Sterk!

VLAMING GROEP: MET DE VOETEN IN DE KLEI

De ambitie van Henk Vlaming om zelfstandig ondernemer te worden heeft gezorgd voor de start van Vlaming Mechanisatie in 1990. Met de hulp van Jan van der Sluis en de onvoorwaardelijke steun van zijn vrouw Dineke werd de eerste vestiging in Onderdijk geopend. Het bedrijf bestaat nu uit vier afdelingen; Irridelta, Agri, Intern transport en Products met in totaal 47 medewerkers. De overkoepelende naam veranderde naar Vlaming Groep om zo beter het hele verhaal te vertellen. Vanaf 1997 is dochter Relinde en in 1999 zoon Fredo het bedrijf komen versterken. Inmiddels hebben ze de leiding overgenomen. De tak Irridelta met haspels en andere beregeningsapparatuur heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Ook Products met onder meer een zelfontworpen nettensysteem voor de bloembollenteelt is een groot succes. Daarnaast kunnen ze met Intern Transport, met o.a. heftrucks, en Agri, met o.a. rupsbanden een mooi totaalpakket aanbieden.

Alweer 13 jaar geleden is de familie Vlaming gestart met bedrijfsopvolging. Dochter Relinde en zoon Fredo stonden er in die tijd nog helemaal niet bij stil. Vader Henk en zijn vrouw Dineke wisten wel, dit gaat niet over één nacht ijs. Achteraf is deze tijd hard nodig geweest. Fredo: “Wij zijn er door de jaren heen ingegroeid en kregen eigenlijk altijd de ruimte van onze ouders om ons daarin te ontwikkelen.” Zonder slag of stoot is het niet gegaan. Een bedrijf loslaten is niet zomaar iets. Maar het resultaat is daar: vader en moeder hebben een prachtig bedrijf opgebouwd wat nu met veel passie door Fredo en Relinde wordt voortgezet.

“Wij zijn er door de jaren heen ingegroeid en kregen eigenlijk altijd de ruimte van onze ouders om ons daarin te ontwikkelen.”

Cashcow Irridelta

Wie acht jaar geleden dacht dat de tak Irridelta het belangrijkste component van Vlaming Groep zou worden had je voor gek verklaard. Sterker nog, in eerste instantie hebben ze het aanbod om dit bedrijf over te nemen afgeslagen. “We waren nog in onderhandeling om een ander bedrijf over te nemen. Toen ze ons een half jaar later weer benaderden, en de overname niet doorging, hebben we alsnog ja gezegd. En daar hebben we nog geen dag spijt van,” aldus Fredo. “Nu is meer dan 50% van de omzet Irridelta gerelateerd. Voor 2012 verkochten we zo’n 20 haspels per jaar en nu zijn dat er meer dan 120.” Niet alleen heeft het mooie droge weer van de laatste jaren meegespeeld, ook doen zij het net even anders dan hun concullega’s. “Als het vandaag besteld wordt, gaat het vandaag de deur uit. Dat kan alleen maar als je veel voorraad hebt. Onze concurrenten kopen kleiner in, waarbij ze vaak na 1 of 2 weken uitverkocht zijn. Het zijn altijd pieken. Dus als jij niets meer op voorraad hebt, bellen de klanten gewoon een ander. Wij investeren onwijs veel geld in de voorraad, zodat we 1 maart (de start van het seizoen) op oorlogssterkte zijn. Dan verkopen wij ons leeg en bestellen we bij om zo aan het einde van het seizoen op acceptabele voorraad te komen.” 

