Het is zomer! Veel bedrijven zijn met vakantie of opereren op halve kracht. Dit is misschien een uitstekende kans om te kijken wat er nog geregeld kan worden in deze rustige periode, voordat het weer druk wordt. Hier zijn vijf tips!
Als ondernemer dien je je administratie in beginsel zeven jaar te bewaren. Dat betekent dat je de administratie van vóór 2017 mag wegdoen. Voor akten en aankoopbewijzen inzake onroerend goed is de bewaartermijn tien jaar. Dit heeft onder meer te maken met de herzieningstermijn in de omzetbelasting voor onroerend goed. Je moet je gehele administratie ook tien jaar bewaren als je elektronische diensten, radio- en televisieomroepdiensten en telecommunicatiediensten levert.
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) gaan per 2025 verdwijnen. Vraag daarom nog dit jaar deze subsidie aan als je van plan was een dergelijke auto aan te schaffen. De SEPP is weliswaar alleen beschikbaar voor particulieren, maar als je een auto niet als ondernemingsvermogen aanmerkt, kan ook van deze subsidie geprofiteerd worden. Let bij beide subsidies even goed op de voorwaarden!
Onder de werkkostenregeling mag je een aantal zaken belastingvrij aan je werknemers vergoeden of verstrekken door ze onder te brengen in de vrije ruimte. Die bedraagt in 2024 1,92% van je loonsom tot € 400.000 en 1,18% van het meerdere van je loonsom. Vergoed of verstrek je meer, dan betaal jij als werkgever 80% belasting over het meerdere. We zitten momenteel ongeveer op de helft van het jaar, dus ga eens na hoeveel vrije ruimte je nog ‘over hebt’. Je weet dan hoeveel je nog kunt uitgeven aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen, zonder dat je straks als werkgever belasting moet betalen.
Ben je van plan op korte termijn een nieuwe, niet-elektrische bestelauto aan te schaffen, doe dit zo mogelijk dan nog dit jaar. Vanaf 2025 komt de bpm-vrijstelling voor ondernemers voor niet-elektrische bestelauto’s namelijk te vervallen, wat betekent dat dergelijke auto’s (in principe) gemiddeld ruim € 11.000 duurder gaan worden. Omdat je vast niet de enige bent die deze extra uitgave wil voorkomen, is het verstandig niet tot het laatst met je aanschaf te wachten.
Besteed je bepaalde diensten uit aan derden, ga dan eens na of deze personen fiscaal wel zelfstandig zijn. Werk je met Modelovereenkomsten, check dan of er nog wordt gehandeld conform de voorwaarden. De Belastingdienst corrigeert momenteel alleen bij fraude, maar gaat vanaf 2025 ook in andere gevallen de wet strak handhaven. Blijkt er dan sprake te zijn van een dienstbetrekking terwijl er gehandeld wordt alsof je opdrachtnemer een zelfstandig ondernemer is, dan volgen er naheffingen met mogelijk een boete. Voorkom dit!