Sterk!

JOBDRIVE VS. IMMING LOGISTICS FINE ART

In het duo-interview tussen Jobdrive en Imming Logistics Fine Art beamen Hans Imming en Hesham Ayoub dat het roerige tijden waren. Ze hebben deze coronaperiode goed doorstaan, al was het niet altijd makkelijk. De blik is op de toekomst gericht met een nieuw pand voor Imming Logistics Fine Art. Alle ervaringen uit het verleden worden hierin meegenomen. Museale kunst, maar een uiterst modern pand! Sales gaat hoger op de agenda komen van Jobdrive. Met de doorverwijzingen en tevredenheid van de klanten zit het wel goed, maar klanten buiten het netwerk zijn welkom. Groei en plezier staan hoog op het lijstje voor de komende tijd, daar zijn ze het beiden over eens, net als het feit dat je zo goed bent als je laatste kunstje of plaatsing.

Of bekijk ons hele magazine: www.omnyacc.nl/sterk

Even voorstellen

Jobdrive

Hesham Ayoub

In 2007 is Linda Luppens gestart met uitzendbureau Jobdrive. Zij wilde het bedrijf in 2014 verkopen, maar daar voelde haar zoon Hesham Ayoub (30 jaar) niets voor en ging bij Jobdrive aan de slag. Na een half jaar samenwerken heeft hij het stokje overgenomen. Sindsdien is hij samen met het team bezig om het uitzendbureau verder uit te bouwen. Hun missie: “Samen werken aan jouw plezier en groei.” Dit doen zij vooral voor bedrijven in de techniek, sales, industrie, logistiek en office. Er zijn veel bedrijven in de regio waarmee ze al lange tijd samenwerken. De locatie in hartje Hoorn is ideaal voor kandidaten die ze makkelijk kunnen bereiken. Met een team van vijf collega’s helpen ze bedrijven om te groeien in personeel. Oprechte aandacht, 100% inzet en plezier voorop: dat kun je verwachten als je met Jobdrive samenwerkt!

Even voorstellen

Imming Logistics Fine Art

Hans Imming

Hans Imming (47 jaar) heeft Imming Logistics Fine Art in de Goorn 8 jaar geleden opgericht. Met ruime ervaring in de branche is Hans zelfstandig verder gegaan in deze nichemarkt en niet zonder succes. Met een team van 18 arthandlers, projectcoördinatoren en planners worden kunststukken en waardevolle objecten gespecialiseerd verpakt en getransporteerd voor tentoonstellingen, galeries, beurzen en bedrijfscollecties. In binnenland en heel vaak ook in het buitenland. Om dit succesvol te doen beschikken ze over 9 geklimatiseerde en beveiligde wagens met de ideale temperatuur en luchtvochtigheid. Van het verpakken, transporteren en uitpakken op locatie tot het ophangen in de zaal en het afvoeren van lege verpakkingsmaterialen. Het complete proces kun je met een gerust hart aan hen overlaten!

Mentaliteit maakt het verschil

Hans: We zijn aardig gegroeid de afgelopen jaren. We hebben naast vast personeel ook een flexibele schil. Extra werk kunnen we op deze manier goed opvangen.

Hesham: Wat heeft jou zoveel groei opgeleverd? 

Hans: Er zijn nog vijf bedrijven die hetzelfde doen in Nederland. Het verschil wat wij maken is toch de West-Friese mentaliteit. Niet lullen, maar poetsen. Er is voor ons niet veel te gek. We zorgen gewoon dat het gebeurt en we zoeken naar oplossingen. Een mix van kwaliteit en persoonlijkheid. Bij ons vind je een goed en hecht team. Vaste gezichten en korte lijnen worden erg gewaardeerd. Niet alleen op gebied van transport, maar ook de vraag naar opslag groeit. Daarom gaan we een nieuw pand bouwen in Zevenhuis. Dit pand wordt vier keer groter dan we nu hebben. Ook komt hier een atelier, waar gewerkt kan worden aan collecties.