Door het vuur voor klanten

Iedereen zegt dat ze goede service bieden. Veel belangrijker is dat je het waarmaakt. Vlaming is zo’n partij die vooral doet. Zij hebben 10 servicewagens rijden om aan alle vragen te voldoen. Fredo: “Als ze ons bellen en ze staan stil, dan gaan we praktisch direct heen om te helpen. Alleen in het drukke seizoen lukt dat niet altijd, want je kan iemand ook niet zomaar bij een klus weghalen.” Relinde vult aan: “We hebben een goed team van mensen die ook bereid zijn om ‘s avonds naar de klant te gaan. Dat wordt gewaardeerd door onze klanten.”
“En als die jongens een keer ‘s avonds werken, dan ga ik wel eens heen met een pak koek en zorg ik voor de koffie. Ik ben geen monteur en kan niet wat zij doen, alleen maar helpen. Zo hou je de werksfeer er wel in,” vertelt Fredo.

Uit jasje groeien

Relinde: “We zaten in Onderdijk, in een woonwijk, achterin een doodlopende straat. De auto’s stonden geparkeerd op de weg, want het was helemaal niet gebouwd voor zoveel auto’s. Het werd echt te klein en nu is ons nieuwbouwpand eigenlijk alweer te klein. Dat ging vrij snel ook. Dat we op een zichtlocatie zitten speelde ook mee. Zowel het aantal medewerkers als de omzet groeiden behoorlijk.” Fredo: “Nu hebben we er een paar locaties bijgekocht, allemaal erg dicht bij ons pand. Wij kijken nu weer voor een extra locatie, maar dat moet wel binnen 100 meter zijn.” 

Unieke combinatie broer en zus

Je ziet het niet vaak een broer en zus aan het roer van een succesvolle organisatie. We vragen ze naar het geheim van een goede samenwerking. Fredo: “We hebben allebei onze eigen taken waar we goed in zijn. Relinde pakt de financiën en de personeelszaken op. Ik ben meer van de verkoop en strategie. Waar gaan we heen met het bedrijf en welke producten moeten we erbij doen? Daar laten we elkaar vrij in. Ook zijn we open en eerlijk naar elkaar. Het bedrijf loopt goed dus dat maakt dingen ook makkelijker.” Relinde: “Je vertrouwt elkaar 100% en kunnen echt alles tegen elkaar zeggen.” Fredo: “Eigenlijk hoeven wij het niet te zeggen. Je voelt gewoon of het goed gaat.”

Met de voeten in de klei

Een traditionele manier van aansturen vind je hier niet. Fredo: “Iedereen mag altijd zeggen wat ze vinden of denken. Ook werken Relinde en ik echt mee. Ik heb mijn werkshirt altijd in de auto liggen. Ik ga zo mee het land in. Die mix van verkopen, aansturen en meewerken vind ik hartstikke leuk én die jongens ook. Zo krijg je wederzijds respect voor elkaar. Ik weet wat zij meemaken en zij weten ook dat ik er niet voor wegloop.”

“Het moment dat mijn vader zei ‘ik kan het nu wel loslaten’ was heel mooi!”

De aanhouder wint

De basis van tulpen telen in netten, speciaal geschikt voor goede groei in zwaardere grond, is ontstaan bij Vlaming Groep. Fredo: “Meneer Van Velzen bedacht ooit dat als je twee papiertjes hebt en je ze strak tegen elkaar aantrekt, dan valt een pen er niet uit. Volgens hem kon je op die manier ook wel tulpen telen. Mijn vader zag gelijk brood in dit idee. Toen hadden we geen capaciteit om machines te bouwen en zijn we met een samenwerkingspartner gaan tekenen en ontwikkelen. Er zit een wereld van verschil tussen de eerste machines en wat we nu maken.” Ze zijn daar niet zonder slag of stoot gekomen. Relinde: “In het begin werden er productiefouten gemaakt, de kwaliteit werd niet gehaald en de klanten waren ontevreden. Er moest veel gratis service worden verleend en er is veel geld verloren gegaan. De laatste vijf jaar is alles echt op orde en is de tulp op kleigrond bovendien enorm toegenomen. We zijn blij dat we hebben volgehouden.”

