SEW Energy in beweging: een strategie die leeft én toekomstbestendig is
De wereld verandert snel, zeker in de energiesector waarin SEW Energy actief is. Met de blik gericht op een duurzame toekomst zocht het bedrijf naar een strategie die niet alleen op papier staat, maar écht gedragen wordt binnen de organisatie. Samen met Omnyacc creëerden ze richting, betrokkenheid en een team dat samen bouwt aan de toekomst. Benieuwd hoe zij dat hebben aangepakt?
MEEBEWEGEN IN DE MARKT, GERICHT OP DE TOEKOMST
SEW Energy uit Broek op Langedijk is actief in de energie- en industriesector. Het bedrijf ontwerpt, fabriceert en onderhoudt leidingwerk, constructies, apparaten, vaten, tanks en E&I-installaties, zowel onshore als offshore. Hun kracht ligt in vakmanschap, hoogwaardig laswerk en het leveren van oplossingen die voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen van de klant. Maar met de snelle veranderingen in de markt wilde SEW Energy meer: koers houden én toekomstbestendig blijven.
SEW Energy opereert in een snel veranderende wereld. De energietransitie en de vraag naar duurzame oplossingen zetten het bedrijf onder druk: hoe blijf je wendbaar, innovatief en klaar voor de toekomst? Strategische plannen en een duidelijke ambitie waren aanwezig, maar bleven vaak op papier liggen. Het echte probleem: hoe zorg je dat de strategie niet alleen wordt begrepen, maar ook écht gaat leven binnen het bedrijf? Hoe betrek je het management en medewerkers zó dat iedereen actief bijdraagt aan het realiseren van de duurzame ambities? Zonder betrokkenheid blijft ambitie slechts een idee. Voor SEW Energy was het belangrijk om een gezamenlijke koers te creëren die door iedereen gedragen wordt.
“Vooruitkomen in een veranderende markt betekent meer dan plannen maken. We wilden dat onze strategie voelbaar en tastbaar werd voor het hele team, zodat iedereen actief bijdraagt aan de toekomst van SEW Energy.''
SAMEN WERKEN AAN RICHTING EN DRAAGVLAK
Om deze grote ambitie om te zetten in actie, ging Omnyacc samen met het management en de medewerkers aan de slag. Bedrijfskundige en visueel strateeg Raymond Krediet begeleidde het traject van begin tot eind, met één duidelijk doel: de strategie tastbaar en gedragen maken.
Het traject startte met een aantal strategische toekomstsessies met het managementteam. Daarin werden de belangrijkste uitdagingen, ambities en kansen in kaart gebracht. Vervolgens werden ook sleutelfiguren uit de organisatie betrokken, zodat het plan niet van bovenaf werd opgelegd, maar ook van binnenuit ging leven. Tijdens deze sessies werd gebruikgemaakt van visualisaties; een onderscheidende werkwijze binnen Omnyacc. In plaats van lange rapporten werden complexe thema’s letterlijk zichtbaar gemaakt in tekeningen en visualisaties. Tekenen wordt tijdens sessies ingezet om het denkproces van de teams te versterken en om de output direct zichtbaar te maken, zodat iedereen meteen concreet resultaat voor zich ziet. Zo ontstond er direct overzicht en begrip: waar staan we nu, waar willen we naartoe en wat is er nodig om daar te komen?
Om de voortgang te borgen worden periodieke reflectie- en monitoringsmomenten georganiseerd met de directie en leidinggevenden. Zo blijft de strategie niet een eenmalige oefening, maar een doorlopend proces van leren, verbeteren en groeien. De externe begeleiding en frisse blik worden daarbij als zeer waardevol ervaren. Door het stellen van scherpe vragen, actief te luisteren en als onafhankelijke gespreksbegeleider op te treden, ontstaat er ruimte om kritischer en objectiever te kijken.
“De visuele aanpak van Omnyacc maakte complexe strategieën direct inzichtelijk. Dat zorgde voor meer begrip en betrokkenheid bij onze medewerkers. Daardoor werd het geen papieren plan, maar kwam het bedrijf letterlijk in beweging,” aldus Pascal Kool.
SEW Energy heeft nu een heldere, toekomstbestendige strategie met een duidelijke roadmap en strategische thema’s die continu worden ontwikkeld. Zo bouwen ze structureel aan het bedrijf, terwijl medewerkers zich betrokken voelen, initiatief tonen en actief bijdragen aan de strategische doelen.
• 90% van het management en de medewerkers begrijpt de strategie beter en kan deze vertalen naar het dagelijks werk.
• Het aantal strategische initiatieven dat daadwerkelijk is opgepakt, is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.
• Er is zichtbaar meer energie, samenwerking en focus in de organisatie.
Met Strategisch Bedrijfsadvies helpt Omnyacc ondernemers om richting te bepalen, focus te houden en strategie tot leven te brengen.