20 maart 2025

Nieuwe afspraken over zero-emissiezones

Op verzoek van de Tweede Kamer zijn er nieuwe afspraken gemaakt met gemeenten over zero-emissiezones. Deze afspraken omvatten onder andere een boetevrije periode, langer uitstel voor bestelauto’s met emissieklasse 6 en landelijk geldende ontheffingen.

Taxi

Op verzoek van de Tweede Kamer zijn met gemeenten afspraken gemaakt over onder meer de boetevrije periode van zero-emissiezones, langer uitstel voor bestelauto’s met emissieklasse 6 en landelijk geldende ontheffingen.

Zero-emissiezones

In zero-emissiezones mogen op termijn alleen nog bedrijfswagens en vrachtwagens zonder CO2-uitstoot rijden. De meest vervuilende fossiel aangedreven voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 al niet meer in deze zones rijden. In 14 gemeenten bestaat sinds 1 januari 2025 al een zero-emissiezone. Tot en met 2030 komen daar nog minimaal 15 gemeenten bij.

Overgangsrecht, vrijstelling en ontheffing

Voor schonere emissieklassen gelden overgangsregelingen die gefaseerd aflopen richting het jaar 2030. Bepaalde voertuigen zoals kraanwagens, hoogwerkers en straatvegers zijn tot 1 januari 2030 wettelijk vrijgesteld van de zero-emissiezones. Die vrijstelling vervalt als het voertuig 13 jaar oud wordt.

Let op!

Voor bepaalde auto’s is het verder nog mogelijk om een ontheffing aan te vragen bij het RDW.

Afspraken

Om de invoering van de zero-emissiezones soepel te laten verlopen zijn op verzoek van de Tweede Kamer door gemeenten, brancheorganisaties en staatssecretaris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat afspraken gemaakt.

Boetevrije periode

Zo is afgesproken dat elke gemeente een boetevrije periode van minimaal zes maanden instelt. Dit betekent dat pas vanaf 1 juli 2025 de eerste boetes uitgedeeld worden. Elke gemeente kan overigens zelf bepalen om deze boetevrije periode te verlengen.

Uitstel bestelauto’s emissieklasse 6

Verder is een wetswijziging afgesproken waarmee bestelauto’s met emissieklasse 6 een jaar langer uitstel krijgen. Met dit jaar uitstel loopt de overgangsregeling voor deze bestelauto’s niet tot 1 januari 2028, maar tot 1 januari 2029. Zo’n 46 procent van de bedrijfsbussen profiteert hiervan.

Landelijke afspraken

Het kabinet werkt tenslotte aan een nieuw convenant met gemeenten en brancheorganisaties. In dit convenant komen afspraken over ontheffingen voor ondernemers die de overstap naar een elektrisch voertuig (nog) niet kunnen maken in verband met netcongestie en/of bedrijfseconomische redenen. Deze ontheffingen gaan dan landelijk gelden en dus niet per gemeente.

Het is de bedoeling dat het convenant nog in het eerste kwartaal van 2025 getekend wordt.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Btw-herziening diensten vanaf 2026
Vanaf 2026 gaat er een btw-herzieningsregeling gelden voor diensten aan onroerende zaken van minimaal € 30.000. Voor roerende en onroerende investeringsgoederen bestaat deze regeling al langer.
Lees verder
arrow right
Subsidie voor vermindering vrachtwagenkilometers start op 4 november
Vanaf 4 november 2025 kunnen bedrijven in de wegtransportsector subsidie aanvragen om het aantal vrachtwagenkilometers in de logistiek te verlagen (SiLK). De regeling is bedoeld voor samenwerkingsverbanden van minimaal drie ondernemingen.
Lees verder
arrow right
Laatste mogelijkheid voor wijzigingen in de gecombineerde opgave 2025
Agrarische ondernemers moeten jaarlijks de gecombineerde opgave indienen. Dit jaar kon dat van 1 maart tot en met 15 mei. Wil je nog wijzigingen doorgeven? Dat kan nog tot uiterlijk 1 of 15 oktober 2025.
Lees verder
arrow right