21 februari 2024

Nieuwe groottecriteria onderneming

In het najaar van 2023 zijn de groottecriteria die bepalen of jouw onderneming een grote, middelgrote, kleine of micro-onderneming is, aangepast. Dit aan de hand van de inflatietrend in de eurozone. 

Drempelbedragen

De drempelbedragen worden bepaald door drie criteria: omzet, balanstotaal en gemiddeld aantal medewerkers. De bedragen van de criteria balanstotaal en omzet zijn met zo’n 25 procent verhoogd.

De huidige en bijgestelde drempels (voor 25% inflatie en afgerond naar boven) worden:

Balans

Netto-omzet
MicroVorig350.000700.000

Bijgesteld

450.000900.000
Toename28,6%28,6%
Klein (onderkant)Vorig4.000.0008.000.000
Bijgesteld5.000.00010.000.000
Toename25,0%25,0%
Klein (bovenkant)Vorig6.000.00012.000.000
Bijgesteld7.500.00015.000.000
Toename25,0%25,0%
Middelgroot/GrootVorig20.000.00040.000.000
Bijgesteld25.000.00050.000.000
Toename25,0%25,0%

Bron: Europese Commissie (DG FISMA)


Ben je controleplichtig?

De drempelbedragen bepalen onder andere of jouw onderneming controleplichtig is. Met ingang van de nieuwe criteria krijgen ondernemingen te maken met de controleplicht van de jaarrekening als zij op twee opeenvolgende balansdata voldoen aan minimaal twee van de drie criteria:

  • het balanstotaal kent een waarde van minimaal € 7.500.000
  • de omzet bedraagt minimaal € 15.000.000
  • er zijn minimaal 50 werknemers in dienst

Ingangsdatum mag al voor boekjaar 2023

Alle lidstaten van de EU moeten de nieuwe drempelwaarden uiterlijk vanaf boekjaar 2024 toepassen. De Nederlandse overheid biedt echter de mogelijkheid, naar keuze van de onderneming, om deze nieuwe drempelbedragen met een vervroegde toepassing voor boekjaar 2023 al in te laten gaan. Dit is met name van belang voor middelgrote ondernemingen die op basis van de nieuwe criteria in boekjaar 2023 niet voldoen aan twee van de drie controlecriteria. Zij zijn daardoor dan voor dat boekjaar niet controleplichtig.

Let op!

Val je niet in de categorie middelgrote/grote onderneming? Dan hoef je niet te voldoen aan de vereisten van de duurzaamheidsrapportage (CSRD).

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Tjitske Stelpstra

Tjitske Stelpstra

Assistent-accountant

Financieel administratief medewerker
Ben jij een nauwkeurige administratieve topper die graag werkt in een professioneel en gezellig team? Bij Omnyacc in Heerhugowaard krijg je de kans om jouw financiële en administratieve skills verder te ontwikkelen. Sluit je aan bij ons hechte team en maak het verschil!
Lees verder
arrow right
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid 3 (NOW)
De NOW is de tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers die vanwege de coronacrisis de omzet met minstens 20% zagen dalen. De regeling is met ingang van 1 oktober 2020 verlengd met 9 maanden tot 1 juli 2021. De NOW 3 kent 3 tijdvakken en kent specifiekere bepalingen ten opzichte van NOW 1 en NOW 2. Op deze pagina vertellen we je er alles over. Heb je vragen? Schroom niet om te bellen of mailen als je meer vragen hebt of wilt sparren over jouw situatie. Samen staan we sterk!
Lees verder
arrow right
Vrijwillige standaard duurzaamheid voor mkb
De Europese Commissie heeft een nieuwe, vrijwillige standaard geïntroduceerd voor het mkb om duurzaamheidsinformatie bij te houden en te delen. Deze standaard is bedoeld om de administratieve lasten voor mkb-ondernemingen te verlichten.
Lees verder
arrow right
Maxime Commandeur-Vissinga

Maxime Commandeur-Vissinga

Belastingadviseur