11-03-2025

Verantwoordelijkheid voor registratie arbeidsmigranten bij uitzendbureaus

De minister van SZW wil dat uitzendbureaus verantwoordelijk worden voor een correcte registratie van arbeidsmigranten in de Basisregistratie Personen (BRP). Momenteel zijn arbeidsmigranten zelf verantwoordelijk voor hun inschrijving, wat vaak leidt tot incorrecte registraties.

Inschrijving BRP

Arbeidsmigranten die langer dan vier maanden in Nederland willen blijven, moeten zich binnen vijf dagen na aankomst als ingezetene laten inschrijven in het register van de gemeente waar ze gaan wonen. Bij een korter verblijf kunnen zij zich inschrijven bij een Registratie Niet Ingezetenen (RNI)-loket. Regelmatig staan arbeidsmigranten ten onrechte als niet-ingezetene in de BRP. Hierdoor hebben gemeenten en andere organisaties niet goed zicht op waar arbeidsmigranten verblijven.

Verplichte ondersteuning

Arbeidsmigranten blijven zelf verantwoordelijk voor een correcte inschrijving in de BRP. Wat wijzigt is dat werkgevers die arbeidsmigranten uitlenen worden verplicht aan het begin van een dienstverband de arbeidsmigrant te ondersteunen bij de inschrijving in de BRP. Dit kan door het geven van onder meer de juiste informatie in de taal van de arbeidsmigrant. Vervolgens moet het uitzendbureau nagaan of de arbeidsmigrant daadwerkelijk staat ingeschreven.

Deze maatregelen worden onderdeel van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi). De regel geldt voor alle werkgevers die arbeidsmigranten uitzenden.

Aanvullende maatregelen

De overheid werkt ook aan een stuk bewustwording bij arbeidsmigranten. Zo wordt er gewerkt aan communicatie per mail om arbeidsmigranten te wijzen op het belang van correcte registratie. Verder kunnen arbeidsmigranten bij regionale fysieke en mobiele WorkinNL-informatiepunten terecht bij vragen over registratie in de BRP. Deze WorkinNL-punten worden uitgerold over het hele land en de dienstverlening is in meerdere talen.

Belastingdienst lanceert administratietool voor horecaondernemers
De Belastingdienst heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee horecaondernemers kunnen controleren of hun administratie op orde is. Door middel van ja/nee-vragen krijgen zij inzicht in eventuele tekortkomingen en praktische adviezen om deze te verbeteren.
Lees verder
arrow right
Wanneer is een pand ondernemingsvermogen?
Ondernemers die inkomstenbelasting betalen, gebruiken sommige bedrijfsmiddelen zowel zakelijk als privé. Afhankelijk van bepaalde voorwaarden kunnen deze middelen worden aangemerkt als privévermogen of als ondernemingsvermogen. Maar wat bepaalt die keuze?
Lees verder
arrow right