Hesham: Een toffe locatie denk ik?

Hans: Het is een super mooie locatie en een te gek pand. We kunnen alle ervaringen uit het verleden meenemen in deze nieuwe setting. Ondanks dat alles bij ons veelal ‘oud’ is, hoeft ons kantoor dat natuurlijk niet uit te stralen. We gaan echt met de tijd mee. Het grotere pand werkt straks ook goed mee om alles beter aan te sturen. Ik heb gehoord dat het een moeilijke fase is tussen de 15 en 20 man personeel. Je bent te groot voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. Al moet ik zeggen dat het bij ons goed gaat en iedereen een duidelijke rol heeft.

Tip van Hans!

Blijf vooral jezelf, doe wat je zegt en zeg wat je doet. Door jezelf te blijven en de focus te houden op hoe jij het hebben wilt kun je dat succes doorgeven. Je moet je kennis delen met je collega’s die bij je werken om jouw visie en ideeën door te voeren. 

In de prijzen

Hans: Wat is jouw zakelijke succes?

Hesham: Ik vond het heel gaaf dat wij een keer een award hebben gewonnen. Het is allemaal marketing natuurlijk, maar ik vond het wel mooi dat wij met een team van drie in 2 jaar van 7 ton aan omzet naar ruim 2,2 miljoen gegroeid zijn. Als je puur naar cijfers kijkt, vond ik dat echt wel ongekend! Op het moment dat je dan iets wint dan ga je daar toch even bij stilstaan en dan ben je wel trots! Het mooie is natuurlijk dat we enorm veel mensen aan een baan geholpen hebben in deze periode.

Hans: Wat voor prijs was dat?

Hesham: De FD Gazellen award. Het gaat om een aantal pijlers zoals omzetgroei, winstgevendheid en personeelsgroei. Wij zaten bij de top 100 van Nederland en hier in de regio west zijn we op plek 21 uitgekomen.

Hans: Gaaf hoor!

Hesham: Ja, zeker. Je krijgt veel waardering van mensen die je aan een baan helpt uiteraard, maar dit is extra leuk om met je team te delen. ‘Kijk dit hebben wij geflikt!’

Over Imming Logistics Fine Art

Jos de Lange

Ik heb Hans leren kennen in 2016. Hij was met zijn VOF toen al drie jaar klant bij ons. Vanaf de start van de onderneming hebben we Imming Logistics Fine Art mogen adviseren. In de afgelopen jaren heeft de onderneming een behoorlijke groei en ontwikkeling meegemaakt. Het is prettig samenwerken met Hans. Een persoonlijk gesprek, ‘effe een bakkie doen’, heeft zijn voorkeur. In deze gesprekken komen we dan vaak tot de kern. Er zijn de afgelopen jaren behoorlijk veel zaken besproken en het is mooi om te zien waar dat toe heeft geleid. 

Hans is een teamplayer die de juiste mensen op de juiste plekken probeert te zetten. Hij kent zijn sterke en minder sterke kanten en verzamelt mensen met de juiste competenties om hem heen. Door samenwerking, kansen benutten, uitdagingen en soms niet te vermijden confrontaties niet uit de weg te gaan, heeft Hans de onderneming gebracht tot wat het nu is: een groei-briljant met een mooi toekomstperspectief. De onderneming staat niet stil en ik verwacht dat er zeker weer kansen en bedreigingen komen en wij staan dan ook te allen tijde klaar om weer effe een bakkie te doen!

Negatief? Ah fijn!

Hesham: Gave ontwikkelingen zo bij ons, maar corona maakte het niet makkelijk de laatste jaren.

Hans: Door de coronacrisis hebben we wel een stapje terug moeten doen. Musea gingen dicht, tentoonstellingen werden doorgeschoven of uitgesteld. Dus dat was wel even spannend. Ook omdat we veel in het buitenland zitten heb je te maken met andere regels. Laatst waren wij een week lang in Engeland aan het werk met vier man, die zich om de 48 uur moesten laten testen. Je bent per land, per week eigenlijk zoekende met wat wel en niet kan.

