Veilige en gezonde werkomstandigheden staan hoog op de agenda van veel organisaties. Goed werkgeverschap speelt hierin een sleutelrol. De aanstaande wettelijke verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen past binnen deze ontwikkeling.
De Arbeidsomstandighedenwet stelt al geruime tijd dat werkgevers moeten zorgen voor veilige en gezonde werkomstandigheden (het voorkomen van psychosociale arbeidsbelasting). Een verplichting die in dit kader binnenkort in de wetgeving zal worden verankerd is de aanstelling van een vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon kan zowel een interne als een externe persoon zijn en ook een combinatie daarvan is mogelijk. De verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen zal, naar alle waarschijnlijkheid, niet van toepassing zijn op kleine werkgevers met minder dan tien werknemers. Heb je een ondernemingsraad, dan zal deze moeten instemmen met de benoeming en het voorgestelde protocol van de vertrouwenspersoon.
De taak van de vertrouwenspersoon is om werknemers de gelegenheid te geven zich vertrouwelijk te uiten in situaties van grensoverschrijdend gedrag. Denk hierbij aan pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld.
Een vertrouwenspersoon adviseert de werknemer die te maken krijgt met grensoverschrijdende situaties. Een vertrouwenspersoon helpt de werknemer op een professionele wijze, om alles wat er is voorgevallen op een rij te zetten. Vervolgens worden de mogelijke stappen besproken om de ongewenste situatie te beëindigen, zoals het gesprek aangaan, bemiddeling of het formeel indienen van een klacht. De vertrouwenspersoon geeft uitleg over de voor- en nadelen van iedere stap. Hierna worden de door de werknemer gekozen stappen in gang gezet, door de werknemer zelf.
De vertrouwenspersoon kan advies geven aan de werkgever over de benodigde protocollen, procedures en het te voeren beleid. Verder verzorgt de vertrouwenspersoon voorlichting en brengt jaarlijks een verslag van de bevindingen uit aan de werkgever en de (eventuele) ondernemingsraad.
OmnyVitaal biedt jou, als werkgever, de mogelijkheid om gebruik te maken van een externe, gecertificeerde vertrouwenspersoon in combinatie met een digitaal platform. Wij bieden een compleet proces van melding tot rapportage. Via een QR-code kan de melder eenvoudig de vertrouwenspersoon bereiken. Meldingen worden naar een afgeschermde omgeving geleid die alleen toegankelijk is voor de vertrouwenspersoon. Dit biedt de volgende voordelen:
De applicatie faciliteert vertrouwenspersonen in de uitoefening van hun rol en kan zowel gebruikt worden door interne als externe vertrouwenspersonen. Indien je reeds een interne vertrouwenspersoon hebt aangesteld, maar graag gebruik wil maken van onze applicatie is dit mogelijk, echter alleen in combinatie met een gecertificeerde vertrouwenspersoon van ons. In bovengenoemde combinatie is anoniem melden mogelijk.
Wil je gebruik maken van of meer informatie over een vertrouwenspersoon van Omnyvitaal? Klik op onderstaande button, vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op. Contact opnemen met je HRM-adviseur of accountmanager kan natuurlijk ook.