25 augustus 2020

BVM is nieuwe rechtsvorm voor maatschappelijk actieve ondernemingen

Volgens het wetsvoorstel is BVM de nieuwe rechtsvorm voor ondernemers die zich richten op maatschappelijke doelen. De doelstellingen van ondernemingen moeten voornamelijk liggen op het gebied van energie, klimaat, zorg, onderwijs, veiligheid en arbeidsparticipatie.

BVM

Ondernemers die zich met name richten op sociale doelen, krijgen volgens het wetsvoorstel een eigen rechtsvorm. Deze ondernemingen kunnen zich conform deze wet bij het Handelsregister inschrijven als BVM, waarbij de M staat voor maatschappelijk. De voornaamste doelstellingen van de onderneming moeten liggen op het gebied van energie, klimaat, zorg, onderwijs, veiligheid en arbeidsparticipatie.

Onduidelijkheid wegnemen

De nieuwe wet moet onduidelijkheid wegnemen over de daadwerkelijke activiteiten van een bedrijf. Bedrijven kunnen nu claimen maatschappelijk bewust te ondernemen, zonder dat hierop controle wordt uitgeoefend. Dit gaat dan tot het verleden behoren.

Blokkades opruimen

Het kabinet wil ook aan maatschappelijk ondernemen verwante blokkades opruimen. Als voorbeeld wordt een onderneming genoemd die kleding fabriceert uit gerecycled materiaal. Over deze gerecyclede materialen is al btw betaald, terwijl dit bij verkoop van de kleding voor een tweede keer gebeurt.

Het is de bedoeling het wetsvoorstel nog vóór de volgende Kamerverkiezingen van maart 2021 voor advies bij de Raad van State in te dienen.

Heb je vragen over de nieuwe wet over maatschappelijk ondernemen en/of over de rechtsvorm BVM, neem dan gerust contact met ons op.

Lonenspecial 2021
Voor jou als werkgever is het belangrijk om op de hoogte te zijn op het gebied van personeels- en salarisadministratie. In de lonenspecial 2021 vind je de belangrijkste wijzigingen op dit gebied. De lonenspecial is een handig naslagwerk. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Nmbrs
Nmbrs is een softwarepakket dat digitaal ondersteuning biedt op het gebied van HRM en salarisadministratie.
Lees verder
arrow right
King Finance
Met King Finance heb je overzicht en grip op jouw financiën. 
Lees verder
arrow right