10 februari 2021

Coronatest en vaccin personeel vergoed en belastingvrij

Wil je jouw personeel laten testen op corona? Dit kan belastingvrij. Ook kun je onder voorwaarden een vergoeding krijgen. Dit geldt ook voor de kosten van een vaccin.

Arbovoorzieningen

De kosten van een test en vaccin zijn aan te merken als arbovoorzieningen en daarom gericht vrijgesteld als de werkgever die voor zijn rekening neemt. Er geldt wel een aantal voorwaarden.
Zo moeten de arbovoorzieningen samenhangen met jouw verplichtingen op grond van de Arbeidsomstandighedenwet en mag de werknemer er geen eigen bijdrage voor betalen.

Werkkostenregeling

Wordt aan deze voorwaarden voldaan, dan hoef je de kosten niet ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling te laten komen. Deze vrije ruimte is dit jaar weer verruimd en wel naar 3% over de eerste € 400.000 en 1,18% over het meerdere.

Bijdrage overheid

De overheid probeert ook op diverse andere wijzen de strijd tegen corona financieel te steunen. Zo is in ieder geval tot 30 juni het btw-tarief voor mondkapjes 0% en geldt dit tarief ook voor het leveren van en inenten met het coronavaccin, alsmede voor het leveren van en testen met coronatestkits.

Vergoeding voor werkgevers

Het ministerie van VWS biedt bedrijfsartsen en arbodiensten die werknemers testen in opdracht van werkgevers een financiële tegemoetkoming. Het ministerie is uitgegaan van de kosten die gemaakt moeten worden voor het afnemen en analyseren van de testen. De kosten voor het aanschaffen van de testen worden niet vergoed. De totale vergoeding per afgenomen test bedraagt € 61,06 excl. btw.

Twinfield
Twinfield is een modern, veilig en bovenal gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma.
Lees verder
arrow right
Accountant
Ben jij een gedreven accountant met een passie voor ondernemerschap en groei? Wil je niet alleen cijfers controleren, maar ook ondernemers écht vooruithelpen? En lijkt het je fantastisch om mee te bouwen aan een nieuw kantoor in Groningen? Dan hebben wij dé uitdaging voor jou! Bij Omnyacc Groningen krijg je de unieke kans om een pioniersrol te vervullen. Ons nieuwe kantoor richt zich op de groei van ondernemers en biedt integrale, holistische oplossingen die verder gaan dan de cijfers.
Lees verder
arrow right
Echtscheiding
Onze juristen kunnen je begeleiden in het scheidingstraject en helpen om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2022
In de update van de lonenspecial 2022 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. 
Lees verder
arrow right