Omnyacc

26 augustus 2026

WGA-hiaatverzekering aftrekbaar van brutoloon

Brengt een werkgever de premie voor een WGA-hiaatverzekering in rekening bij een werknemer? Dan mag deze premie worden afgetrokken van het brutoloon. Voor een op de werknemer verhaalde gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk) geldt dit niet.

Premie Werkhervattingskas (Whk)

Werkgevers zijn verplicht tot het betalen van een gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk). De premie voor Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) is onderdeel van deze premie Whk.

De werkgever mag maximaal 50% van de gedifferentieerde premie Whk op de werknemer verhalen. Als een werkgever dat doet, is deze verhaalde premie niet aftrekbaar van het brutoloon. Dit is expliciet zo opgenomen in de wet (artikel 11c van de Wet op de loonbelasting). De werknemer betaalt deze verhaalde premie dus uit zijn nettoloon.

Premie WGA-hiaatverzekering

De WGA-uitkering is over het algemeen onvoldoende om de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid te dekken. Om die reden is in veel cao’s de verplichting opgenomen voor werkgevers om aan hun werknemers een WGA-hiaatverzekering aan te bieden. Deze verzekering voorziet in een aanvulling op de WGA-uitkering.

Als de werkgever (een deel van) de premie voor de WGA-hiaatverzekering op de werknemer verhaalt, is deze verhaalde premie wel aftrekbaar van het brutoloon. Deze verhaalde premie is namelijk niet expliciet in de wet uitgezonderd van aftrek. De werknemer betaalt deze dus niet uit zijn nettoloon maar uit zijn brutoloon. De Belastingdienst heeft dit bevestigd.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Vijf veelgestelde vragen over de Wtta
Vanaf 2027 krijgen uitleners van arbeidskrachten te maken met de Wtta en de voorbereidingen zijn inmiddels volop gestart. Wat betekent de wet voor de waarborgsom, ontheffing en uitzonderingen? En welke verplichtingen gelden voor inleners? De NAU beantwoordt vijf veelgestelde vragen.
Lees verder
arrow right
Bijtelling blijft gelden bij wisseling van auto
Rijdt een werknemer in een auto van de zaak ook privé, dan geldt een bijtelling voor privégebruik. Ook wanneer de werknemer gedurende het jaar overstapt naar een auto waarmee hij niet privé rijdt, blijft de bijtelling gelden. Het kabinet is niet van plan deze regeling aan te passen.
Lees verder
arrow right
Expatregeling vanaf 2027 naar 27%: wat verandert er?
Heb je werknemers uit het buitenland aangeworven voor wie je de expatregeling (voorheen 30%-regeling) toepast? Houd er dan rekening mee dat het percentage vanaf 2027 daalt naar 27% en dat de salarisnorm omhooggaat.
Lees verder
arrow right