29 juli 2019

500 km zijn bepalend of auto zakelijk of privé is

Als u minder dan 500 kilometer privé met een auto rijdt, behoort deze verplicht tot het ondernemingsvermogen. De rechtbank Noord-Nederland heeft onlangs beslist dat een auto keuzevermogen is in plaats van verplicht privévermogen, zodra de ondernemer meer dan 500 zakelijke kilometers heeft gereden.

Keuzevermogen

Bedrijfsmiddelen die zowel zakelijk als privé gebruikt worden, behoren voor ondernemers in de inkomstenbelasting tot het zogenaamde keuzevermogen. Dit betekent dat de ondernemer in beginsel de keuze heeft het bedrijfsmiddel als privé- of ondernemingsvermogen aan te merken. Deze keuze moet blijken uit de administratie.

Redelijkheid

Bij de keuze om een bedrijfsmiddel als privé- of ondernemingsvermogen aan te wijzen, moet de ondernemer wel redelijk blijven. Uitgangspunt hierbij is dat er bij een bedrijfsmiddel dat minder dan 10% zakelijk of privé wordt gebruikt, geen keuzevrijheid is.

Let op!
Wordt een bedrijfsmiddel dus minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is het uitgangspunt dat het verplicht privévermogen is. Andersom is een bedrijfsmiddel als uitgangspunt verplicht ondernemingsvermogen als het minder dan 10% privé wordt gebruikt.

Uitzondering voor auto's

In de uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland wordt op dit uitgangspunt echter een uitzondering gemaakt voor auto's. Dit hangt samen met de bijtelling inzake het privégebruik van een ter beschikking gestelde auto, die ligt bij 500 kilometer.

Privé of niet?

In de betreffende zaak had een ondernemer zijn auto tot het ondernemingsvermogen gerekend, hoewel hij volgens de inspecteur minder dan 10% zakelijke kilometers had gereden. Het aantal zakelijke kilometers bedroeg echter wel meer dan 500 en dus vond de rechtbank dat de ondernemer kon kiezen om de auto al dan niet als ondernemingsvermogen aan te merken.

Lage bijtelling

Omdat het een elektrische auto betrof waarvoor een lage bijtelling geldt, had de ondernemer de auto als ondernemingsvermogen aangemerkt. Daardoor kwamen alle kosten ten laste van de winst. Alleen de lage bijtelling had de ondernemer hierop in mindering gebracht.

Rechter akkoord

De rechter ging hiermee akkoord omdat naar zijn mening uit de wetsgeschiedenis blijkt dat het absolute aantal kilometers beslissend is voor de keuze privé of zakelijk. Volgens de uitspraak kan ervoor gekozen worden een auto tot het ondernemingsvermogen te rekenen als er met die auto minstens 500 kilometer zakelijk wordt gereden.

Vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026: wat je moet weten
Voormalig minister van Infrastructuur en Waterstaat Madlener bracht op 3 juni 2025 de Tweede Kamer op de hoogte van de voortgang rond de invoering van de vrachtwagenheffing. Het traject verloopt volgens planning en het doel is om de heffing op 1 juli 2026 in te laten gaan.
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2025: internationaal
De 30%-regeling is een fiscale faciliteit waarmee werkgevers, onder strikte voorwaarden, tot 30% van het salaris belastingvrij kunnen uitkeren aan medewerkers die uit het buitenland zijn aangetrokken. Dit is bedoeld om de extra, zogenoemde extraterritoriale kosten te compenseren. Eerder was gepland om de regeling te versoberen, maar een groot deel daarvan is per 2025 teruggedraaid. Vanaf 2027 daalt het belastingvrije percentage naar 27% en worden de salarisnormen verhoogd.
Lees verder
arrow right
Is een ontslagvergoeding belastbaar?
Wanneer een werknemer bij ontslag een schadevergoeding ontvangt, is het voor de belastingheffing van belang wat het doel van die vergoeding is. Gaat het om een vergoeding voor immateriële schade of voor het verlies aan arbeidskracht, dan is deze in principe belastingvrij.
Lees verder
arrow right