28 april 2023

Uitvoeringsregels ontslagprocedure UWV per april 2023

De uitvoeringsregels van het UWV voor de ontslagprocedure zijn per april 2023 gewijzigd. Het gaat om ontslag om bedrijfseconomische redenen en ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. 

Waarom uitvoeringsregels?

Wanneer je jouw werknemer wilt ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen of langdurige arbeidsongeschiktheid, moet je aantonen dat je genoeg hebt gedaan om ontslag te voorkomen. Ook moet je de redenen voor ontslag onderbouwen volgens de regels van het UWV. Hiervoor heeft het UWV uitvoeringsregels opgesteld om naar werkgevers, werknemers en rechtshulpverleners transparant te zijn over hoe het de regels in de praktijk toepast.

Welke drie belangrijke documenten zijn er voor jou als werkgever?

De uitvoeringsregels zijn opgenomen in drie documenten. In deze drie afzonderlijke documenten vind je op de eerste pagina’s volgend op de inhoudsopgave een samenvatting van alle wijzigingen.

1. Uitvoeringsregels Ontslagprocedure

De ministeriële Regeling UWV ontslagprocedure (Ruo) bevat procedurele regels over bijvoorbeeld termijnen voor aanvraag en verweer, het raadplegen van de ontslagadviescommissie en het verlenen van uitstel.

2. Uitvoeringsregels Ontslag om bedrijfseconomische redenen

De UWV Uitvoeringsregels ontslag om bedrijfseconomische redenen bevatten een overzicht van de relevante wettelijke en ministeriële regels over ontslag om bedrijfseconomische redenen. Daarnaast bevatten ze een toelichting over hoe het UWV deze regels toepast en welke informatie je als werkgever bij de ontslagaanvraag moet voegen.

3. Uitvoeringsregels Ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid

De UWV Uitvoeringsregels ontslag vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid bevatten ook een overzicht van de relevante wettelijke en ministeriële regels over ontslag en een uitgebreide toelichting, in dit geval betreffende ontslag vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Nmbrs
Nmbrs is een softwarepakket dat digitaal ondersteuning biedt op het gebied van HRM en salarisadministratie.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Pensioen- en inkomensadviseur buitendienst
Ben jij een zelfstandige en klantvriendelijke adviseur die gedreven is om te motiveren en op de hoogte te blijven van vaktechnische ontwikkelingen? Dan hebben wij de ideale vacature voor jou!
Lees verder
arrow right
HRM-workshops Den Helder
Op donderdag 4 april verzorgen wij de HRM-workshops waarin we actuele ontwikkelingen en nuttige tips delen rondom fiscaal optimaal belonen en het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving.
Lees verder
arrow right
Assistent-accountant duurzaamheid
Duurzaamheidsverslaggeving combineren met Accountancy? Dat kan zeker! Je krijgt alle vrijheid om deze rol vorm te geven en je ziet het als een uitdaging klanten te helpen om toekomstbestendiger te zijn. Samen met collega’s richt jij je op het toepassen van de nieuwe regelgeving.
Lees verder
arrow right