6 mei 2025

Hogere korting op motorrijtuigenbelasting voor emissievrije auto’s

De motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s wordt mogelijk lager dan eerder aangekondigd. Het kabinet wil de tariefkorting voor emissievrije voertuigen in de jaren 2026 tot en met 2028 verhogen van 25% naar 30%. Dit betekent dat eigenaren slechts 70% van het volledige mrb-tarief betalen. De maatregel maakt deel uit van het Belastingplan 2026 en moet nog definitief worden goedgekeurd.

Tariefkorting mrb 2025

Eigenaren van elektrische auto’s en andere auto’s zonder CO2-uitstoot krijgen in 2025 een tariefkorting van 75% op de mrb. In plaats van 100% betalen zij dus 25%.

Tariefkorting mrb 2026-2029

In het eind vorig jaar aangenomen Belastingplan 2025 was voor de jaren 2026 tot en met 2028 een tariefkorting afgesproken van 25%. In plaats van 100% betalen eigenaren van emissievrije auto’s in de jaren 2026 tot en met 2028 dan 75%.

Het kabinet had bij de behandeling van het Belastingplan 2025 toegezegd om de hoogte van de tariefkorting in het voorjaar van 2025 opnieuw te wegen. Dit heeft er toe geleid dat de plannen zijn bijgesteld en de tariefkorting voor de jaren 2026 tot en met 2028 wordt verhoogd naar 30%. In plaats van 75% betalen eigenaren van emissievrije auto’s in de jaren 2026 tot en met 2028 dan 70%.

Let op!

De verhoging naar 30% geldt niet voor 2029. Voor dat jaar blijft de tariefkorting gehandhaafd op 25%. Vanaf het jaar 2030 geldt geen tariefkorting meer.

Belastingplan 2026

De aanpassing is nog niet definitief. Deze wordt opgenomen in het Belastingplanpakket 2026 dat op Prinsjesdag 2025 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. Daarna moeten zowel de Tweede als de Eerste Kamer nog instemmen.

Let op!

Het kabinet gaat de komende tijd met stakeholders en medeoverheden in gesprek over onder meer een structurele oplossing voor de gewichtscorrectie in de mrb van elektrische auto’s. Denkrichting hierbij is onder meer om de grondslag van de mrb te wijzigen van gewicht naar voertuigoppervlak. De Tweede Kamer wordt voor het zomerreces over de contouren nader geïnformeerd.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Privégebruik motor van de zaak: zo zit het fiscaal
Steeds meer werknemers kiezen voor een motor van de zaak, bijvoorbeeld om files te vermijden. Maar hoe zit het fiscaal met het privégebruik van zo’n motor? In dit artikel lees je wat je als werkgever moet weten over het bepalen van het voordeel, de eigen bijdrage, en de toepassing van de werkkostenregeling (WKR).
Lees verder
arrow right
Fiscale aanpak samenwerkingsverband dga met eigen bv in aantocht
Het kabinet werkt aan maatregelen om een fiscale constructie aan te pakken waarbij een directeur-grootaandeelhouder (dga) samenwerkt met zijn eigen bv via een vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap.
Lees verder
arrow right
Nieuwe regels voor bpm bij gebruikte auto's
Wanneer een gebruikte auto voor het eerst in het kentekenregister wordt ingeschreven, moet er bpm worden betaald. De hoogte van deze bpm is afhankelijk van de waardevermindering van de auto. Het kabinet wil de regels voor het bepalen van deze waardevermindering wijzigen en nodigt belangstellenden uit om via een internetconsultatie hun mening te geven.
Lees verder
arrow right