21 augustus 2017

OZB: hoe zit voor het jou als huurder van een kantoorpand?

Zit je met jouw kantoor in een gehuurd pand? Dan draait de eigenaar van een zakelijk pand voor de eigenarenheffing OZB op. Jij als gebruiker van een kantoor moet de gebruikersheffing voor de OZB betalen. Maar dan moet je wel over een zelfstandig kantoor beschikken in dit pand. Wanneer is daarvan sprake?

Verschil met woningen

Voor woningen krijgt alleen de eigenaar een aanslag OZB. Voor niet-woningen, zoals kantoren, krijgt ook de gebruiker een aanslag OZB. Dit betreft de gebruikersheffing. Het moeten dan wel zelfstandige onroerende zaken zijn.

Let op!
Voor kantoren is sprake van een zelfstandige onroerende zaak als het kantoor redelijk afsluitbaar is en zelf beschikt over een toilet en pantry met koud en warm stromend water. Is één van deze zaken niet aanwezig, dan is er geen sprake van een zelfstandige onroerende zaak.

Wat zijn de gevolgen?

Huur je een dergelijke onroerende zaak, dan komt de gebruikersheffing van de OZB dus niet direct voor jouw rekening. De verhuurder zal de aanslag dan wel krijgen en deze in de huurprijs moeten verdisconteren. Dit maakt de huurprijs hoger en dus wordt het moeilijker de kantoren te verhuren.

Tip: je krijgt toch een aanslag?

Krijg je als huurder van een kantoor dat niet zelf over genoemde faciliteiten beschikt toch een aanslag gebruikersheffing OZB in de bus, ga dan in bezwaar en zo nodig in beroep. Geef aan dat jouw kantoor niet als afzonderlijk geheel kan worden gebruikt, omdat het niet over de benodigde faciliteiten beschikt. Dat deze faciliteiten mogelijk wel aanwezig zijn buiten het afsluitbare deel van jouw kantoor, doet niet ter zake. Daardoor blijft jouw kantoor dus onzelfstandig en hoef je een aanslag gebruikersheffing niet te accepteren.

Heb je vragen over de gebruikersheffing voor kantoren, neem dan contact met ons op.

Ronald Bogaard

Ronald Bogaard

Applicatie manager

Kennis in beeld
In kennis in beeld zijn onze collega's aan het woord. Met een korte video gaan zij in op actualiteiten, gewijzigde wet- en regelgeving en geven tips aan jou als ondernemer. Zo ben jij op de hoogte.
Lees verder
arrow right
Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right
Lonenspecial 2024
Voor jou als werkgever is het belangrijk om op de hoogte te zijn op het gebied van personeels- en salarisadministratie. In de lonenspecial 2024 vind je de belangrijkste wijzigingen op dit gebied. De lonenspecial is een handig naslagwerk. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. Vragen? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right
Managementassistent

Ben jij een proactieve en veelzijdige managementassistent die graag het verschil maakt in een kleinschalige, dynamische werkomgeving?
Heb je affiniteit met administratieve taken, ben je communicatief sterk en denk je altijd drie stappen vooruit? Dan pas jij perfect binnen de werkomgeving van Omnyacc Texel.

Lees verder
arrow right