21 januari 2025

Alternatieve rapportagemethode voor DAC7: verlichting voor kleinere platformen

De Belastingdienst introduceert binnenkort een alternatieve methode voor het aanleveren van gegevens in het kader van DAC7. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor kleinere platformexploitanten. Tot de introductie van dit alternatief zal de controle op de rapportageplicht slechts beperkt plaatsvinden.

DAC7

De verplichting volgens DAC7 betekent dat exploitanten van online platformen gegevens over zichzelf en gegevens over degenen die via hun platform goederen of diensten verkopen, moeten rapporteren aan de Belastingdienst. De gegevens inzake de verkopende partij betreffen onder meer hun NAW-gegevens, het btw-identificatienummer en de omzet per kwartaal.

Problemen

De Belastingdienst constateert dat vooral kleinere platformen problemen hebben met de rapportageplicht. De oorzaak is deels onbekendheid met DAC7, maar ook onduidelijkheid over de criteria en aanlevermethode spelen een rol. Ook de complexiteit en kosten van rapporteren zijn een hinderpaal.

Alternatief

De Belastingdienst werkt daarom aan een alternatief voor DAC7 voor met name kleinere platformen. Dit zal echter niet voor 31 januari 2025 beschikbaar zijn, de datum waarop de rapportages uiterlijk moeten worden aangeleverd.

Beperkt handhaven

Totdat de alternatieve rapportagemethode beschikbaar is, zal de Belastingdienst slechts beperkt op de rapportageplicht handhaven. Ondernemers die van de alternatieve rapportagemethode gebruik willen maken, kunnen dit per e-mail melden bij de Belastingdienst via DAC7@belastingdienst.nl.

Wel alvast starten

Platformexploitanten moeten al wel beginnen met het verzamelen, identificeren en verifiëren van gegevens over hun gebruikers. Wettelijk bestaat namelijk de plicht dit vóór 1 januari 2025 te doen. Zodra de alternatieve aanlevermethode beschikbaar is, dienen de rapportages zo spoedig mogelijk aangeleverd te worden. De Belastingdienst zal vanaf dat moment ook weer normaal gaan handhaven.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Gemeenten mogen leegstandbelasting invoeren voor woningen
De Tweede Kamer heeft ingestemd met een amendement dat gemeenten de bevoegdheid geeft om een leegstandbelasting op te leggen aan eigenaren van langer leegstaande woningen.
Lees verder
arrow right
Startersvrijstelling bij sloop en herbouw van een woning
Je koopt een woning die je niet zelf gaat bewonen, sloopt deze en bouwt op dezelfde plek een nieuwe woning waar je wel permanent gaat wonen. Kan in zo’n situatie het 2%-tarief voor overdrachtsbelasting of de startersvrijstelling worden toegepast op de levering van de eerste woning?
Lees verder
arrow right
Belastingdienst verduidelijkt gebruikelijkheidseis binnen de WKR
De Belastingdienst heeft in oktober 2025 een vernieuwde versie van het Handboek Loonheffingen uitgebracht. In diverse hoofdstukken wordt nu extra duidelijk gemaakt dat vergoedingen en verstrekkingen alleen binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) kunnen vallen als ze voldoen aan de zogenoemde gebruikelijkheidseis.
Lees verder
arrow right