11 september 2020

De regels rondom schuldsanering

Als ondernemer met financiële problemen heb je soms geen keus en beland je in de schuldsanering. Wat zijn de voorwaarden van de Belastingdienst en hoe werkt dit precies?

Schuldsanering

Voor hulp bij je schulden kun je je melden bij de gemeente die de schuldsanering uitvoert. Je kunt daar terecht voor een advies of een aanvraag voor schuldbemiddeling of schuldsanering. Bij een minnelijk traject probeert de gemeente de schulden te regelen met alle schuldeisers. Als de schuldeisers niet willen meewerken, kan een ondernemer een beroep doen op het wettelijke traject via de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP).

Let op!
De fiscus gaat bijna nooit akkoord met kwijtschelding van de schuld of een deel van de schuld als andere crediteuren wel zijn betaald. Verder wil de fiscus een akkoord zien over de gemaakte afspraken met andere schuldeisers.

Voorwaarden

De fiscus werkt alleen mee als er geen goede mogelijkheid is derden aansprakelijk te stellen en alle gestelde zekerheden zijn geïnd. Eventuele belastingteruggaven worden eerst verrekend met belastingaanslagen. Ook mag het ontstaan van de belastingschuld niet veroorzaakt zijn door verwijtbaar handelen van de ondernemer.

Levensvatbaar

Een onderneming moet bovendien na een sanering levensvatbaar zijn. Daartoe moet een prognose voor de komende één tot twee jaar worden verstrekt.

Voorkeursrol fiscus

Bij een sanering dient de Belastingdienst het dubbele percentage te ontvangen ten opzichte van de andere concurrente crediteuren, anders werkt de Belastingdienst niet mee. Daarnaast dienen aanslagen BPM en MRB sowieso voor 100% te worden voldaan.

Hoogte belastingschuld staat vast

De hoogte van de belastingschuld dient ook vast te staan. Dit betekent onder meer dat het boekenonderzoek afgerond moet zijn.

Checklist

De fiscus heeft alle voorwaarden samengevat in een zogenaamde checklist, waar de ambtenaren zich bij de uitvoering van de schuldsanering aan dienen te houden.

Heb je vragen over de rol van de fiscus bij schuldsanering, neem dan contact met ons op.


Casemanager Verzuim
Vind jij het leuk om werknemers en werkgevers te begeleiden en te adviseren over inzetbaarheid tijdens verzuim? Werk je graag samen met verschillende specialisten om werknemers op een duurzame manier weer aan het werk te helpen? Dan is deze functie iets voor jou! Vanwege onze groeiambities zijn wij op zoek naar een enthousiaste casemanager verzuim.
Lees verder
arrow right
Verzuimverzekering vergelijken
Verzuimpercentages stijgen fors en hiermee ook de schadelast van verzuimverzekeraars. Er zijn veel redenen, maar het effect van economische onzekerheid, corona en een toenemende AOW-leeftijd speelt zeker mee. We zien in de markt een forse stijging van verzuimpremies. Juist nu is het belangrijk om verschillende offertes op te vragen en deze te vergelijken. Onze Inkomen- en Verzuimadviseurs helpen jou daar graag bij. Ze zetten de verschillen op een rij en vertellen je ook graag over hoe jij verzuim kunt beperken dan wel voorkomen.
Lees verder
arrow right
Yda de Graaf

Yda de Graaf

Assistent accountant

Inhouding huisvestingskosten op minimumloon blijft 25% in 2025
In 2025 mogen werkgevers nog steeds maximaal 25% van het wettelijk minimumloon inhouden voor de huisvestingskosten van werknemers. Het eerder aangekondigde plan om dit percentage geleidelijk te verlagen en uiteindelijk te verbieden, gaat voorlopig niet door.
Lees verder
arrow right
Werkstudent fiscaal
Bij Omnyacc geloven we dat je het vak het beste leert door het te doen. Als werkstudent fiscaal draai je mee met onze adviseurs en ontdek je wat het werk echt inhoudt. Je helpt ondernemers vooruit met slimme fiscale oplossingen en krijgt de ruimte om je kennis in de praktijk te brengen. Wij nemen je mee in ons team, geven je begeleiding en dagen je uit om verder te kijken dan de theorie. Zo leg je stap voor stap de basis voor jouw carrière in de fiscale wereld, in een omgeving waarin leren en samenwerken centraal staan.
Lees verder
arrow right