Omnyacc

10 april 2025

Verhoging aftrek verblijfkosten voor eigen rijders

Transportondernemers die zelf meerdaagse internationale ritten maken, kunnen onder bepaalde voorwaarden een vast bedrag aan verblijfkosten van de winst aftrekken. Voor 2025 is dit bedrag met ruim 4% verhoogd, wat neerkomt op een aftrek van € 50 per dag.

Bedrijfswagen

Transportondernemers die zelf meerdaagse internationale ritten maken, kunnen onder voorwaarden een vast bedrag aan verblijfkosten van de winst aftrekken. Dit bedrag is voor 2025 ruim 4% hoger vastgesteld. De aftrek komt daarmee op € 50 per dag.

Voorwaarden

Wil je gebruikmaken van de vaste aftrek? Dan gelden de volgende voorwaarden:

  • Je geeft de winst aan in de aangifte inkomstenbelasting;
  • De rit duurt langer dan 24 uur;
  • De verste bestemming mag niet in Nederland liggen; er is geen maximum afstand;
  • De regeling geldt voor alle meerdaagse ritten in dat jaar;
  • Het aantal gereden dagen moet je kunnen aantonen, bijvoorbeeld met facturen, tachograafschijven of rittenstaten; en
  • De vertrek- en terugkomdag tellen elk mee voor een halve dag.

Let op!

Je mag ieder jaar opnieuw beslissen of je de regeling voor gebruik van de vaste aftrek al dan niet gebruikt. Als je gebruikmaakt van de regeling en je voldoet aan alle voorwaarden, hoef je de verblijfkosten niet aan te tonen.

Ritten korter dan 24 uur

De regeling geldt ook voor internationale ritten die starten op meer dan 50 kilometer van het woonadres van de ondernemer. Dit geldt ook als deze ritten korter duren dan 24 uur. In dat geval moet je wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Deze ritten vinden plaats op aaneengesloten dagen, eventueel met ritten waarbij men meer dagen aaneengesloten in het buitenland verblijft.
  • Het traject van elke rit bevindt zich in zijn geheel buiten een afstand van 50 km van het woonadres van de ondernemer.

Geen gebruikmaken van vaste aftrek?

Je hoeft de regeling voor de vaste aftrek niet toe te passen als de kosten hoger zijn. Je kunt dan de werkelijk gemaakte kosten aftrekken, op voorwaarde dat je ze moet kunnen aantonen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat sommige kosten, zoals maaltijden, beperkt aftrekbaar zijn.

Tip!

Houd een goede administratie bij en zorg dat je alle facturen en bonnen hebt.

Let op!

De regeling voor de vaste aftrek geldt alleen voor ondernemers waarvan de winst in de inkomstenbelasting belast wordt. Eigen rijders met een bv kunnen hun verblijfkosten onbelast door de bv laten vergoeden volgens de regels die gelden voor werknemers.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Fossiele auto inbrengen in je bv? Regel dit nog in 2026
Ben je van plan om je IB-onderneming in te brengen in een bv, of twijfel je daar nog over? Wil je daarbij ook een fossiele personenauto inbrengen, dan kan het verstandig zijn om de bv nog in 2026 op te richten en de onderneming in te brengen. Dit geldt zowel voor een ruisende als een geruisloze inbreng, waarvoor de termijn normaal gesproken tot 31 maart 2027 loopt.
Lees verder
arrow right
Btw op sierteeltproducten mogelijk naar 21% vanaf 2028
In het Belastingplan 2027 is voorgesteld om het btw-tarief op sierteeltproducten vanaf 1 januari 2028 te verhogen van 9% naar 21%.
Lees verder
arrow right
Youngtimerregeling verandert: wat betekent dit voor jouw auto?
Heb je een oudere auto van de zaak? Dan kun je te maken krijgen met de aangekondigde wijzigingen in de youngtimerregeling. Wat is de huidige stand van zaken en wat betekenen de veranderingen voor jouw youngtimer?
Lees verder
arrow right