Ontstaan van synergie

“De rode draad in ons bedrijf zijn de bloembollenkwekers. Zij hebben een trekker nodig, maar ook een heftruck, beregeningsinstallaties en andere speciale machines, zoals de rupsbanden die wij importeren,” aldus Fredo. “Ze willen één aanspreekpunt en dan denken ze al snel die rooimachine gun ik Vlaming ook. We zien een stuk synergie ontstaan in alles wat we aanbieden.”

Makkelijk is overdragen niet

Relinde: “We kregen elk jaar meer verantwoordelijkheid. Uiteindelijk werden er ook punten op papier gezet bij de notaris.” Fredo: “We stonden er helemaal niet bij stil en hechten er ook  niet direct belang aan. Leuk dat we een derde van de aandelen gaan verdelen, maar voor ons veranderden er niks.” Relinde: “Uiteindelijk deed vaders ook een stapje terug. Hij ging een dagje minder werken en liet wat taken los. Zo heeft hij gelijkmatig zijn taken neergelegd.” Fredo: “Want op een gegeven moment ga je richting twee kapiteins op het schip en dan wordt het lastiger. Toen ben ik wel eens een keer te ver gegaan en moest ik mijn plek kennen. Ook dat wij de meerderheid in handen hadden hebben we daar nooit mee gezwaaid. We maakten met elkaar beslissingen op basis van feiten. Relinde: “Het moment dat mijn vader zei ‘ik kan
het nu wel loslaten’ was heel mooi!” Als we vragen wat andere ondernemers kunnen leren is Relinde duidelijk: “Neem er je tijd voor. Zet geen harde datum op papier. Luister daarnaast naar je gevoel. Win ook adviezen in bij mensen die je vertrouwt. Als Gerard (de Graaf, accountant en vennoot bij Omnyacc Den Helder) zei dit moet je op deze manier doen dan zeiden wij prima. Als jij dit zo hebt uitgezocht dan vertrouwen we dat en moeten we dat ook op die manier regelen. Dat is echt 100% vertrouwen hebben in iemand.”

"De financiële administratie heb ik met behulp van Omnyacc echt op niveau gebracht. Daar ben ik wel trots op! Ik heb veel durven vragen en geleerd. Ik kreeg heel praktisch advies hoe ik dit kon aanpakken."

Veranderen doe je met elkaar

Tips over veranderingen hebben Fredo en Relinde genoeg. Relinde: “Doe het alleen als je zelf en je mensen er 100% achterstaan. Je doet het met elkaar. Want als de mensen niet willen is het gedoemd te mislukken. Wij zijn altijd heel open geweest naar ons team toe over onze plannen. Onder geheimhouding soms, maar we betrokken ze wel overal bij.” Fredo: “Ja, ik vind dat ook heel logisch. De meeste medewerkers voelen zich er fijn bij. Misschien is dit toch iets van de jongere generatie. Ze durven wat makkelijker iets tegen ons te zeggen. Onze binding wordt hierdoor steeds hechter. Wij maken graag nog meer mooie dingen mee met ons team!”

Over Vlaming Groep

Gerard de Graaf

Ik heb van heel nabij de gehele ontwikkeling van de Vlaming Groep meegemaakt. Vader Henk
had een mechanisatiebedrijf overgenomen en was hiermee gestart als ondernemer. Ik was
zelf pas net afgestudeerd en werkzaam bij Omnyacc, dus ook ‘starter’. Gedurende de tijd (bijna 30 jaar!) dat ik het bedrijf nu begeleid zijn we samen als het ware volwassen geworden in het ondernemen en begeleiden. Accountants willen graag de ‘trusted advisor’ van haar cliënten zijn. Bij Vlaming weet ik zeker dat Omnyacc dat is. Het wederzijds respect en vertrouwen dat wij in elkaar hebben heeft niet alleen het bedrijf, maar ook het accountantskantoor gebracht naar waar wij beiden willen zijn. Het mooie daarvan is dat we beiden beseffen dat dit succes alleen gecontinueerd kan worden door keihard te werken en onszelf te blijven ontwikkelen.