Sterk! voor ondernemers
Echt alles onder één dak
Sinds 1930
7.000 klanten gingen je voor

22 juli 2019

Energielabel C: vanaf 2023 een must voor kantoren

Beschikt u over een kantoor? Dan is het goed om te weten dat u vanaf 2023 energielabel C moet hebben. Het is belangrijk om dit te checken, zodat u genoeg tijd heeft om hiermee aan de slag te gaan. U leest in dit artikel meer over de uitzonderingen en tips om dit te onderzoeken.

Uitzonderingen

Kantoren moeten vanaf 2023 ten minste over het energielabel C beschikken. Zo niet, dan mag u uw kantoor vanaf die tijd niet meer als kantoor gebruiken. Daarom is het van belang te checken of uw kantoor aan de eisen voldoet.

De verplichting geldt niet voor alle kantoren. Zo zijn kantoren tot 100 m2 van de verplichting vrijgesteld. Ook geldt de verplichting niet als minder dan de helft van de gebruiksruimte een kantoorfunctie heeft. Daarnaast zijn monumenten vrijgesteld, tenzij het stads- of dorpsgezichten zijn. Ook kantoren die binnen twee jaar worden gesloopt, onteigend of verbouwd tot woning, vallen niet onder de verplichting.

Energiebesparingsverkenner

De overheid heeft een energiebesparingsverkenner ontwikkeld waarmee u globaal kunt onderzoeken welke maatregelen u kunt treffen om uw kantoor energiezuinig te maken. Via de verkenner kunt u ook zien wat uw besparing kost en wat de terugverdientijd is.

Verkenner is indicatief

De verkenner geeft slechts een indicatie, want u moet bijvoorbeeld zelf aangeven of bepaalde isolatie nu slecht, matig of goed is.

Inzicht in uw energielabel

U kunt ook online checken wat het huidige energielabel van uw kantoor is.

Geen energielabel?

Heeft u geen energielabel voor uw kantoor, dan kunt u dit via een energieadviseur aanvragen door deze een labelberekening te laten maken. Blijkt dat uw kantoor niet over de minimale vereisten voor het jaar 2023 beschikt, dan is het verstandig de hiervoor noodzakelijke maatregelen tijdig te treffen.

Tip!

Hiervoor zijn verschillende subsidies en tegemoetkomingen aanwezig, zoals de milieu-investeringsaftrek.

Vragen?

Heeft u vragen over het energielabel voor uw kantoor, neem dan contact met ons op.

Visionplanner

Visionplanner

Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Roy Jorritsma

Roy Jorritsma

Relatiebeheerder

Update lonenspecial 2022: varia arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht

Update lonenspecial 2022: varia arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht

23-06-2022

Het artikel varia arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht gaat onder andere in op transitievergoeding, wet compensatie transitievergoeding, WW-premie, aanbod vaste uren 2022 en meer.
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?

Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Relatiebeheerder

Relatiebeheerder

  • Heerhugowaard
  • 32-40 uur
  • HBO-BE/Accountancy
Arbodienstverlening

Arbodienstverlening

Hoe ga jij om met verzuim? Bij Omnyacc ben je aan het juiste adres voor een gezonde organisatie. Alle specialisten onder één dak.