21 augustus 2017

OZB: hoe zit voor het jou als huurder van een kantoorpand?

Zit je met jouw kantoor in een gehuurd pand? Dan draait de eigenaar van een zakelijk pand voor de eigenarenheffing OZB op. Jij als gebruiker van een kantoor moet de gebruikersheffing voor de OZB betalen. Maar dan moet je wel over een zelfstandig kantoor beschikken in dit pand. Wanneer is daarvan sprake?

Verschil met woningen

Voor woningen krijgt alleen de eigenaar een aanslag OZB. Voor niet-woningen, zoals kantoren, krijgt ook de gebruiker een aanslag OZB. Dit betreft de gebruikersheffing. Het moeten dan wel zelfstandige onroerende zaken zijn.

Let op!
Voor kantoren is sprake van een zelfstandige onroerende zaak als het kantoor redelijk afsluitbaar is en zelf beschikt over een toilet en pantry met koud en warm stromend water. Is één van deze zaken niet aanwezig, dan is er geen sprake van een zelfstandige onroerende zaak.

Wat zijn de gevolgen?

Huur je een dergelijke onroerende zaak, dan komt de gebruikersheffing van de OZB dus niet direct voor jouw rekening. De verhuurder zal de aanslag dan wel krijgen en deze in de huurprijs moeten verdisconteren. Dit maakt de huurprijs hoger en dus wordt het moeilijker de kantoren te verhuren.

Tip: je krijgt toch een aanslag?

Krijg je als huurder van een kantoor dat niet zelf over genoemde faciliteiten beschikt toch een aanslag gebruikersheffing OZB in de bus, ga dan in bezwaar en zo nodig in beroep. Geef aan dat jouw kantoor niet als afzonderlijk geheel kan worden gebruikt, omdat het niet over de benodigde faciliteiten beschikt. Dat deze faciliteiten mogelijk wel aanwezig zijn buiten het afsluitbare deel van jouw kantoor, doet niet ter zake. Daardoor blijft jouw kantoor dus onzelfstandig en hoef je een aanslag gebruikersheffing niet te accepteren.

Heb je vragen over de gebruikersheffing voor kantoren, neem dan contact met ons op.

Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Marrit Sipkes

Marrit Sipkes

Belastingadviseur

HR-detachering
Voor een kleine(re) onderneming geeft een eigen HRM-adviseur op de loonlijst hoge overheadkosten en als grote(re) ondernemer is het vaak lastig om een goede en ervaren HRM-adviseur aan te trekken en te behouden. Maar wij hebben goed nieuws! Detachering van onze ervaren HRM-adviseurs. Ons talent bij jou in huis.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant
Jouw hart gaat sneller kloppen van samenstelwerkzaamheden en klantcontact, maar daar stop je niet: je kijkt verder dan het werk op je bureau. Je denkt bewust na over waarom we werken zoals we doen, ondersteunt je collega’s en je draagt actief bij aan het verbeteren van interne processen.
Lees verder
arrow right
Nmbrs
Nmbrs is een softwarepakket dat digitaal ondersteuning biedt op het gebied van HRM en salarisadministratie.
Lees verder
arrow right