26 augustus 2024

Duidelijke afspraken en controle voor geen privégebruik van de bedrijfsauto

Wanneer je als werkgever een bedrijfsauto ter beschikking stelt die niet voor privégebruik bedoeld is en waarvoor geen bijtelling plaatsvindt, moet je aantonen dat de werknemer niet meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé rijdt. Het is essentieel om duidelijke afspraken te maken met de werknemer en regelmatig controles uit te voeren.

Aanvaardbaar bewijs voor geen privégebruik bedrijfsauto

Er is sprake van aanvaardbaar bewijs als jij en je werknemer schriftelijk hebben afgesproken dat privégebruik niet is toegestaan. Je controleert het autogebruik, denk aan een sluitende rittenregistratie door middel van een rittenregistratiekastje, en je administreert je bevindingen. Daarnaast heb je je werknemer niet verzekerd voor privégebruik van de auto. Bij overtreding van het verbod leg je een passende sanctie op, bijvoorbeeld een geldboete die in verhouding staat tot de loonheffingen over het privégebruik. Vervolgens intensiveer je na een eventuele sanctie het toezicht.

Voor ondersteunend bewijs dat er sprake is van zakelijke ritten, kun je ook andere gegevens vastleggen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld agenda’s en werkroosters, vakantieoverzichten, ziekte- en verlofstaten, offertes, garagenota’s, schademeldingen, verkeersboetes of tanken buiten werktijd.

Wanneer er uitsluitend een schriftelijke afspraak tussen jou en je werknemer is dat privégebruik is verboden, en waarin ook sancties zijn opgenomen, maar waar niet uit blijkt dat er controle is, dan geldt dat niet als aanvaardbaar bewijs. Ook alleen een gespecificeerde schatting van het zakelijk gebruik van de auto en van het woon-werkverkeer, voldoet niet.

Duidelijke afspraken en controle

Het is van belang dat je duidelijke afspraken met je werknemer maakt wat moet worden vastgelegd en hoe je controleert. Bij een werknemer die een onregelmatig reispatroon heeft en intensief gebruikmaakt van de bedrijfsauto, zul je vaker moeten controleren dan bij een werknemer met een regelmatig reispatroon en minder intensief gebruik. De resultaten van die controles leg je vast in je loonadministratie.

Bij een onderzoek door de Belastingdienst moet je aannemelijk kunnen maken dat je voldoende aandacht hebt besteed aan controle van het autogebruik. Afwijkingen moeten voorzien zijn van een duidelijke argumentatie of moeten te koppelen zijn aan een opgelegde sanctie.

Weet je niet goed hoe en met welke frequentie je moet controleren? Neem dan contact op met je adviseur. Die kan samen met jou bespreken hoe je afspraken vastlegt en controleert.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Lonenspecial 2024: vervoer
Wat verandert er in 2024 op het gebied van vervoer? De bijtelling voor nieuwe auto's met een CO2-uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer blijft gehandhaafd op 22%. Ook de bijtelling voor elektrische auto’s blijft gelijk. De reiskostenvergoedingen worden dit jaar verruimd. Als laatste zijn werkgevers met 100 of meer werknemers vanaf 1 juli 2024 verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van hun werknemers.
Lees verder
arrow right
Bijtelling voor meerdere auto's van de zaak: hoe werkt het?
Wanneer een werknemer een auto van de zaak krijgt, geldt de bekende bijtelling voor privégebruik. In de praktijk is het echter niet altijd duidelijk voor hoeveel auto's de bijtelling van toepassing is als er meer dan één auto beschikbaar is. Hoe werkt dit precies?
Lees verder
arrow right
Elektrische bedrijfsauto's: SEBA-aanvragen
Vanaf 23 april 2024 om 07.00 uur kunnen ondernemers die overwegen een volledig elektrische bedrijfsauto aan te schaffen, de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. Deze subsidie kan oplopen tot maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. Let op: Dit is het laatste jaar dat SEBA beschikbaar is.
Lees verder
arrow right
Nmbrs
Nmbrs is een softwarepakket dat digitaal ondersteuning biedt op het gebied van HRM en salarisadministratie.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Toekomstgesprek
Wil jij ook overzicht in één oogopslag? Maak jouw toekomstvisie inzichtelijk door visueel denken, strategisch tekenen en bedrijfskundig advies.
Lees verder
arrow right