16 juli 2020

Wanneer heb je recht op aftrek voor werkruimte? 

Het is algemeen bekend dat veel zzp'ers vanuit huis werken. Toch kunnen zij hiervoor geen kosten aftrekken. Wanneer kan dit wel en wat als er ten onrechte toch kosten in aftrek op de winst zijn gebracht? 

Meestal geen aftrek

Een woning wordt meestal niet tot het ondernemingsvermogen gerekend. In dat geval bestaat er voor een werkkamer ook geen recht op aftrek van kosten van de winst, tenzij het een zelfstandige werkkamer is waarin voldoende inkomen wordt verdiend.

Wanneer zelfstandig?

Een werkkamer is zelfstandig als deze een eigen in- of opgang heeft en eigen sanitair. Je zou de werkkamer dus ook zonder problemen aan een derde moeten kunnen verhuren.

Voldoende inkomen

Je moet in of vanuit je werkkamer ook nog voldoende verdienen. Heb je ook elders nog een werkkamer, bijvoorbeeld op kantoor, dan moet je minstens 70% van je inkomen in de werkkamer aan huis verdienen. Heb je elders geen werkkamer, dan moet je minstens 70% van jouw inkomen in of vanuit de werkkamer verdienen en minstens 30% in de werkkamer.

Let op!

Voldoet je niet aan beide eisen, dus de werkkamer is zelfstandig en je verdient jouw inkomen in voldoende mate in of vanuit die werkkamer, dan kun je geen kosten ten laste van de winst brengen.

Inspecteur kan navorderen

Heb je toch kosten in aftrek gebracht, dan is er sprake van kwade trouw. De inspecteur kan dan navorderen, ook als jouw aanslag al definitief vaststaat.

Navordering bleef in stand

Eerder kwam een zaak voor de rechtbank Haarlem, waarbij een zzp’er op advies van zijn adviseur kosten in verband met zijn werkkamer in aftrek had gebracht. De adviseur had echter niet nagevraagd of er wel voldoende inkomen in of vanuit de werkkamer was verdiend. De zzp’er kon dit ook niet aantonen en was blind afgegaan op zijn adviseur. De navordering bleef dan ook in stand.

Heb je vragen over de aftrek van kosten van een werkkamer? Neem voor advies contact met ons op.  

Accountant Hoorn
Ben jij op zoek naar een accountant of adviseur die je kan helpen in elke fase van het ondernemerschap? Dan ben je bij Omnyacc Hoorn aan het juiste adres. Onze accountants kunnen je helpen bij het starten van je onderneming, in de groeifase bij het aantrekken van personeel, arbodienstverlening en verzuim, bij de administratie of fiscale zaken, maar ook bij het overdragen van je bedrijf en je pensioen. Wij doen alles om jou als ondernemer zo goed mogelijk bij te staan. Wil je meer weten over Omnyacc Hoorn? Lees dan snel verder.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right