25 augustus 2020

BVM is nieuwe rechtsvorm voor maatschappelijk actieve ondernemingen

Volgens het wetsvoorstel is BVM de nieuwe rechtsvorm voor ondernemers die zich richten op maatschappelijke doelen. De doelstellingen van ondernemingen moeten voornamelijk liggen op het gebied van energie, klimaat, zorg, onderwijs, veiligheid en arbeidsparticipatie.

BVM

Ondernemers die zich met name richten op sociale doelen, krijgen volgens het wetsvoorstel een eigen rechtsvorm. Deze ondernemingen kunnen zich conform deze wet bij het Handelsregister inschrijven als BVM, waarbij de M staat voor maatschappelijk. De voornaamste doelstellingen van de onderneming moeten liggen op het gebied van energie, klimaat, zorg, onderwijs, veiligheid en arbeidsparticipatie.

Onduidelijkheid wegnemen

De nieuwe wet moet onduidelijkheid wegnemen over de daadwerkelijke activiteiten van een bedrijf. Bedrijven kunnen nu claimen maatschappelijk bewust te ondernemen, zonder dat hierop controle wordt uitgeoefend. Dit gaat dan tot het verleden behoren.

Blokkades opruimen

Het kabinet wil ook aan maatschappelijk ondernemen verwante blokkades opruimen. Als voorbeeld wordt een onderneming genoemd die kleding fabriceert uit gerecycled materiaal. Over deze gerecyclede materialen is al btw betaald, terwijl dit bij verkoop van de kleding voor een tweede keer gebeurt.

Het is de bedoeling het wetsvoorstel nog vóór de volgende Kamerverkiezingen van maart 2021 voor advies bij de Raad van State in te dienen.

Heb je vragen over de nieuwe wet over maatschappelijk ondernemen en/of over de rechtsvorm BVM, neem dan gerust contact met ons op.

Jolanda Dedert

Jolanda Dedert

Casemanager verzuim en inkomen

Medewerker secretariaat
Ben jij het gastvrije gezicht dat onze klanten in Leeuwarden ontvangt? Werk je graag in een groeiende organisatie waarin je samenwerkt met verschillende teams? Dan is dit jouw kans! Omnyacc is volop in ontwikkeling. Door de recente groei van onze kantoren in Groningen en Assen zijn we op zoek naar een nieuwe medewerker secretariaat die ons team in Leeuwarden komt versterken. Een mooie stap die zorgt voor meer samenwerking en verbinding binnen onze regio. In deze functie werk je vanuit Leeuwarden voor je eigen team, maar ondersteun je ook het secretariaat van Groningen en Assen bij diverse administratieve en organisatorische taken. Zo krijg je een veelzijdige en dynamische rol binnen een organisatie die volop in beweging is en waarin jij actief bijdraagt aan onze verdere groei.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Meer loonheffing inhouden op verzoek van werknemer
De loonheffingen worden berekend aan de hand van tabellen. Mag een werkgever daarvan afwijken en extra loonheffing inhouden? Dat mag, maar alleen als de werknemer daar zelf om vraagt en toestemming geeft.
Lees verder
arrow right