Hesham: En het plannen natuurlijk!

Hans: Ja, we hadden vorige week een wagen in Duitsland die al drie dagen onderweg was. Ze stonden al op locatie en toen testte één collega positief. De chauffeurs moesten terug en alles kon weer opnieuw ingepland worden. Dat zijn allemaal hindernissen. Bij een positieve test zit iemand, ongeacht de klachten, toch minstens een week thuis.

Hesham: Mensen zitten ook gewoon graag op hun werk. Ze willen niet alleen thuiswerken. Helemaal in een wat “kleiner” team.

Hans: Bij ons werkt het ook niet goed. Als iemand vijf tentoonstellingen doet, dan heeft hij feedback nodig van een planner en van andere collega’s. Normaal loop je even heen en is je vraag beantwoord. Vanuit de thuissituatie zit je vast aan de mail. Als iemand de mail niet gelijk leest en de ander wacht weer op een antwoord, dan werkt dat allemaal vertragend.

Hesham: Werk is ook gewoon een sociale bedoening. Je moet bij elkaar komen en het over iets anders kunnen hebben dan alleen werk.

Hans: Hoe heb jij die periode doorstaan met mensen die voor jou werken of die je uitzendt en de verschillende meningen die daarbij horen?

Hesham: Ik doe heel veel in samenspraak, want we zijn een hecht team. Voor het team heb ik op een gegeven moment wel besloten van ‘nu wordt het wel heel pittig’. Iedereen om ons heen was ook dicht, dus dat waren redenen om toch over te gaan op thuiswerken. Via Teams werken ging op zich wel oké, maar het stukje over de binding en het snel schakelen, dat loopt dan wel een beetje weg. Met ons uitzendpersoneel hebben we de gesprekken ook naar Teams
verplaatst.

Hans: Ik kan mij voorstellen dat jij ook uitdagingen hebt gehad. Bijvoorbeeld als je iemand uitzendt die maandag zou beginnen, maar toch niet kan. Dan sta jij met je rug
tegen de muur.

Hesham:
We hebben gelukkig heel weinig mensen met corona gehad. We hebben wel veel situaties gehad dat ze een dag thuis moesten blijven, omdat ze in contact waren geweest met iemand die corona had. Het was heel spannend of in maart 2020 veel van onze klanten dicht zouden gaan. Als dat het geval was, zou 70% van onze plaatsingen niet door kunnen gaan. Maar toen bleek gelukkig dat ze open mochten blijven en dat de omzet langzaam weer steeg. Alleen het contact met de uitzendkrachten bleef allemaal digitaal. Het is sowieso wat transactioneler geworden in de coronatijd en dat vind ik wel jammer. Hier halen we niet genoeg energie uit. Energie halen we wel echt uit mensen zien, spreken, in contact zijn en bij de bedrijven langs gaan.

"Heb je enig idee hoeveel uitzendbureaus er in Nederland zijn?"

‘Scoren’ in een gekke tijd

Hans: Hoe onderscheid jij je onderneming van een ander? Want er zitten er hier nog wel een paar.

Hesham: Heb je enig idee hoeveel uitzendbureaus er in Nederland zijn?

Hans: Ik niet, nee.

