25 maart 2021

Vergoedingen voor thuiswerken

Door de aanhoudende coronacrisis werkt Nederland nog steeds zoveel mogelijk vanuit thuis. Werknemers maken hierdoor meer kosten. Kun je jouw werknemers hier een onbelaste vergoeding voor geven? En hoe zit dit?

Is thuis fiscaal gezien een werkplek?

Voor het antwoord op bovenstaande vraag is allereerst van belang of de werknemer thuis een ruimte heeft die fiscaal als ‘werkplek’ aangemerkt kan worden. Er moet dan sprake zijn van een eigen in- of opgang met eigen sanitair en je moet de werknemer voor het gebruik ervan huur betalen. Meestal is aan deze voorwaarden niet voldaan.

Mag: PC’s, mobieltjes en gereedschap

Je mag PC’s, mobieltjes, gereedschap en soortgelijke apparatuur onbelast vergoeden of verstrekken als je in alle redelijkheid vindt dat deze spullen nodig zijn voor het werk. Hieronder valt ook een internetabonnement.

Mag: Inrichting werkkamer

Als werkgever ben je volgens de Arbowet verantwoordelijk voor de werkplek van jouw werknemers, ook als zij thuiswerken. Dit betekent dat je daarom Arbovoorzieningen belastingvrij ter beschikking mag stellen of vergoeden. Hieronder vallen ook een bureau, stoel en lampen die de werknemer in zijn werkkamer nodig heeft. De werknemer mag hier geen eigen bijdrage voor betalen.

Mag niet: koffie / thee / toiletpapier

Het vergoeden of verstrekken van koffie, thee, toiletpapier en dergelijke vanwege het verplichte thuiswerken is belast. Je kunt deze vergoedingen en verstrekkingen wel onderbrengen in de werkkostenregeling.

Einde thuiswerken, wat dan?

Komt jouw personeel weer naar kantoor, dan moet de werknemer de spullen weer bij jou inleveren of er een vergoeding op basis van de dagwaarde voor betalen. Belastingvrije vergoedingen van bijvoorbeeld het internetabonnement moeten worden stopgezet. Zo niet, dan is het voordeel belast.

Werkkostenregeling

Vergoedingen en verstrekkingen die niet belastingvrij zijn, kun je desgewenst onder brengen in de werkkostenregeling. Bijvoorbeeld €10 per dag voor bijkomende kosten, zoals verwarming. Allereerst kun je natuurlijk kijken of je deze kosten kunt betalen onder de noemer van een belastingvrije vergoeding die je niet al geeft. Deze bestemming moet je van tevoren benoemen. Als dat niet meer mogelijk is, komt de vrije ruimte in beeld. De vrije ruimte van de werkkostenregeling is ook in 2021 verruimd en bedraagt 3% van de loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Zodoende wordt je als werkgever minder snel met de eindheffing van 80% geconfronteerd die je moet betalen voor zover je over de vrije ruimte heen schiet.

Vergoeding woon-werkverkeer

Kregen jouw werknemers al vóór 13 maart 2020 een onbelaste vergoeding voor het woon-werkverkeer, dan mag je die in ieder geval tot 1 juli van dit jaar onbelast blijven doorbetalen. Op die manier kun je toch tegemoet komen in de extra kosten van thuis werken. 

Tot slot

Heb je vragen over de belastingvrije vergoedingen voor thuis werken? Neem dan contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Toekomstgesprek
Wil jij ook overzicht in één oogopslag? Maak jouw toekomstvisie inzichtelijk door visueel denken, strategisch tekenen en bedrijfskundig advies.
Lees verder
arrow right
Onderzoek en inzicht
Als ondernemer heb je vaak een goed gevoel over de volgende stap. Maar hoe weet je zeker dat je op de juiste koers zit? Onderbuikgevoel brengt je ver, maar bij strategische beslissingen is het belangrijk om je aannames te toetsen. Zeker als het gaat om nieuwe producten, markten of groeikansen. Bij Omnyacc helpen we je om dat gevoel te onderbouwen met feiten. We zetten doelgericht marktonderzoek in om je helder inzicht te geven in wat je klant echt wil, waar je staat en welke kansen je kunt benutten.
Lees verder
arrow right
Dashboarding: tijdig bijsturen
Met een online dashboard heb je altijd en overal inzichtelijk hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. Door de financiële visuele samenvatting zie je dit in één oogopslag. Dit maakt het tijdig bijsturen een stuk makkelijker waardoor je sneller kunt schakelen.
Lees verder
arrow right
Relatiebeheerder/ accountant voor de samenstelpraktijk
Als relatiebeheerder ben jij de sleutelfiguur tussen onze klanten en het team. Jij krijgt de kans om jouw expertise in samenstelwerkzaamheden, adviesopdrachten en clientcontact te laten zien.
Met jouw professionaliteit draag je bij aan het begeleiden en adviseren van onze klanten. Jij begrijpt hun behoeften en ondersteunt bij hun vragen. Solliciteer nu en word onderdeel van ons gedreven team.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant controlepraktijk
Ontelbare uitdagingen, afhankelijk van jouw ambities. Variërend van zelfstandig relatiebeheer tot het meewerken aan een controle. Doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn hier écht aanwezig. Net als een prettige sfeer en hoge mate van professionaliteit.
    Lees verder
    arrow right
    Begeleiden belastingcontrole
    Staat de Belastingdienst binnenkort bij jou op de stoep voor een controle? Dat kan, want per jaar controleren zij tienduizenden ondernemers.
    Lees verder
    arrow right