Omnyacc

7 oktober 2025

Gemeenten mogen leegstandbelasting invoeren voor woningen

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een amendement dat gemeenten de bevoegdheid geeft om een leegstandbelasting op te leggen aan eigenaren van langer leegstaande woningen.

Tegengaan leegstand woningen

In Nederland staan meer dan 180.000 woningen leeg. Een derde deel hiervan staat langer dan een jaar leeg. Verschillende partijen in de Tweede Kamer vinden dat gemeenten meer mogelijkheden moeten krijgen om leegstand tegen te gaan, zodat woningen voor inwoners beschikbaar komen.

Leegstandbelasting

Daarom is een amendement ingediend dat regelt dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om een leegstandbelasting in te voeren. Die leegstandbelasting wordt dan geheven van de eigenaar van een binnen de gemeente gelegen woning als deze langer dan twaalf maanden leegstaat.

Let op!

Gemeenten mogen na invoering van de mogelijkheid zelf beslissen of ze een leegstandbelasting invoeren en hoe hoog deze dan is. Dit kan bijvoorbeeld een vast of een oplopend bedrag zijn, maar kan ook gebaseerd worden op de WOZ-waarde van de woning.

Alleen voor woningen

De mogelijkheid voor invoering van een leegstandbelasting geldt voorlopig alleen voor leegstaande woningen. Leegstaande panden kunnen dan ook niet getroffen worden door deze belasting.

Let op!

Het amendement zal in een wetsvoorstel worden opgenomen. De Eerste Kamer moet hiermee nog instemmen. Het is daarom nog niet definitief.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Btw op sierteeltproducten mogelijk naar 21% vanaf 2028
In het Belastingplan 2027 is voorgesteld om het btw-tarief op sierteeltproducten vanaf 1 januari 2028 te verhogen van 9% naar 21%.
Lees verder
arrow right
Fossiele auto inbrengen in je bv? Regel dit nog in 2026
Ben je van plan om je IB-onderneming in te brengen in een bv, of twijfel je daar nog over? Wil je daarbij ook een fossiele personenauto inbrengen, dan kan het verstandig zijn om de bv nog in 2026 op te richten en de onderneming in te brengen. Dit geldt zowel voor een ruisende als een geruisloze inbreng, waarvoor de termijn normaal gesproken tot 31 maart 2027 loopt.
Lees verder
arrow right
Youngtimerregeling verandert: wat betekent dit voor jouw auto?
Heb je een oudere auto van de zaak? Dan kun je te maken krijgen met de aangekondigde wijzigingen in de youngtimerregeling. Wat is de huidige stand van zaken en wat betekenen de veranderingen voor jouw youngtimer?
Lees verder
arrow right