Er gaat overleg plaatsvinden tussen het kabinet en de autobranche over een nieuwe meetmethode voor de BPM.
Voor het vaststellen van de hoogte van de BPM bij aankoop van een nieuwe auto, wordt sinds 1 juli van dit jaar gebruikgemaakt van een nieuwe meetmethode WLTP. Deze methode stelt de uitstoot van CO2 nauwkeuriger vast dan de oude meetmethode NEDC. Deze uitstoot is bepalend voor de hoogte van de BPM.
Volgens onderzoek van het kabinet zal de nieuwe meetmethode budgetneutraal uitwerken. Dit betekent wel dat voor sommige modellen de BPM hoger wordt, voor andere lager. De autobranche twijfelt of dit budgetneutraal uitwerkt en heeft zelf laten onderzoeken of dit ook het geval is.
Hoewel de staatssecretaris een second opinion heeft laten uitvoeren en van mening blijft dat de meetmethode budgetneutraal uitpakt, wil hij toch in overleg met de autobranche hierover. Dit overleg zal plaatsvinden met Bovag en RAI. Over de uitkomsten zal de Kamer worden geïnformeerd.
Voor gebruikte auto’s met een datum eerste toelating tot 1 juli 2020 mag het bruto BPM-bedrag ook worden vastgesteld aan de hand van de NEDC-tabellen zoals deze golden tot 1 juli 2020. Dat werkt als volgt. Is voor een auto met een datum eerste toelating tot 1 juli 2020 de WLTP-waarde omgerekend naar een NEDC-waarde, dan kies je zelf of je aangifte doet op basis van de NEDC-waarde of de WLTP-waarde. Hier kan een verschil in zitten. Is jouw auto alleen getest volgens de NEDC-meetmethode, dan moet je het bruto BPM-bedrag berekenen volgens de NEDC-tabellen. Dit geldt voor auto’s die zijn vervaardigd vóór 2018.
Heb jij vragen over de nieuwe berekeningsmethode van de BPM? Neem dan contact met ons op.