Omnyacc

30 januari 2025

Code 22 voor gedetacheerde WSW'ers in aangifte loonheffingen

Voor WSW'ers die je detacheert bij een reguliere werkgever, gebruik je vanaf 2025 in je aangifte loonheffingen code aard arbeidsverhouding 22.

WSW 

Via de Wet sociale werkvoorziening (WSW) kunnen mensen met een handicap met aanpassingen en begeleiding werken in de sociale werkvoorziening of met subsidie bij een reguliere werkgever. De WSW geldt alleen voor mensen die op 31 december 2014 al een WSW-indicatie hadden en op die datum al werkten in de sociale werkvoorziening of bij een reguliere werkgever.

Code aangifte loonheffingen 

De afgelopen jaren mochten bedrijven in de sociale werkvoorziening ook code 21 gebruiken in de aangifte loonheffingen als ze in hun administratie nog geen onderscheid maakten tussen code 21 en code 22. Vanaf 2025 mag dat dus niet meer en moeten zij voor een reguliere werkgever gedetacheerde WSW'er code 22 gebruiken.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Btw op sierteeltproducten mogelijk naar 21% vanaf 2028
In het Belastingplan 2027 is voorgesteld om het btw-tarief op sierteeltproducten vanaf 1 januari 2028 te verhogen van 9% naar 21%.
Lees verder
arrow right
Lagere verzuimboete voor bv na te late aangifte Vpb
Een bv die de aangifte Vpb 2022 te laat indiende, kreeg van de rechtbank een lagere verzuimboete. Daarbij speelde onder meer mee dat de bv vergelijkbaar was met een eenmanszaak. Wat speelde er in deze zaak?
Lees verder
arrow right
Let op de fiscale gevolgen bij herroeping van een schenking van aandelen
Heb je aandelen in een bv geschonken, bijvoorbeeld aan je kind? In de schenkingsakte is vaak de mogelijkheid opgenomen om de schenking te herroepen. Houd er wel rekening mee dat het gebruik van zo’n herroepingsrecht fiscale gevolgen kan hebben.
Lees verder
arrow right