Hesham: 14.000! Het is een heel verzadigde markt qua aantal bureaus. Dus wat doen wij dan anders? Ik krijg die vraag ook wel eens van een teamlid. ‘Hoe kan ik mijzelf dan verkopen?’ Uiteindelijk doen ze zaken met jou als persoon. Dus als jij gewoon doet wat je zegt, je afspraken nakomt en echt interesse toont in het bedrijf maak je al een groot verschil. Die drang om het bedrijf en ook de kandidaat echt te leren kennen, dat vinden wij allemaal leuk. Pas dan kunnen we succesvol bemiddelen. Dit betaalt zich uiteindelijk ook uit in mensen die terugkomen en weer met jou willen samenwerken. Een mooi voorbeeld: 6 jaar geleden heb ik ooit iemand aan een baan geholpen waar hij nog steeds werkt. Vervolgens komt zijn neef na 6 jaar hier binnen lopen, omdat hij goede verhalen heeft gehoord. Donderdag gaat hij op gesprek bij een klant. Betere reclame heb je niet. Uiteindelijk is het echt persoonlijk contact. Daarnaast zijn we wel aan het experimenteren hoe we zichtbaarder kunnen zijn in de markt. Maar persoonlijk contact, kennis en ervaring van recruitment blijft het belangrijkst.

Hans: Er is natuurlijk een arbeidskrapte. Als iemand ergens werkt en die krijgt ergens anders een beter aanbod, dan is diegene zo vertrokken. Daar zal jij ook wel veel mee te maken hebben.

Hesham: Ja, de markt is echt mega krap. We maken hier gekke dingen mee. Als je niet binnen een dag diegene op gesprek hebt of belt naar een klant en vertelt dat je iemand hebt gevonden die past in het plaatje, dan loopt diegene de deur uit en heeft de dag erna een andere baan. Zo snel gaat het gewoon. Ik doe het dan al 8 jaar en ik heb het nog nooit
zo meegemaakt. Het is eigenlijk heel gek, want we zitten in een crisis.

Vertrouwen in je team

Hesham: Wat is jouw grootste uitdaging binnen je organisatie op dit moment?

Hans: De combinatie van het nieuwe pand en de verdere aansturing van het bedrijf is wel een uitdaging. We hebben een bedrijf aangenomen om het gehele project te ontwikkelen en te begeleiden. Als we het allemaal zelf hadden moeten doen, dan word je gek. Daarnaast gaat
de onderneming gewoon door, daar moet je aandacht ook niet in verslappen. We hebben wel een planner en projectcoördinator zitten, maar uiteindelijk ben jij degene die daarboven zit. Ze denken vaak dat ondernemers alles weten. Vraag het maar aan jou, jij weet het wel, maar jij weet ook niet alles. Je moet zorgen dat je goede mensen om je heen verzamelt die dat kunnen doen. Daar moet je op kunnen vertrouwen en bouwen. Geef ze verantwoordelijkheid en laat ze fouten maken. Ik ben er elke dag, maar als je er een keer niet bent en je merkt dat alles gewoon doorgaat dan geeft dat ook een bepaalde rust. Al moest ik daar in het begin wel aan wennen.

"Ze denken vaak dat ondernemers alles weten. Vraag het maar aan jou, jij weet het wel, maar jij weet ook niet alles. Je moet zorgen dat je goede mensen om je heen verzameld die dat kunnen doen. Daar moet je op kunnen vertrouwen en bouwen."

Hesham: Ik geloof wel dat als je er even uit bent en iets meer tijd voor jezelf inplant, er vaak goede dingen gebeuren. Dat is wel echt hoe ik er naar kijk. Jij hebt heel erg plichtsgevoel, dat gevoel heb ik ook wel, maar niet door mijn aanwezigheid hier op kantoor. Dan zou ik dat niet kunnen volhouden, ik moet altijd wel een beetje vrij kunnen bewegen heb ik gemerkt.

Hans: Dat gevoel is er in het begin geweest en als je nu ondertussen een organisatie hebt staan waarin ieder zijn rol weet, dan kan je er meer afstand van nemen. En dat moet op een gegeven moment ook.

Je bent zo goed als je laatste...

Hans: Het enige wat ik soms weleens lastig vind in ons werk is dat je zo goed bent als je laatste kunstje.

Hesham: Hé, herkenbaar. Wij zeggen altijd: ‘dat je zo goed bent als je laatste plaatsing’.

