Wanneer je je voertuig op de openbare weg gebruikt, dien je motorrijtuigenbelasting te betalen. Als je dit niet doet, riskeer je een naheffing en boete. De boete wordt berekend op basis van de hoogte van de naheffing. Is dit rechtvaardig?
Hoeveel motorrijtuigenbelasting, mrb, je moet betalen, is onder andere afhankelijk van het gewicht van je auto. Hoe zwaarder de auto, hoe hoger de verschuldigde belasting.
Als je je auto langere tijd niet gebruikt, kun je het kenteken laten schorsen. Je hoeft dan tijdens de schorsingsperiode geen mrb te betalen. Je mag de auto dan ook niet op de openbare weg gebruiken.
Gebruik je je auto toch bij schorsing, dan kun je een naheffing met boete krijgen als dit wordt geconstateerd. De boete is gekoppeld aan het bedrag van de naheffing. Tot voor kort was de boete even hoog als de naheffing, maar sinds 1 juli 2023 is de boete in beginsel verlaagd tot 50% van de nageheven belasting.
Er speelde een zaak voor de rechter waarbij een automobilist een geschorste auto per abuis toch op de openbare weg had gebruikt. De man gaf aan als hobby meerdere auto’s te bezitten. Van een deel van die auto’s was het kenteken geschorst. Wanneer hij een dergelijke auto toch wilde gebruiken, werd de schorsing weer opgeheven. Hierbij had de man zich kennelijk vergist, zo gaf hij aan.
De rechter gaf aan dat volgens de wet de boete gekoppeld is aan de te betalen belasting en daardoor onder andere gekoppeld is aan het gewicht van de auto. Zwaardere auto’s krijgen dus automatisch een hogere boete. De rechtbank was van mening dat dit niet terecht is omdat het verzuim en verwijt vergelijkbaar zijn. In deze zaak was er sprake van een relatief zware auto. De rechtbank matigde de boete tot 25%.