20 maart 2025

Nieuwe afspraken over zero-emissiezones

Op verzoek van de Tweede Kamer zijn er nieuwe afspraken gemaakt met gemeenten over zero-emissiezones. Deze afspraken omvatten onder andere een boetevrije periode, langer uitstel voor bestelauto’s met emissieklasse 6 en landelijk geldende ontheffingen.

Taxi

Op verzoek van de Tweede Kamer zijn met gemeenten afspraken gemaakt over onder meer de boetevrije periode van zero-emissiezones, langer uitstel voor bestelauto’s met emissieklasse 6 en landelijk geldende ontheffingen.

Zero-emissiezones

In zero-emissiezones mogen op termijn alleen nog bedrijfswagens en vrachtwagens zonder CO2-uitstoot rijden. De meest vervuilende fossiel aangedreven voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 al niet meer in deze zones rijden. In 14 gemeenten bestaat sinds 1 januari 2025 al een zero-emissiezone. Tot en met 2030 komen daar nog minimaal 15 gemeenten bij.

Overgangsrecht, vrijstelling en ontheffing

Voor schonere emissieklassen gelden overgangsregelingen die gefaseerd aflopen richting het jaar 2030. Bepaalde voertuigen zoals kraanwagens, hoogwerkers en straatvegers zijn tot 1 januari 2030 wettelijk vrijgesteld van de zero-emissiezones. Die vrijstelling vervalt als het voertuig 13 jaar oud wordt.

Let op!

Voor bepaalde auto’s is het verder nog mogelijk om een ontheffing aan te vragen bij het RDW.

Afspraken

Om de invoering van de zero-emissiezones soepel te laten verlopen zijn op verzoek van de Tweede Kamer door gemeenten, brancheorganisaties en staatssecretaris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat afspraken gemaakt.

Boetevrije periode

Zo is afgesproken dat elke gemeente een boetevrije periode van minimaal zes maanden instelt. Dit betekent dat pas vanaf 1 juli 2025 de eerste boetes uitgedeeld worden. Elke gemeente kan overigens zelf bepalen om deze boetevrije periode te verlengen.

Uitstel bestelauto’s emissieklasse 6

Verder is een wetswijziging afgesproken waarmee bestelauto’s met emissieklasse 6 een jaar langer uitstel krijgen. Met dit jaar uitstel loopt de overgangsregeling voor deze bestelauto’s niet tot 1 januari 2028, maar tot 1 januari 2029. Zo’n 46 procent van de bedrijfsbussen profiteert hiervan.

Landelijke afspraken

Het kabinet werkt tenslotte aan een nieuw convenant met gemeenten en brancheorganisaties. In dit convenant komen afspraken over ontheffingen voor ondernemers die de overstap naar een elektrisch voertuig (nog) niet kunnen maken in verband met netcongestie en/of bedrijfseconomische redenen. Deze ontheffingen gaan dan landelijk gelden en dus niet per gemeente.

Het is de bedoeling dat het convenant nog in het eerste kwartaal van 2025 getekend wordt.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Nieuwe regels voor bpm bij gebruikte auto's
Wanneer een gebruikte auto voor het eerst in het kentekenregister wordt ingeschreven, moet er bpm worden betaald. De hoogte van deze bpm is afhankelijk van de waardevermindering van de auto. Het kabinet wil de regels voor het bepalen van deze waardevermindering wijzigen en nodigt belangstellenden uit om via een internetconsultatie hun mening te geven.
Lees verder
arrow right
Alternatieve financieringsvormen 2025
Voor veel mkb-ondernemers is bancaire financiering lastig bereikbaar. Gelukkig zijn er volop alternatieve financieringsvormen beschikbaar, van private investeerders tot crowdfunding, kredietunies en overheidsregelingen zoals de BMKB en innovatiekredieten. Dit artikel geeft een helder overzicht van de mogelijkheden, inclusief praktische tips en aandachtspunten.
Lees verder
arrow right
Mogelijke afschaffing CO2-rapportage voor bedrijven tot 250 werknemers
Er is een motie aangenomen in de Tweede Kamer die mogelijk zal leiden tot de afschaffing van de verplichte rapportage over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van werknemers voor bedrijven tot 250 werknemers.
Lees verder
arrow right