13 augustus 2024

5 tips om je zomerpauze nuttig te besteden

Het is zomer! Veel bedrijven zijn met vakantie of opereren op halve kracht. Dit is misschien een uitstekende kans om te kijken wat er nog geregeld kan worden in deze rustige periode, voordat het weer druk wordt. Hier zijn vijf tips!

1. Schoon je administratie op

Als ondernemer dien je je administratie in beginsel zeven jaar te bewaren. Dat betekent dat je de administratie van vóór 2017 mag wegdoen. Voor akten en aankoopbewijzen inzake onroerend goed is de bewaartermijn tien jaar. Dit heeft onder meer te maken met de herzieningstermijn in de omzetbelasting voor onroerend goed. Je moet je gehele administratie ook tien jaar bewaren als je elektronische diensten, radio- en televisieomroepdiensten en telecommunicatiediensten levert.

2. Vraag nu subsidie aan voor elektrische (bedrijfs)auto

De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) gaan per 2025 verdwijnen. Vraag daarom nog dit jaar deze subsidie aan als je van plan was een dergelijke auto aan te schaffen. De SEPP is weliswaar alleen beschikbaar voor particulieren, maar als je een auto niet als ondernemingsvermogen aanmerkt, kan ook van deze subsidie geprofiteerd worden. Let bij beide subsidies even goed op de voorwaarden!

3. Hoeveel vrije ruimte heb je nog?

Onder de werkkostenregeling mag je een aantal zaken belastingvrij aan je werknemers vergoeden of verstrekken door ze onder te brengen in de vrije ruimte. Die bedraagt in 2024 1,92% van je loonsom tot € 400.000 en 1,18% van het meerdere van je loonsom. Vergoed of verstrek je meer, dan betaal jij als werkgever 80% belasting over het meerdere. We zitten momenteel ongeveer op de helft van het jaar, dus ga eens na hoeveel vrije ruimte je nog ‘over hebt’. Je weet dan hoeveel je nog kunt uitgeven aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen, zonder dat je straks als werkgever belasting moet betalen.

4. Een nieuwe niet-elektrische bestelauto nodig?

Ben je van plan op korte termijn een nieuwe, niet-elektrische bestelauto aan te schaffen, doe dit zo mogelijk dan nog dit jaar. Vanaf 2025 komt de bpm-vrijstelling voor ondernemers voor niet-elektrische bestelauto’s namelijk te vervallen, wat betekent dat dergelijke auto’s (in principe) gemiddeld ruim € 11.000 duurder gaan worden. Omdat je vast niet de enige bent die deze extra uitgave wil voorkomen, is het verstandig niet tot het laatst met je aanschaf te wachten.

5. In loondienst of niet?

Besteed je bepaalde diensten uit aan derden, ga dan eens na of deze personen fiscaal wel zelfstandig zijn. Werk je met Modelovereenkomsten, check dan of er nog wordt gehandeld conform de voorwaarden. De Belastingdienst corrigeert momenteel alleen bij fraude, maar gaat vanaf 2025 ook in andere gevallen de wet strak handhaven. Blijkt er dan sprake te zijn van een dienstbetrekking terwijl er gehandeld wordt alsof je opdrachtnemer een zelfstandig ondernemer is, dan volgen er naheffingen met mogelijk een boete. Voorkom dit!

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Wijziging in het betaald ouderschapsverlof augustus 2022
De verlofregelingen voor ouders met pasgeboren kinderen worden steeds verder uitgebreid. Vanaf 2 augustus 2022 hebben werknemers met een kind dat nog geen 1 jaar oud is, recht op 9 weken betaald ouderschapsverlof via het UWV. Het aanvragen van deze regeling is mogelijk vanaf 9 augustus 2022.
Lees verder
arrow right
Salarisadministrateur
Heb jij al enige ervaring met salarisadministratie en ben je op zoek naar een afwisselende functie in een kleinschalige en gemoedelijke werkomgeving? Wij zijn op zoek naar een enthousiaste salarisadministrateur die zijn/haar eigen klantenportefeuille beheert. In deze rol ben jij het eerste aanspreekpunt voor je klanten en zorg je ervoor dat hun  salarisadministratie tot in de puntjes is geregeld. Je komt terecht in een hecht team waarin je zelfstandig werkt en volop klantcontact hebt. De positie kan zowel in Heemstede als Zwaagdijk uitgevoerd worden.
Lees verder
arrow right
Accountant
Een team vol met experts binnen de Accountancy: dat vind je in Zwaagdijk en Heemstede. Maar ook, een hoge mate van professionaliteit, uitdagende adviesopdrachten, klantcontact en een prettige werksfeer (al zeggen we het zelf).
Lees verder
arrow right
John Karel

John Karel

Belastingadviseur

Toekomstgesprek
Wil jij ook overzicht in één oogopslag? Maak jouw toekomstvisie inzichtelijk door visueel denken, strategisch tekenen en bedrijfskundig advies.
Lees verder
arrow right