21 augustus 2017

OZB: hoe zit voor het jou als huurder van een kantoorpand?

Zit je met jouw kantoor in een gehuurd pand? Dan draait de eigenaar van een zakelijk pand voor de eigenarenheffing OZB op. Jij als gebruiker van een kantoor moet de gebruikersheffing voor de OZB betalen. Maar dan moet je wel over een zelfstandig kantoor beschikken in dit pand. Wanneer is daarvan sprake?

Verschil met woningen

Voor woningen krijgt alleen de eigenaar een aanslag OZB. Voor niet-woningen, zoals kantoren, krijgt ook de gebruiker een aanslag OZB. Dit betreft de gebruikersheffing. Het moeten dan wel zelfstandige onroerende zaken zijn.

Let op!
Voor kantoren is sprake van een zelfstandige onroerende zaak als het kantoor redelijk afsluitbaar is en zelf beschikt over een toilet en pantry met koud en warm stromend water. Is één van deze zaken niet aanwezig, dan is er geen sprake van een zelfstandige onroerende zaak.

Wat zijn de gevolgen?

Huur je een dergelijke onroerende zaak, dan komt de gebruikersheffing van de OZB dus niet direct voor jouw rekening. De verhuurder zal de aanslag dan wel krijgen en deze in de huurprijs moeten verdisconteren. Dit maakt de huurprijs hoger en dus wordt het moeilijker de kantoren te verhuren.

Tip: je krijgt toch een aanslag?

Krijg je als huurder van een kantoor dat niet zelf over genoemde faciliteiten beschikt toch een aanslag gebruikersheffing OZB in de bus, ga dan in bezwaar en zo nodig in beroep. Geef aan dat jouw kantoor niet als afzonderlijk geheel kan worden gebruikt, omdat het niet over de benodigde faciliteiten beschikt. Dat deze faciliteiten mogelijk wel aanwezig zijn buiten het afsluitbare deel van jouw kantoor, doet niet ter zake. Daardoor blijft jouw kantoor dus onzelfstandig en hoef je een aanslag gebruikersheffing niet te accepteren.

Heb je vragen over de gebruikersheffing voor kantoren, neem dan contact met ons op.

Vrachtwagenheffing 2026: Aanpassingen en internetconsultatie over privacy
Vanaf 2026 wordt in Nederland een vrachtwagenheffing ingevoerd. Door gewijzigde Europese tolregels moet deze heffing worden aangepast. Geïnteresseerden kunnen reageren op de voorstellen via een internetconsultatie.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
King Finance
Met King Finance heb je overzicht en grip op jouw financiën. 
Lees verder
arrow right
SLIM-regeling verlengd tot 2029: wijzigingen vanaf 2025 uitgelegd
De SLIM-regeling is verlengd tot en met 2029. Vanaf 2025 worden er meerdere wijzigingen doorgevoerd. Sommige veranderingen gelden ook al voor subsidies die eerder zijn aangevraagd.
Lees verder
arrow right
AO/IB
Wil jij jouw organisatie ook beter beheren en sturen? Houdt dan jouw Administratieve Organisatie eens tegen het licht. We voorzien je van tips en adviezen om jouw bedrijfsvoering verder te verbeteren.
Lees verder
arrow right