sprake is van een dienstbetrekking. Het komt namelijk regelmatig voor dat men er ten onrechte vanuit gaat dat dit niet het geval is. In die gevallen wordt er ook ten onrechte geen loonheffing en premie ingehouden.

Handhaving verscherpt

Hoewel het uitgangspunt is dat de Belastingdienst tot 2021 slechts beperkt handhaaft, is dit sinds 1 januari van dit jaar wel verscherpt. Zo kan de Belastingdienst handhaven als een opdrachtgever kwaadwillend is, maar ook wanneer opdrachtgevers na controle door de Belastingdienst hun werkwijze niet binnen een redelijke termijn aanpassen.

Niet alleen controle

In een brief geeft staatssecretaris Vijlbrief aan dat er niet alleen sprake is van controle. De Belastingdienst geeft ook voorlichting en biedt duidelijkheid rond de vraag wanneer een arbeidsrelatie volgens de huidige wet wel of geen dienstbetrekking is.

Samenwerking

Bij de sectorspecifieke benadering werkt de Belastingdienst samen met branche- of koepelorganisaties. Omdat een sectorspecifieke benadering een bepaalde kennis van medewerkers van de Belastingdienst vereist, is met een beperkt aantal sectoren gestart, waaronder de bouw.

Heb je vragen over het strengere toezicht inzake zzp'ers, neem dan contact met ons op.

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Strategisch personeelsbeleid
Breng jouw personeelswensen in kaart met strategisch personeelsbeleid. Dit helpt om zo effectief mogelijk gebruik te maken van de talenten van jouw personeel.
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2025: varia arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht
Het wettelijk minimumloon wordt halfjaarlijks aangepast, op 1 januari en 1 juli. Voor werknemers van 21 jaar en ouder is het bruto minimumuurloon per 1 januari 2025 verhoogd naar € 14,06 en stijgt het per 1 juli 2025 naar € 14,40 (ter vergelijking: € 13,27 op 1 januari 2024 en € 13,68 op 1 juli 2024).
Lees verder
arrow right
Michelle Schievink

Michelle Schievink

Corporate Recruiter