22 juli 2019

Energielabel C: vanaf 2023 een must voor kantoren

Beschikt u over een kantoor? Dan is het goed om te weten dat u vanaf 2023 energielabel C moet hebben. Het is belangrijk om dit te checken, zodat u genoeg tijd heeft om hiermee aan de slag te gaan. U leest in dit artikel meer over de uitzonderingen en tips om dit te onderzoeken.

Uitzonderingen

Kantoren moeten vanaf 2023 ten minste over het energielabel C beschikken. Zo niet, dan mag u uw kantoor vanaf die tijd niet meer als kantoor gebruiken. Daarom is het van belang te checken of uw kantoor aan de eisen voldoet.

De verplichting geldt niet voor alle kantoren. Zo zijn kantoren tot 100 m2 van de verplichting vrijgesteld. Ook geldt de verplichting niet als minder dan de helft van de gebruiksruimte een kantoorfunctie heeft. Daarnaast zijn monumenten vrijgesteld, tenzij het stads- of dorpsgezichten zijn. Ook kantoren die binnen twee jaar worden gesloopt, onteigend of verbouwd tot woning, vallen niet onder de verplichting.

Energiebesparingsverkenner

De overheid heeft een energiebesparingsverkenner ontwikkeld waarmee u globaal kunt onderzoeken welke maatregelen u kunt treffen om uw kantoor energiezuinig te maken. Via de verkenner kunt u ook zien wat uw besparing kost en wat de terugverdientijd is.

Verkenner is indicatief

De verkenner geeft slechts een indicatie, want u moet bijvoorbeeld zelf aangeven of bepaalde isolatie nu slecht, matig of goed is.

Inzicht in uw energielabel

U kunt ook online checken wat het huidige energielabel van uw kantoor is.

Geen energielabel?

Heeft u geen energielabel voor uw kantoor, dan kunt u dit via een energieadviseur aanvragen door deze een labelberekening te laten maken. Blijkt dat uw kantoor niet over de minimale vereisten voor het jaar 2023 beschikt, dan is het verstandig de hiervoor noodzakelijke maatregelen tijdig te treffen.

Tip!

Hiervoor zijn verschillende subsidies en tegemoetkomingen aanwezig, zoals de milieu-investeringsaftrek.

Vragen?

Heeft u vragen over het energielabel voor uw kantoor, neem dan contact met ons op.

Accountant
Ben jij een gedreven accountant met een passie voor ondernemerschap en groei? Wil je niet alleen cijfers controleren, maar ook ondernemers écht vooruithelpen? En lijkt het je fantastisch om mee te bouwen aan een nieuw kantoor in Groningen? Dan hebben wij dé uitdaging voor jou! Bij Omnyacc Groningen krijg je de unieke kans om een pioniersrol te vervullen. Ons nieuwe kantoor richt zich op de groei van ondernemers en biedt integrale, holistische oplossingen die verder gaan dan de cijfers.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant pre-audit
Ben jij de financieel expert met een scherp oog voor detail en een talent voor cijfers? Wil jij directe impact maken op de groei van ondernemers en bedrijven in diverse branches? Dan is deze rol iets voor jou.
Lees verder
arrow right
Externe HRM-adviseur
Ben jij een betrokken HRM-adviseur die met een glimlach complexe vraagstukken aanpakt, een startende ondernemer ondersteunt bij zijn eerste personeelslid en een ervaren manager coacht tijdens een reorganisatie? Met jouw proactieve instelling versterk je ons bestaande HR-team en help je gezamenlijk onze klanten in de Kop van Noord-Holland vooruit.
Lees verder
arrow right
Lonenspecial 2022
Voor jou als werkgever is het belangrijk om op de hoogte te zijn op het gebied van personeels- en salarisadministratie. In de lonenspecial 2022 vind je de belangrijkste wijzigingen op dit gebied. De lonenspecial is een handig naslagwerk. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. Vragen? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right
Kabinet wil WIA vereenvoudigen met twee belangrijke voorstellen
Het UWV kampt met knelpunten bij de uitvoering van de WIA. Daarom onderzoekt het kabinet manieren om de regeling te vereenvoudigen. Daarbij vormen de aanbevelingen uit het rapport van de Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) de basis. Over twee voorstellen is nu een internetconsultatie gestart.
Lees verder
arrow right