5 april 2023

Nieuwe wet loontransparantie

Om de nog steeds bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten heeft de Europese Unie een wet aangenomen. De wet verplicht organisaties om transparant te zijn over het beloningsbeleid. 

Gebrek aan transparantie

De loonkloof bedroeg in 2020 in de Europese Unie gemiddeld 13%. Dit komt erop neer dat vrouwen per uur gemiddeld 13% minder verdienen dan mannen. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is het gebrek aan loontransparantie. Het beloningsverschil werkt op diverse fronten door, zoals op de levenskwaliteit van vrouwen, alsmede op het vergroten van het risico dat vrouwen in armoede terechtkomen.

Nieuwe regels

De nieuwe wet verplicht werkgevers hun werknemers te informeren over de door hen gehanteerde criteria die worden gebruikt om salarissen en salarisverhogingen te bepalen. Deze criteria moeten objectief en genderneutraal zijn om zo discriminatie te voorkomen. Werknemers en hun vertegenwoordigers krijgen de mogelijkheid informatie op te vragen over hun loonniveau en dat van werknemers die hetzelfde of gelijkwaardig werk verrichten. De werkgever informeert de werknemer voorafgaand aan diens indiensttreding over het loon en de loonschaal waar de toekomstige werknemer recht op heeft.

Grotere organisaties

Grotere organisaties met 100 of meer werknemers moeten, om de transparantie hierover te bevorderen, informatie verstrekken over de loonkloof tussen vrouwelijke en mannelijke werknemers. Zij delen deze informatie met de bevoegde nationale autoriteit en met werknemers en hun vertegenwoordigers. Afhankelijk van de grootte van de organisatie, dient deze informatie jaarlijks, dan wel om de drie jaar te worden verstrekt.

Verschil van ten minste 5%?

Bij een verschil van het gemiddelde loon op voltijdbasis tussen mannen en vrouwen van minimaal 5% waarbij de werkgever geen objectieve en genderneutrale criteria kan aanvoeren, moeten werkgevers in samenwerking met de vertegenwoordigers van hun werknemers een gezamenlijke beloningsevaluatie maken. De werkgever moet bij ongerechtvaardigde verschillen in beloning maatregelen treffen.

Handhaving

Werknemers hebben het recht om compensatie bij hun werkgever te eisen op het moment dat er sprake is van ongerechtvaardigde en ongelijke behandeling ten aanzien van de beloning. Rechters kunnen een werkgever dwingen deze wet op te volgen binnen hun eigen organisatie.

Implementatie

De lidstaten van de EU hebben een termijn van drie jaar om deze wet om te zetten in nationale wetgeving. Dit betekent dat Nederland deze wet uiterlijk in 2026 ingevoerd moet hebben.

Deze nieuwe Europese wet volgt op de Wet I\ingroeiquotum en streefcijfers, die beoogt een betere man-vrouwverhouding in top en subtop van het bedrijfsleven te realiseren. In het SER-diversiteitsportaal rapporteren grote vennootschappen die aan bepaalde criteria voldoen over de man-vrouwverhouding in de (sub)top, de streefcijfers en bijbehorende plannen van aanpak.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026: wat je moet weten
Voormalig minister van Infrastructuur en Waterstaat Madlener bracht op 3 juni 2025 de Tweede Kamer op de hoogte van de voortgang rond de invoering van de vrachtwagenheffing. Het traject verloopt volgens planning en het doel is om de heffing op 1 juli 2026 in te laten gaan.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Creatieve Content & Marketing Medewerker
Barst je van de creatieve ideeën, heb je oog voor beeld en gevoel voor taal, en ben je klaar om jouw content- en marketingtalent écht in te zetten? Dan is deze rol jou op het lijf geschreven. Als Creatieve content & marketing medewerker duik je elke dag in een mix van creatieve projecten: van het maken van pakkende content tot het bedenken van toffe (arbeidsmarkt)campagnes en het meewerken aan het organiseren van events. Jij zorgt ervoor dat onze boodschap opvalt en blijft hangen. Je krijgt veel vrijheid om jouw creativiteit en communicatievaardigheden in te zetten en verder te laten groeien. Geen dag is hetzelfde, en dat maakt het juist zo leuk!
Lees verder
arrow right
Dennis de Visser

Dennis de Visser

Assistent-accountant