16 juli 2020

Wanneer heb je recht op aftrek voor werkruimte? 

Het is algemeen bekend dat veel zzp'ers vanuit huis werken. Toch kunnen zij hiervoor geen kosten aftrekken. Wanneer kan dit wel en wat als er ten onrechte toch kosten in aftrek op de winst zijn gebracht? 

Meestal geen aftrek

Een woning wordt meestal niet tot het ondernemingsvermogen gerekend. In dat geval bestaat er voor een werkkamer ook geen recht op aftrek van kosten van de winst, tenzij het een zelfstandige werkkamer is waarin voldoende inkomen wordt verdiend.

Wanneer zelfstandig?

Een werkkamer is zelfstandig als deze een eigen in- of opgang heeft en eigen sanitair. Je zou de werkkamer dus ook zonder problemen aan een derde moeten kunnen verhuren.

Voldoende inkomen

Je moet in of vanuit je werkkamer ook nog voldoende verdienen. Heb je ook elders nog een werkkamer, bijvoorbeeld op kantoor, dan moet je minstens 70% van je inkomen in de werkkamer aan huis verdienen. Heb je elders geen werkkamer, dan moet je minstens 70% van jouw inkomen in of vanuit de werkkamer verdienen en minstens 30% in de werkkamer.

Let op!

Voldoet je niet aan beide eisen, dus de werkkamer is zelfstandig en je verdient jouw inkomen in voldoende mate in of vanuit die werkkamer, dan kun je geen kosten ten laste van de winst brengen.

Inspecteur kan navorderen

Heb je toch kosten in aftrek gebracht, dan is er sprake van kwade trouw. De inspecteur kan dan navorderen, ook als jouw aanslag al definitief vaststaat.

Navordering bleef in stand

Eerder kwam een zaak voor de rechtbank Haarlem, waarbij een zzp’er op advies van zijn adviseur kosten in verband met zijn werkkamer in aftrek had gebracht. De adviseur had echter niet nagevraagd of er wel voldoende inkomen in of vanuit de werkkamer was verdiend. De zzp’er kon dit ook niet aantonen en was blind afgegaan op zijn adviseur. De navordering bleef dan ook in stand.

Heb je vragen over de aftrek van kosten van een werkkamer? Neem voor advies contact met ons op.  

Onzekerheid over startdatum zero-emissiezones in gemeentes
Het is nog onzeker of gemeentes per 1 januari 2025 zero-emissiezones kunnen invoeren. De Tweede Kamer heeft namelijk een motie aangenomen die aandringt op uitstel tot 2029.
Lees verder
arrow right
Tessa de Koning

Tessa de Koning

Administratief medewerker

Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Dave Rotgans

Dave Rotgans

Communicatiemedewerker

Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid 3 (NOW)
De NOW is de tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers die vanwege de coronacrisis de omzet met minstens 20% zagen dalen. De regeling is met ingang van 1 oktober 2020 verlengd met 9 maanden tot 1 juli 2021. De NOW 3 kent 3 tijdvakken en kent specifiekere bepalingen ten opzichte van NOW 1 en NOW 2. Op deze pagina vertellen we je er alles over. Heb je vragen? Schroom niet om te bellen of mailen als je meer vragen hebt of wilt sparren over jouw situatie. Samen staan we sterk!
Lees verder
arrow right