26 augustus 2020

Aanvragen Milieulijst voor 1 september

Wil je jouw product aan de Milieulijst toevoegen, zodat je de MIA of Vamil kunt claimen? Doe dit dan voor 1 september.

Milieulijst

De Milieulijst bestaat uit verschillende categorieën bedrijfsmiddelen zoals mobiliteit en ruimtegebruik. Iedere categorie vermeldt de bedrijfsmiddelen waarvoor de Milieu-investeringsaftrek, MIA, en/of de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen, VAMIL, kan worden verkregen.

MIA

De MIA is een percentage van de investering dat extra kan worden afgeschreven. De MIA bedraagt 13,5%, 27% of 36%. Dit percentage aan afschrijving komt dus bovenop de normale afschrijving.

Vamil

Bedrijfsmiddelen waarop de Vamil van toepassing is, kunnen voor 75% willekeurig worden afgeschreven. Dit betekent bijvoorbeeld dat al in het eerste jaar 75% van het investeringsbedrag ten laste van de winst kan worden gebracht.

Voorstellen indienen

Bedrijfsmiddelen die op de Milieulijst staan, zijn dus voor ondernemers extra aantrekkelijk. Fabrikanten van deze bedrijfsmiddelen doen er daarom goed aan hun nieuwe product tijdig voor de Milieulijst aan te melden.

Waar indienen?

Een voorstel kan digitaal worden ingediend bij RVO.nl. Hier staat ook aangegeven aan welke voorwaarden een voorstel moet doen. De uiterste datum voor het indienen van een voorstel is 31 augustus 2020.

Heb je vragen over de Milieulijst, MIA of Vamil? Neem dan contact met ons op.

Subsidies
Er zijn ruim 3.000 subsidies in Nederland, alleen zijn nog veel mogelijke subsidies en regelingen onbekend. Maak jij al gebruik van de mogelijkheden?
Lees verder
arrow right
Stage Finance & Control
Ben jij een enthousiaste derdejaarsstudent Finance & Control aan de Hanzehogeschool Groningen? Wil jij jouw opgedane kennis in de praktijk brengen en werken aan échte opdrachten in de financiële wereld? Dan is dit jouw kans op een uitdagende meewerkstage bij Omnyacc Assen!
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Kennis in beeld
In kennis in beeld zijn onze collega's aan het woord. Met een korte video gaan zij in op actualiteiten, gewijzigde wet- en regelgeving en geven tips aan jou als ondernemer. Zo ben jij op de hoogte.
Lees verder
arrow right
Petra Winter

Petra Winter

Administratief medewerker