30 oktober 2024

Vrachtwagenheffing 2026: Aanpassingen en internetconsultatie over privacy

Vanaf 2026 wordt in Nederland een vrachtwagenheffing ingevoerd. Door gewijzigde Europese tolregels moet deze heffing worden aangepast. Geïnteresseerden kunnen reageren op de voorstellen via een internetconsultatie.

Vrachtwagenheffing

Vrachtwagens uit binnen- en buitenland moeten vanaf 2026 bij gebruik van de Nederlandse snelwegen en van enkele mogelijke uitwijkmogelijkheden een heffing per kilometer betalen. Hiertoe zal apparatuur moeten worden geïnstalleerd, zodat de heffing elektronisch kan worden geheven. De wijzigingsvoorstellen hebben vooral betrekking op de privacyaspecten die met de inning van de heffing gemoeid zijn.

Voertuigdocumenten

Zo moeten van vrachtwagens voertuigdocumenten worden aangeleverd, onder meer om het tarief van de heffing vast te kunnen stellen. Ook moet er informatie worden aangeleverd met betrekking tot vrijgestelde vrachtauto’s, zodat die niet per ongeluk een sanctie ontvangen. Hetzelfde geldt voor auto’s die op een vrachtauto lijken, maar dit niet zijn, zoals bepaalde campers.

Geboortedatum

Uit de internetconsultatie blijkt dat in verband met de mogelijkheid om sancties op te leggen ook de geboortedatum van de chauffeur moet worden vastgelegd. Ook dit vereist een aanpassing, waarop gereageerd kan worden.

Reageren op de voorstellen

Geïnteresseerden kunnen tot 25 november 2024 reageren op de voorstellen. Er wordt met name gevraagd wat men vindt van de keuze van de documenten die men dient te overleggen voor het bepalen van het tarief van de heffing en wat men vindt van de wijzigingen met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens. Reageren op de internetconsultatie kan hier digitaal.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

AanZET-subsidie 2024: verlaagde subsidies voor emissieloze vrachtwagens
Ondernemers die een emissieloze vrachtwagen willen aanschaffen, kunnen vanaf 1 oktober 2024 de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aanvragen. In vergelijking met vorig jaar zijn zowel het subsidiebedrag als het maximale subsidiebedrag per vrachtwagen verlaagd.
Lees verder
arrow right
Nieuwe subsidie voor Waterstof in Mobiliteit (SWIM) beschikbaar voor aanvraag
Ondernemerssamenwerkingen kunnen nu de nieuwe Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM) aanvragen. Deze regeling is bedoeld als alternatief voor investeringen in elektrische vrachtwagens en (bestel)bussen.
Lees verder
arrow right
Motorrijtuigenbelasting bij schorsing en OVR-tarief: Wat zijn de gevolgen
Als je jouw auto langere tijd niet gebruikt, kun je het kenteken laten schorsen. Kan het gebruik van een auto waarvoor je gebruikmaakt van de overgangsregeling voor oldtimers (OVR) of die vrijgesteld is, toch leiden tot een naheffing van motorrijtuigenbelasting?
Lees verder
arrow right