11 september 2020

De regels rondom schuldsanering

Als ondernemer met financiële problemen heb je soms geen keus en beland je in de schuldsanering. Wat zijn de voorwaarden van de Belastingdienst en hoe werkt dit precies?

Schuldsanering

Voor hulp bij je schulden kun je je melden bij de gemeente die de schuldsanering uitvoert. Je kunt daar terecht voor een advies of een aanvraag voor schuldbemiddeling of schuldsanering. Bij een minnelijk traject probeert de gemeente de schulden te regelen met alle schuldeisers. Als de schuldeisers niet willen meewerken, kan een ondernemer een beroep doen op het wettelijke traject via de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP).

Let op!
De fiscus gaat bijna nooit akkoord met kwijtschelding van de schuld of een deel van de schuld als andere crediteuren wel zijn betaald. Verder wil de fiscus een akkoord zien over de gemaakte afspraken met andere schuldeisers.

Voorwaarden

De fiscus werkt alleen mee als er geen goede mogelijkheid is derden aansprakelijk te stellen en alle gestelde zekerheden zijn geïnd. Eventuele belastingteruggaven worden eerst verrekend met belastingaanslagen. Ook mag het ontstaan van de belastingschuld niet veroorzaakt zijn door verwijtbaar handelen van de ondernemer.

Levensvatbaar

Een onderneming moet bovendien na een sanering levensvatbaar zijn. Daartoe moet een prognose voor de komende één tot twee jaar worden verstrekt.

Voorkeursrol fiscus

Bij een sanering dient de Belastingdienst het dubbele percentage te ontvangen ten opzichte van de andere concurrente crediteuren, anders werkt de Belastingdienst niet mee. Daarnaast dienen aanslagen BPM en MRB sowieso voor 100% te worden voldaan.

Hoogte belastingschuld staat vast

De hoogte van de belastingschuld dient ook vast te staan. Dit betekent onder meer dat het boekenonderzoek afgerond moet zijn.

Checklist

De fiscus heeft alle voorwaarden samengevat in een zogenaamde checklist, waar de ambtenaren zich bij de uitvoering van de schuldsanering aan dienen te houden.

Heb je vragen over de rol van de fiscus bij schuldsanering, neem dan contact met ons op.


Corona update | oktober 2020
Om bedrijven te ondersteunen die door de coronacrisis worden getroffen komt het kabinet opnieuw met steunmaatregelen. De nieuwe steunmaatregelen komen boven op de al bestaande regelingen en betreffen vooral de uitbreiding van de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten). In december van dit jaar wordt opnieuw overlegd over het steunpakket. Je leest alle nieuwe steunmaatregelen in de onderstaande blokken. Het is een handig naslagwerk voor jou als ondernemer. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. Vragen? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right
Wijzigingen BOR en DSR voorlopig van de baan
Een eerder aangenomen wetswijziging die de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en de doorschuifregeling aanmerkelijk belang (DSR ab) zou beperken tot gewone aandelen met een minimaal belang van 5%, gaat niet door. Ook de aanpassingen aan de familietoets en de verwateringsregeling binnen de BOR worden niet ingevoerd.
Lees verder
arrow right
Werkstudent fiscaal
Bij Omnyacc geloven we dat je het vak het beste leert door het te doen. Als werkstudent fiscaal draai je mee met onze adviseurs en ontdek je wat het werk echt inhoudt. Je helpt ondernemers vooruit met slimme fiscale oplossingen en krijgt de ruimte om je kennis in de praktijk te brengen. Wij nemen je mee in ons team, geven je begeleiding en dagen je uit om verder te kijken dan de theorie. Zo leg je stap voor stap de basis voor jouw carrière in de fiscale wereld, in een omgeving waarin leren en samenwerken centraal staan.
Lees verder
arrow right
Belastingdienst lanceert administratietool voor horecaondernemers
De Belastingdienst heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee horecaondernemers kunnen controleren of hun administratie op orde is. Door middel van ja/nee-vragen krijgen zij inzicht in eventuele tekortkomingen en praktische adviezen om deze te verbeteren.
Lees verder
arrow right
Omnyvitaal | PAGO & PMO
Vitaliteit begint met inzicht. Een PAGO (Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek) of PMO (Preventief Medisch Onderzoek) helpt je om risico’s vroeg te signaleren en de gezondheid van je medewerkers actief te verbeteren. Zo voorkom je uitval, verhoog je de inzetbaarheid en voldoe je aan je wettelijke verplichtingen.
Lees verder
arrow right