Hans: Wij hebben vier tentoonstellingen achter elkaar en we krijgen aanvraag na aanvraag. En als het doorgaat dan rent iedereen zijn benen uit zijn lijf. Dan weet je niet waar je het zoeken moet. Maar als er drie niet doorgaan, dan sta je stil. Meer stabiliteit daarin, dat zou wel fijn zijn. Maar goed, daar werken wij deels aan door onze opslagcapaciteit te vergroten. Daarmee heb je dan een stabiele inkomstenbron. Het transport blijft wiebelig.

Over Jobdrive

Sietze Alkema

Ik heb Hesham leren kennen toen zijn moeder Linda aangaf dat zij de dagelijkse leiding en een deel van de onderneming wilde overdragen aan hem. Samen met hen zijn we gaan kijken op welke wijze één en ander vorm gegeven kon worden mede gelet op de wens van Linda om te emigreren en haar deel van de werkzaamheden in het buitenland uit te voeren. Ondanks de complexe fiscale regelgeving die dan speelt heeft de overdracht vlekkeloos plaatsgevonden.
Hesham laat zich goed informeren en vraagt naar het hoe en waarom, wil weten hoe het zit en hoe zaken tot stand zijn gekomen. Hij heeft een kritische blik. Hij zorgt er voor dat de zaken op orde zijn en dat heeft er mede toe bijgedragen dat Jobdrive in korte tijd spectaculair gegroeid is. Mooi om te zien hoe een familiebedrijf succesvol wordt voortgezet.

Hesham: Ik zou het fijn vinden om toch meer senioriteit op het gebied van sales in te bouwen. Wij zitten eigenlijk in een hele commerciële business. Veel uitzendbureaus doen ‘zoveel belletjes per week’, ‘zoveel belletjes per maand’ en ‘zoveel keer de deur uit’, dat hebben wij niet. Ik ben geen deurentrapper, maar kijk binnen mijn netwerk met wie ik kan en wil samenwerken. Wil je consequent groeien en je stabiliteit behouden, dan is sales wel belangrijk. Zeker ook iemand die het team kan meenemen en inspireren op dit gebied.

Wat brengt 2022

Hans: Het wordt voor ons een heel bijzonder jaar. Dit is het jaar dat we gaan verhuizen naar onze nieuwe vestiging waarmee wij de onderneming op de kaart gaan zetten. Ik hoop dat het in 2022 corona-technisch toch iets soepeler gaat worden en dat we vanaf het begin gas kunnen geven.

Hesham: Ik kan er heel open over zijn, wij hebben wel een flinke uitdaging. Eén van onze grootste klanten is overgenomen. Deze klant gaat zich verbinden aan een groter uitzendbureau, wat wij direct in aanvragen gaan merken. De uitdaging en de focus wordt dat we de taart meer gaan spreiden over verschillende bedrijven. De doelen voor 2022 zijn focussen op sales en nieuwe bedrijven, iemand erbij en vooral meer plezier maken. Van 2017 tot en met 2019 zijn we echt met 185% gegroeid. Nu merk je een kleine daling en ik wil weer terug naar het oude niveau en dat betekent dat we ongeveer met 10% moeten groeien aankomend jaar. Voor de rest gewoon veel plezier maken en meer leuke dingen ondernemen met het team!

Hans: Ja, dat is zeker belangrijk, want als team moet je het doen. Dat is bij ons soms wel een tweedeling. De collega’s die op locatie werken krijgen vaak de eer en prachtige woorden, terwijl de mensen op kantoor zich uit de naad werken om alle offertes op orde te krijgen. Zonder een mooie offerte en de opdracht hoeven de collega’s het niet uit te voeren. Andersom, als ze het op locatie verpesten dan hoeven wij geen nieuwe offerte meer te maken. We zijn één team en één bedrijf en dan is het juist zo leuk om met z’n allen plezier te maken. Je moet er met elkaar staan en dat moet je niet vergeten!