26 maart 2024

Belastingdienst onderzoekt onbelast verstrekken van koffiebeker

Werkgevers dienen plastic bekers bij faciliteiten zoals koffieautomaten en waterkranen te vervangen door milieuvriendelijke alternatieven. Dit heeft ertoe geleid dat de Belastingdienst zich moest buigen over de kwestie of het verstrekken van koffiebekers op kantoor belastingvrij mogelijk is.

Verplichting sinds 1 januari 2024

Het vervangen van plastic bekers is sinds 1 januari van dit jaar voor werkgevers verplicht. Stel dat een werkgever zijn personeel in plaats hiervan een koffiebeker verstrekt ter waarde van € 10 die de werknemer ook mee naar huis kan nemen om schoon te maken. De werknemer hoeft de beker bij einde dienstbetrekking ook niet terug te geven. Wat is dan het fiscale gevolg?

Voorwaarden

De Belastingdienst heeft onderzocht of het verstrekken van een dergelijke koffiebeker voldoet aan de voorwaarden die gelden voor een onbelaste verstrekking. Dat blijkt in beginsel het geval te zijn. De bekers zijn een voorziening op de werkplek waarvan het niet gebruikelijk is dat deze elders gebruikt worden. De voorziening is ook ‘redelijk’. De werknemers hebben er immers niet zelf voor gekozen om de plastic beker taboe te verklaren.

Gebruik op de werkplek

Dat de koffiebekers daadwerkelijk op de werkplek gebruikt worden, is volgens de Belastingdienst overigens niet vanzelfsprekend. De werkgever moet dit desgevraagd aannemelijk kunnen maken. Aan de hand van de feiten en omstandigheden is het antwoord op deze vraag ter beoordeling van de inspecteur. Als die natuurlijk niet net zelf aan de koffie zit…..

Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Stage in de samenstelpraktijk
Het beste van twee werelden? Dat biedt ons kantoor Leeuwarden in deze stage. Een unieke kans! In deze stage van 16 weken kun je ervaring op doen in de samenstelpraktijk. Ben jij die enthousiaste en leergierige student, die met plezier en op betrokken wijze ons team kan versterken? En ben jij de accountancytopper met gevoel voor de digitale wereld die graag in de praktijk het vak wil leren? Dan zoeken wij jou!
Lees verder
arrow right
HRM-workshops GoesDeen/Heerhugowaard/Hoorn
Op dinsdag 9 april verzorgen wij de HRM-workshops waarin we actuele ontwikkelingen en nuttige tips delen rondom fiscaal optimaal belonen en het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving.
Lees verder
arrow right
Financiële planning
Met financiële planning breng je inzicht en overzicht in je financiële huishouden, zodat jij de dingen kan doen die je wilt! Een helicopterview op het hele plaatje.
Lees verder
arrow right
Salarisadministrateur
Heb jij al enige ervaring met salarisadministratie en ben je op zoek naar een afwisselende functie in een kleinschalige en gemoedelijke werkomgeving? Wij zijn op zoek naar een enthousiaste salarisadministrateur die zijn/haar eigen klantenportefeuille beheert. In deze rol ben jij het eerste aanspreekpunt voor je klanten en zorg je ervoor dat hun  salarisadministratie tot in de puntjes is geregeld. Je komt terecht in een hecht team waarin je zelfstandig werkt en volop klantcontact hebt. De positie kan zowel in Heemstede als Zwaagdijk uitgevoerd worden.
Lees verder
arrow right