11 juli 2022

Uitbreiding voorwaarden en toezicht op ANBI's

Heb je een Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI)? Een speciale commissie heeft onderzoek uitgevoerd naar ANBI's en aanbevelingen gedaan. Welke zijn dit?

ANBI's

ANBI's zijn instellingen met een aantal speciale fiscale voordelen. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als deze zich nagenoeg geheel inzet voor het algemeen belang. ANBI's moeten voldoen aan een aantal voorwaarden en mogen geen winstoogmerk hebben.

Fiscale voordelen

Een voordeel van een ANBI is dat deze onder voorwaarden geen belasting hoeft te betalen over ontvangen schenkingen en erfenissen. Doet een ANBI zelf schenkingen in het algemeen belang, dan hoeft de begunstigde ook geen belasting te betalen. Bovendien zijn giften aan een ANBI aftrekbaar in de inkomstenbelasting.

Aanbevelingen

De commissie wil onder andere het toezicht op ANBI's verbeteren, onder meer door gegevens inzake ANBI's te digitaliseren, de capaciteit inzake toezicht op dergelijke instellingen te vergroten en door de naleving van de voorwaarden voor de ANBI-status af te dwingen.

Aanpak misbruik ANBI-status

De commissie beveelt ook aan dat ANBI's jaarlijks een bepaald minimum aan activiteiten moeten verrichten of een minimum bedrag voor het algemeen nut besteden. Zo zouden instellingen die geen activiteiten ondernemen geen ANBI kunnen zijn en wordt misbruik van de ANBI-status tegengegaan.

Toezicht via CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving)

Verder beveelt de commissie aan het toezicht op fondsenwervende organisaties voor goede doelen over te laten aan het CBF, dat via de Erkenningsregeling veel hogere eisen stelt. Door de kosten voor de Erkenningsregeling te verlagen, kan het aantal instellingen toenemen dat via het CBF onder toezicht staat.

Het kabinet komt in het najaar 2022 met een reactie op het onderzoek en de aanbevelingen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Bijeenkomst kracht van samenwerken Omnyacc Assen
Op donderdagmiddag 10 april 2025 organiseert Omnyacc Assen een inspirerende bijeenkomst over de kracht van samenwerken. Per 1 januari 2025 bundelen Groots Betrokken Bedrijfspartners en Omnyacc Accountants & Adviseurs hun krachten. Tijdens deze bijeenkomst delen we graag, samen met voormalig hockeyinternational Kim Lammers, onze visies op samenwerken en hoe ondernemers kunnen inspelen op de voortdurende veranderingen in het ondernemerschap. Ben je er ook bij?
Lees verder
arrow right
Wlz nacalculatie
Ben jij financieel verantwoordelijke bij een organisatie die langdurige zorg verleent? Dan ben je volgens de Wet langdurige zorg (Wlz) verplicht om financiële verantwoording af te leggen over de geleverde zorgprestaties. 
Lees verder
arrow right
Plantenterrarium valt volledig onder 21% btw
Een rechter heeft recent geoordeeld dat de levering van een zogenoemd plantenterrarium volledig onder het 21%-btw-tarief valt. Het verlaagde tarief van 9% dat normaal geldt voor bloemen en planten is in dit geval niet van toepassing, zelfs niet op de planten in het terrarium.
Lees verder
arrow right
Fiscale bijeenkomst Den Helder
Op dinsdagavond 5 november 2024 verzorgen wij een fiscale bijeenkomst met actuele ontwikkelingen en nuttige tips. Tijdens deze avond worden diverse belastingonderwerpen besproken waar je (mogelijk) mee te maken krijgt. Uiteraard wordt er ook ingegaan op de ontwikkelingen naar aanleiding van het Belastingplan 2025. Kom jij ook?
Lees verder
arrow right
Petra Huisma

Petra Huisma

Relatiebeheerder

Bianca Groot

Bianca Groot

Managementassistente