Omnyacc

29 juli 2019

500 km zijn bepalend of auto zakelijk of privé is

Als u minder dan 500 kilometer privé met een auto rijdt, behoort deze verplicht tot het ondernemingsvermogen. De rechtbank Noord-Nederland heeft onlangs beslist dat een auto keuzevermogen is in plaats van verplicht privévermogen, zodra de ondernemer meer dan 500 zakelijke kilometers heeft gereden.

Keuzevermogen

Bedrijfsmiddelen die zowel zakelijk als privé gebruikt worden, behoren voor ondernemers in de inkomstenbelasting tot het zogenaamde keuzevermogen. Dit betekent dat de ondernemer in beginsel de keuze heeft het bedrijfsmiddel als privé- of ondernemingsvermogen aan te merken. Deze keuze moet blijken uit de administratie.

Redelijkheid

Bij de keuze om een bedrijfsmiddel als privé- of ondernemingsvermogen aan te wijzen, moet de ondernemer wel redelijk blijven. Uitgangspunt hierbij is dat er bij een bedrijfsmiddel dat minder dan 10% zakelijk of privé wordt gebruikt, geen keuzevrijheid is.

Let op!
Wordt een bedrijfsmiddel dus minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is het uitgangspunt dat het verplicht privévermogen is. Andersom is een bedrijfsmiddel als uitgangspunt verplicht ondernemingsvermogen als het minder dan 10% privé wordt gebruikt.

Uitzondering voor auto's

In de uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland wordt op dit uitgangspunt echter een uitzondering gemaakt voor auto's. Dit hangt samen met de bijtelling inzake het privégebruik van een ter beschikking gestelde auto, die ligt bij 500 kilometer.

Privé of niet?

In de betreffende zaak had een ondernemer zijn auto tot het ondernemingsvermogen gerekend, hoewel hij volgens de inspecteur minder dan 10% zakelijke kilometers had gereden. Het aantal zakelijke kilometers bedroeg echter wel meer dan 500 en dus vond de rechtbank dat de ondernemer kon kiezen om de auto al dan niet als ondernemingsvermogen aan te merken.

Lage bijtelling

Omdat het een elektrische auto betrof waarvoor een lage bijtelling geldt, had de ondernemer de auto als ondernemingsvermogen aangemerkt. Daardoor kwamen alle kosten ten laste van de winst. Alleen de lage bijtelling had de ondernemer hierop in mindering gebracht.

Rechter akkoord

De rechter ging hiermee akkoord omdat naar zijn mening uit de wetsgeschiedenis blijkt dat het absolute aantal kilometers beslissend is voor de keuze privé of zakelijk. Volgens de uitspraak kan ervoor gekozen worden een auto tot het ondernemingsvermogen te rekenen als er met die auto minstens 500 kilometer zakelijk wordt gereden.

Vincent Verburg

Vincent Verburg

Senior belastingadviseur

Marleen de Graaf-Goedknegt

Marleen de Graaf-Goedknegt

Senior assistent accountant

Fossiele auto inbrengen in je bv? Regel dit nog in 2026
Ben je van plan om je IB-onderneming in te brengen in een bv, of twijfel je daar nog over? Wil je daarbij ook een fossiele personenauto inbrengen, dan kan het verstandig zijn om de bv nog in 2026 op te richten en de onderneming in te brengen. Dit geldt zowel voor een ruisende als een geruisloze inbreng, waarvoor de termijn normaal gesproken tot 31 maart 2027 loopt.
Lees verder
arrow right
Lonenspecial 2021
Voor jou als werkgever is het belangrijk om op de hoogte te zijn op het gebied van personeels- en salarisadministratie. In de lonenspecial 2021 vind je de belangrijkste wijzigingen op dit gebied. De lonenspecial is een handig naslagwerk. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten.
Lees verder
arrow right
Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right