30 maart 2020

Aanvraag TOGS geopend

Ondernemers in sectoren die specifiek zijn getroffen door het coronavirus, kunnen nu een tegemoetkoming in de kosten aanvragen voor een bedrag van € 4.000 netto. Het gaat hier om de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS), eerder bekend als het Noodloket. De aanvraag kan tot en met 26 juni 2020 17.00 uur worden ingediend. Het betreft een gift. Om oneigenlijk gebruik te voorkomen vindt er wel controle plaats op de aanvragen.

Specifieke sectoren

De tegemoetkoming is bedoeld voor specifieke sectoren. Het betreft eet- en drinkgelegenheden, bioscopen, haar- en schoonheidsverzorging (onder andere kappers, pedicures, visagisten), reisbemiddeling en reisorganisaties, rijschoolhouders, sauna's, solaria, zwembaden, fitnesscentra, sportclubs en sportevenementen en bepaalde private culturele instellingen zoals musea, circussen, theaters, schouwburgen en muziekscholen.

Extra groepen ondernemers in de non-food-sector, zoals winkeliers, kunnen vanaf maandag 30 maart 2020 ook gebruikmaken van de regeling. De lijst met branches en sectoren wordt maandag 30 maart geactualiseerd.

Digitaal aanvragen

De aanvraag moet digitaal worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op rvo.nl. Voor de aanvraag is eHerkenning nodig, niveau 1 of hoger of DigiD.

Voorwaarden

Er gelden voor de tegemoetkoming diverse voorwaarden. De belangrijkste zijn:

  • je onderneming is in Nederland gevestigd;
  • je bedrijf behoort tot een van genoemde sectoren; dit moet blijken uit de inschrijving op peildatum 15 maart 2020 in het handelsregister;
  • in jouw onderneming werken maximaal 250 personen;
  • je onderneming is niet failliet en heeft geen verzoek tot verlening van surseance van betaling ingediend;
  • je verwacht van 16 maart 2020 tot en met 15 juni 2020 een omzetverlies van ten minste € 4.000;
  • je verwacht van 16 maart 2020 tot en met 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten, ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen;
  • je hebt over het huidige en de afgelopen twee belastingjaren niet meer dan € 200.000 aan overheidssteun ontvangen (de-minimisverordening).

Ook geen onderneming aan huis

Een andere voorwaarde is dat jouw onderneming gevestigd is buiten de woning. De enige uitzondering vormen eet- en drinkgelegenheden, bijvoorbeeld een café waarvan de eigenaar, huurder of pachter boven de zaak woont.

De aanvraag

Voor de aanvraag heb je (samengevat) nodig:

  • een eHerkenningsmiddel niveau 1 (of hoger) of DigiD
  • het KVK-nummer van de onderneming (let op: niet vestigingsnummer/RSIN)
  • de SBI-code van de hoofdactiviteit van de onderneming
  • het bankrekeningnummer van jouw onderneming
  • het correspondentie- en bezoekadres van de onderneming
  • contactgegevens ondernemer: naam, telefoonnummer en e-mailadres

Maak je gebruik van een intermediair om de aanvraag in te dienen? Dan heb je hiervoor een machtiging nodig. De machtiging hoef je niet mee te sturen met de aanvraag. Wij kunnen deze wel opvragen bij controles.

Hoe gaat de aanvraag in zijn werk?

Je kunt alleen online aanvragen. Dit kun je vanuit huis zelf doen. Een aantal KvK-gegevens wordt automatisch ingevuld. Deze moet je controleren. Verzamel vooraf alle benodigde gegevens.

  1. Regel jouw aanvraag online via deze link
  2. Log in met jouw DigiD of eHerkenning niveau 1 (of hoger)
  3. Ben je nieuw? Maak eerst een profiel aan.
  4. In het formulier staat een aantal KvK-gegevens automatisch ingevuld. Controleer deze.
  5. Heb je het formulier juist en volledig ingevuld? Dan klik je op 'Naar verzenden'.
  6. Onderteken de verklaringen met een vinkje en klik op 'Ondertekenen en verzenden'.
  7. Je ontvangt een e-mail ter bevestiging. Deze e-mail vind je ook onder 'Mijn overzicht' bij het betreffende formulier.

Wanneer ontvangt je je geld?

RVO probeert binnen twee weken een besluit te nemen. Daarna betaalt men binnen een paar werkdagen uit. Lukt het RVO niet om binnen twee weken een besluit te nemen, dan ontvang je hierover op tijd bericht.

SBI-codes

Op de site van de Rijksoverheid kun je middels de 'Zoektool SBI-codes' eenvoudig uitzoeken wat jouw SBI-code is. Er komen echter al vragen binnen dat de SBI-code niet goed geregistreerd is in het Handelsregister van de KvK. Hierdoor kan het lijken dat je niet in aanmerking komt voor de TOGS-regeling. Je kunt dit melden middels dit formulier.

Heb je vragen over deze steunmaatregel? Wij adviseren je graag. Neem dan contact op met jouw vaste relatiebeheerder.

In ons coronadossier vind je nieuws omtrent de maatregelen rondom het coronavirus.

Disclaimer

Omnyacc doet haar best om de informatie volledig te laten zijn. Echter, de ontwikkelingen en aanpassingen volgen elkaar in snel tempo op. De corona maatregelen zijn bijzondere maatregelen in een bijzondere tijd en de Rijksoverheid speelt in op wijzigingen in de omstandigheden en verbeteringen en aanvullingen van de regelingen. Onze nieuwsberichten kunnen om die reden niet meer up to date zijn op het moment dat deze door je worden gelezen.

Leendert Eelman

Leendert Eelman

Salarisadviseur

Managementassistent
Denk jij altijd drie stappen vooruit? Ben jij de stille kracht achter soepel lopende processen en beschik je over sterke administratieve vaardigheden? Dan pas jij perfect binnen de werkomgeving van Omnyacc Den Helder. Vanwege de groei van onze organisatie breiden we het team uit en zoeken we een enthousiaste collega.
Lees verder
arrow right
Accountant Hoorn
Ben jij op zoek naar een accountant of adviseur die je kan helpen in elke fase van het ondernemerschap? Dan ben je bij Omnyacc Hoorn aan het juiste adres. Onze accountants kunnen je helpen bij het starten van je onderneming, in de groeifase bij het aantrekken van personeel, arbodienstverlening en verzuim, bij de administratie of fiscale zaken, maar ook bij het overdragen van je bedrijf en je pensioen. Wij doen alles om jou als ondernemer zo goed mogelijk bij te staan. Wil je meer weten over Omnyacc Hoorn? Lees dan snel verder.
Lees verder
arrow right
Nieuwe chat- en videobelservice Belastingdienst helpt starters op weg
Startende ondernemers kunnen nu sneller antwoord krijgen op fiscale vragen via een chatfunctie op de website van de Belastingdienst. Ook is het mogelijk om een videogesprek in te plannen. Zo wil de Belastingdienst starters eenvoudiger begeleiden bij zaken zoals de auto van de zaak, btw en aftrekbare kosten. Niet alle vragen kunnen via deze kanalen worden gesteld.
Lees verder
arrow right