Door de uitbraak van het coronavirus verandert er het nodige voor jouw werksituatie. Denk aan afgelaste seminars, klantafspraken die niet doorgaan en het noodgedwongen thuiswerken. Vooral dit laatste is voor ondernemers, maar zeker ook voor medewerkers lastig. Ben je benieuwd hoe je effectief thuis kunt werken? De 6 belangrijkste tips vind je hier op een rij.
Onze eerste tip is om eens te gaan inventariseren welke taken altijd al opgepakt moesten worden, maar waar eigenlijk nooit de tijd voor was. Als het coronavirus achter de rug is dan zijn deze zaken op orde en kan je weer volop doen waar jij het beste in bent: ondernemen.
Denk aan:
Blijf als afdeling regelmatig met elkaar in contact. Houdt het liefst op vaste momenten een gezamenlijke belafspraak. Bespreek tijdens de telefonisch afspraak de werkzaamheden die alle collega's die dag gaan oppakken, welke doelstellingen en ontwikkelingen er voor die dag zijn. Zo houd je elkaar op de hoogte en kunnen lastige taken besproken worden.
Het kwam net al kort aan bod bij tip 2, maar het is echt belangrijk om een takenlijst op te stellen. Maak een doelstelling voor jouw werkdag en handel deze taken ook daadwerkelijk af. En, laat jouw telefoon met afleidingen als sociale kanalen zeker links liggen.
Het klinkt verleidelijk om wat langer in bed te blijven liggen en in een joggingsbroek voor de computer neer te strijken. Niets is minder waar. Je bent effectiever door vast te houden aan het reguliere werkdagschema en netjes aangekleed op jouw thuiswerkplek te verschijnen. Hierdoor houd je ook de balans tussen werk en privé beter in stand.
Het is goed om af en toe je hersenen een moment van rust te gunnen. Je herkent het vast wel, op jouw werk komt er zo nu en dan een collega langs en dan klets je even of je haalt even koffie voor de afdeling. Deze momenten heb je thuis niet, waardoor je de neiging hebt om meer en langer te werken dan je normaal doet. Houdt hier rekening mee en zorg voor korte pauzes. Ruim de vaatwasser in/uit, doe een wasje in de wasmachine of aai de kat. Heb je een telefoongesprek? Loop eens een rondje door jouw werkkamer voor de nodige beweging.
Iedereen heeft natuurlijk een andere thuisomgeving. Probeer als dat mogelijk is om een rustige kamer in je huis te gebruiken als werkplek. Een plek waar je ongestoord kunt werken en geen onnodige afleidingen hebt. Zorg voor een opgeruimd bureau/tafel en een goede werkhouding. Is een rustige ruimte in jouw thuissituatie niet mogelijk? Een noise cancelling koptelefoon kan uitkomst bieden, deze koptelefoons filteren het omgevingsgeluid.