25 maart 2021

Vergoedingen voor thuiswerken

Door de aanhoudende coronacrisis werkt Nederland nog steeds zoveel mogelijk vanuit thuis. Werknemers maken hierdoor meer kosten. Kun je jouw werknemers hier een onbelaste vergoeding voor geven? En hoe zit dit?

Is thuis fiscaal gezien een werkplek?

Voor het antwoord op bovenstaande vraag is allereerst van belang of de werknemer thuis een ruimte heeft die fiscaal als ‘werkplek’ aangemerkt kan worden. Er moet dan sprake zijn van een eigen in- of opgang met eigen sanitair en je moet de werknemer voor het gebruik ervan huur betalen. Meestal is aan deze voorwaarden niet voldaan.

Mag: PC’s, mobieltjes en gereedschap

Je mag PC’s, mobieltjes, gereedschap en soortgelijke apparatuur onbelast vergoeden of verstrekken als je in alle redelijkheid vindt dat deze spullen nodig zijn voor het werk. Hieronder valt ook een internetabonnement.

Mag: Inrichting werkkamer

Als werkgever ben je volgens de Arbowet verantwoordelijk voor de werkplek van jouw werknemers, ook als zij thuiswerken. Dit betekent dat je daarom Arbovoorzieningen belastingvrij ter beschikking mag stellen of vergoeden. Hieronder vallen ook een bureau, stoel en lampen die de werknemer in zijn werkkamer nodig heeft. De werknemer mag hier geen eigen bijdrage voor betalen.

Mag niet: koffie / thee / toiletpapier

Het vergoeden of verstrekken van koffie, thee, toiletpapier en dergelijke vanwege het verplichte thuiswerken is belast. Je kunt deze vergoedingen en verstrekkingen wel onderbrengen in de werkkostenregeling.

Einde thuiswerken, wat dan?

Komt jouw personeel weer naar kantoor, dan moet de werknemer de spullen weer bij jou inleveren of er een vergoeding op basis van de dagwaarde voor betalen. Belastingvrije vergoedingen van bijvoorbeeld het internetabonnement moeten worden stopgezet. Zo niet, dan is het voordeel belast.

Werkkostenregeling

Vergoedingen en verstrekkingen die niet belastingvrij zijn, kun je desgewenst onder brengen in de werkkostenregeling. Bijvoorbeeld €10 per dag voor bijkomende kosten, zoals verwarming. Allereerst kun je natuurlijk kijken of je deze kosten kunt betalen onder de noemer van een belastingvrije vergoeding die je niet al geeft. Deze bestemming moet je van tevoren benoemen. Als dat niet meer mogelijk is, komt de vrije ruimte in beeld. De vrije ruimte van de werkkostenregeling is ook in 2021 verruimd en bedraagt 3% van de loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Zodoende wordt je als werkgever minder snel met de eindheffing van 80% geconfronteerd die je moet betalen voor zover je over de vrije ruimte heen schiet.

Vergoeding woon-werkverkeer

Kregen jouw werknemers al vóór 13 maart 2020 een onbelaste vergoeding voor het woon-werkverkeer, dan mag je die in ieder geval tot 1 juli van dit jaar onbelast blijven doorbetalen. Op die manier kun je toch tegemoet komen in de extra kosten van thuis werken. 

Tot slot

Heb je vragen over de belastingvrije vergoedingen voor thuis werken? Neem dan contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Agro: Dien je GLB-aanvraag 2024 in vóór 2 december en actualiseer je gegevens
Om in aanmerking te komen voor je GLB-subsidies 2024, moet je uiterlijk 2 december je definitieve aanvraag indienen. Vergeet niet om ook je gegevens voor 'mest' te actualiseren.
Lees verder
arrow right
Hasna Oukarrou

Hasna Oukarrou

Assistent-accountant

Bijeenkomst ontwikkelingen zzp-ers Leeuwarden
Op donderdagmiddag 12 december 2024 organiseert Omnyacc Leeuwarden, in samenwerking met Adrenna Arbeidsrechtadvocaten, een bijeenkomst over de ontwikkelingen rond de inzet van zzp'ers. Het risico dat een opdrachtovereenkomst met een zzp'er als arbeidsovereenkomst aangemerkt wordt is al tijden een "hot topic". Door de aankomende opheffing van het handhavingsmoratorium op de Wet DBA is dit nu relevanter dan ooit. Een goed moment om de arbeidsrechtelijke en fiscale uitgangspunten duidelijk op een rij te zetten en de risico's voor jouw organisatie in kaart te brengen. Ben jij er ook bij? 
Lees verder
arrow right
Arbeidsvoorwaarden en cao
Beperk het personeelsverloop binnen jouw organisatie met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. 
Lees verder
arrow right